2012. ápr 04.

2012.04.04

írta: Netarzenál
2012.04.04

Április 2-án az eredeti menetrendet és költséghatárt betartva átadásra került az utolsó két Boeing F-15K Slam Eagle vadászbombázó is a Koreai Köztársaság Légiereje (ROKAF) részére a 2008 áprilisában rendelt 21-ből. Szöul ezt megelőzően még 2002-ben írt alá szerződést 40 F-15K Slam Eagle megvásárlásáról, azokat 2005 októberétől 2008 októberéig adta át a gyártó.

Tegnap megérkezett az első 200 amerikai tengerészgyalogos Ausztráliába. A bőrnyakúak hat hónapos rotációban fognak állomásozni a kontinensen. Ez idő alatt otthonuk a Darwin szélén álló Robertson laktanya lesz. Létszámuk 2015-2016-ra fogja elérni a kitűzött 2500 főt. A tengerészgyalogosok mellé páncélozott járműveket, tüzérségi és repülő eszközöket is áttelepítenek majd a későbbiek folyamán.

A kutató-mentő bevetések végrehajtására specializált 93 HH-60G Pave Hawk helikopterek közül a nagyfokú igénybevétel miatt 2015-re csak 50 százalékuk lesz bevethető állapotban. A sárkányszerkezet repedéseitől sújtott gépek leváltására kiírt CSAR-X tender eddig nem hozott kézzelfogható eredményt.

Újabb hírek a Flight III-as ARLEIGH BURKE rombolókról. (Előzmény) Az újabb elemzések szerint a rombolók felépítményére csak a kisebb mérettel rendelkező, maximum 4,2 méteres AMDR radarok lesznek felszerelhetők. Ezek azonban éppen méretükből kifolyólag nem fogják tudni azokat az elvárásokat teljesíteni, amiket a haditengerészet támaszt velük szemben. Azonban a radarok energiafelhasználása és hűtése végett így is jelentős átalakítások válnának szükségessé a rombolók felépítményében és szerkezetében egyaránt.  Névlegesen az AMDR ötször több energiát igényel - 2684 kW - és 10-szer nagyobb hűtési kapacitást, mint a jelenlegi SPY-1D (V) radarok.

A felmerülő energiaigényt csak egy újabb, immáron negyedik generátor beépítésével tudnák biztosítani, azonban ennek működtetéséhez egy újabb gázturbina beépítése is szükségessé válna. Ezek a módosítások nagyjából 10 százalékkal növelhetnék meg a vízkiszorítást, azonban az úszóképesség fenntartásához szükséges lenne a hajótest 1,22 méteres szélesítése is. Az így módosított Flight III-as ARLEIGH BURKE romboló sebessége egy csomóval, míg hatótávolság 5 százalékkal lenne alacsonyabb, mint elődjeié. Az AMDR radarok energiafogyasztását gallium-nitrid félvezetők alkalmazásával azonban az ötödére lehetne lefaragni a Raytheon szerint, csakhogy a cég ez irányú kutatásának és fejlesztésének a támogatását  a haditengerészet felfüggesztette.

A flotta vezetése által elvárt képességeket csak egy majd 11 méteres radar lenne képes teljesíteni, azonban ennek sikeres integrációja a fentiek ismeretében több mint kétséges az ARLEIGH BURKE-okra. Ezeket a radarokat csak egy nagyobb hajótestre lehetne felszerelni, azonban a költséges új hajótest tervezése helyett szóba jöhet a SAN ANTONIO-osztályú partraszállító hajók testének a felhasználása. Az új, nagyobb hajótesten kialakítandó hadihajónak további előnyei is lennének a Flight III-as ARLEIGH BURKE rombolókkal szemben, mégpedig az, hogy a 2050-ig, 2060-ig tartó szolgálatuk alatt rugalmasabban tudnának alkalmazkodni az ez idő alatt felmerülő követelményekhez, mint a régebbi tervezésű egységek.

Várhatóan még ebben a hónapban hadrendbe fog állni az USAF-nál a Raytheon által készített MALD (Miniature Air Launched Decoy kisméretű légi indítású műcél). A hajtóművel rendelkező eszköz a repülőgépről eloldva hamis radarjelet generál a lokátorok képernyőin, ezzel próbálva meg védelmet biztosítani a repülőgépeknek. A MALD-vel végzett tesztek egyébként március 21-én fejeződtek be, ezeket jegesedési és üzemanyag ellátási problémák hátráltatták. A Raytheon egy továbbfejlesztett MALD-J változaton is dolgozik, a MALD-J képes lesz a radarok zavarására is. Ez a változat is szolgálatba léphet még ebben az évben.

2010. február 17 után 2012. március 29-én újra Aster 15-ös légvédelmi rakétával hajtottak végre éleslövészetet a CHARLES DE GAULLE francia repülőgép-hordozó fedélzetéről. A mostani volt egyébként a nyolcadik rakétaindítása a hordozónak. Ekkor a hajótól több mint tíz km-es távolságban lévő célt sikerült megsemmisíteni az Aster 15-ös rakétával.

Elképzelhető, hogy március 10-én Yoshihiko Noda japán és David Cameron brit miniszterelnök tokiói találkozóján megállapodás fog születni a két ország közös fegyverfejlesztési terveiről. Japán azonban továbbra is korlátozásokat akar fenntartani a harmadik fél részére történő eladásokkal kapcsolatban.

NETARZENÁL GALÉRIA

Indiai Centurion harckocsik.

McDonnell Douglas AV-8B Harrier II.

Szuhoj Szu-22UM3K.

Jakovlev Jak-3UA.

Dassault Mirage IIIO.

Szólj hozzá

eagle 15 slam flight iii boeing burke hawk raytheon romboló hh 60g pave arleigh aster f 15k amdr mald