2012. máj 14.

2012.05.14

írta: Netarzenál
2012.05.14

Május 4-én végrehajtotta első repülését a légi célnak átépített QF-16-os repülőgép. A QF-4-es utódja a Cecil Field repülőtérről emelkedett a magasba most még pilóta által irányítva. A 66 percig tartó szárnyalás során a Boeing tesztpilótája az ellenőrző repülés során 12500 méteres magasságig emelkedett fel az első QF-16-ossal. A szolgálatból már kivont és sivatagi körülmények között szakszerűen tárolt Fighting Falcon gépek célrepülőnek történő átalakítását a Boeing Company hajtja végre, egy 2010 márciusában elnyert szerződés értelmében. A régebbi F-16-ok 126 példányból válhat majd QF-16-os.

Az első gép egy C verziójú Block 30-as ami 1987 júniusától 2010 márciusáig volt hadrendben. 2010 júliusában viszont már meg is kezdték átépítését QF-16-ossá. A sorozatban történő átalakítások 2013-ban még csak csökkentett tempóban veszik majd kezdetüket, de 2014-re már felfuttatják a munkálatok sebességét és ekkora kerülhetnek az első gépek is átadásra a légierő részére. Addig azonban a most elkészült gépnek még számtalan teszten kell majd bizonyítania, hogy a földi állomásokról is biztonságosan irányítható. Októberben ez a gép öt másik átalakított társával már a Tyndall légibázison lesz megtalálható ezen próbák okán.

Egy esetleges A400M megrendelés esetén lehetséges, hogy bizonyos alkatrészek gyártása is megvalósulna Indonéziában az Airbus Military szerint. A cég szerint még túl korai lenne a gyártásra kerülő alkatrészek, összetevők pontos listáját összeállítani, mivel még nem történt meg a helyi ipar képességeinek felmérése, na és persze konkrét vásárlási szándék jelzése sem történt meg Jakarta részéről.

Franciaország sajnálja, mindazonáltal megérti, hogy London anyagi megfontolások miatt visszatért az F-35 rövidtávon fel- és függőlegesen leszálló B verziójához a katapultos indítást igénylő C verzió helyett. Így a két ország haditengerészete között tervezett nagyfokú együttműködés lehetősége némileg csökkent.

Bár a lehető legnagyobb sebességgel folyik a következő generációs rádióelektronikai zavarókonténer (NGJ) fejlesztése, azt azonban már most tudni, hogy az F-35-ösön végzendő integrációját határozatlan időre elhalasztották. Ezért az első időszakban csak a Boeing EA-18G Growler gépek szárnyai alatt lesz megtalálható az NGJ, mint az AN/ALQ-99-ek utóda. Jelenleg négy cég van versenyben, mint az NGJ lehetséges jövőbeli gyártója. A BAE Systems, az ITT Exelis, a Raytheon és a Northrop Grumman 33 hónapot kapott arra, hogy kigondolja milyen eljárások, technikák alkalmazásával valósíthatók meg az NGJ-vel szemben támasztott követelményeket.

Ez a határidő június végén fog lejárni és augusztusban már győztest is szeretnének hirdetni. A prototípus 2013 és 2015 között készülne el, majd 2019-ig tartanának a tesztek, valamint az integrációs munkák. Hadrendbe 2020-ban állhatna az NGJ, melyből két darabra lesz szükség a teljes 360 fokos lefedettséghez, Eredetileg egy konténerrel szerették volna elérni mindezt, azonban a haditengerészetnél költségcsökkentési okokból erről letettek. A belső megoldásában azonban több, az AESA antennájú radaroknál is alkalmazott technológia is visszaköszön majd a következő generációs rádióelektronikai zavarókonténereknél. A gyakorlati tapasztalatok alapján a flotta ejtette a hangsebesség feletti tartományban történő alkalmazhatóság követelményét is. A jelenleg is használt AN/ALQ-99-ek 0,95 Mach sebességig alkalmazhatók, ezt pár éve még kevésnek tartották.  

Azonban az elmúlt évek történései inkább azt mutatták meg, hogy bőven elég lesz a 0,85 vagy 0,9 Mach sebességértékre optimalizálni a konténert, főleg úgy, hogy legfőbb hordozója a szintén ebben a sebességtartományban tartózkodó EA-18G Growler lesz. Az F-35-ösre történő integráció most még nyitott kérdés, legfőbb hátráltató tényező egyértelműen a pénzügyi keretek szűkössége. Ezenfelül az sem elképzelhetetlen, hogy a jövőben a pilóta nélküli gépeken bukkan majd fel az NGJ a Growler után és ezeket a földről, vagy az EA-18G fedélzetéről irányítják majd a kívánt területek fölé. Ezzel a megoldással is elképzelhető a csapásmérésre induló F-35-ös gépek és pilótáik védelme.

NETARZENÁL GALÉRIA.

Az orosz ADMIRAL TRIBUC romboló.

Landoló Fürkészdarázs.

Lockheed EC-121P Warning Star.

A 905-ös MiG-21UM.

Francia Sepecat Jaguar A: 1., 2.

Szólj hozzá

star falcon company 30 boeing airbus block warning military fighting growler a400m ea 18g qf 16c ngj an/alq 99 ec 121p