2012. máj 16.

2012.05.16

írta: Netarzenál
2012.05.16

Új rekordot állított fel a német Atlas Elektronik GmbH. az elektromos meghajtású torpedók kategóriájában. A cég által gyártott és a Német Haditengerészetnél is rendszeresített huzalvezérlésű DM2A4 Seehecht, exportra SeaHake mod4 néven kerülő fegyver ER (Extended Range) megnövelt hatótávolságú változatával 2012 márciusában ugyanis egy több mint 140 km-es lövészetet hajtottak végre.  Ez a távolság több mint 50%-al haladja meg a mai torpedók szokás hatótávolságát. Csak összehasonlításul, a Törökország, Görögország, Pakisztán és Spanyolország által is megvásárolt 6,6 méter hosszú SeaHake mod4-es torpedók négy ezüst-cink akkumulátoruk segítségével több mint 50 km-es hatótávolságra képesek eljuttatni 260 kg PBX robbanóanyaggal töltött harci részüket. (Ennek hatása egyébként 460 kg TNT-nek felel meg.)

Május 11-én Ausztráliában a Boeing C-17A Globemaster III-as tehergép segítségével végrehajtották az M1A1 Abrams harckocsik első légi szállítását.  Minderre a Hamel hadgyakorlat keretén belül került sor a RAAF Darwin-i légibázisán.

Az új-zélandi kormány azt fontolgatja, hogy megvásárolja az Ausztráliában nem éppen kedvező tapasztalatokat okozó 11 felújított Kaman SH-2G Super Seasprite helikoptert. Új-Zéland 2001-ben vásárolt meg öt példányt a típusból, azonban itt sem voltak teljesen elégedettek a gépekkel. A 2009/2010 pénzügyi évben a gépek nem tudták teljesíteni az elvárt 1240/1370 repült órát, helyette csak 882-t sikerült elérni. Az öt Super Seasprite-al szembeni elvárás, hogy egy időben három az ANZAC-osztályú fregattokon legyen megtalálható, míg a negyedik a kiképzésben segédkezik. A hadrafoghatóság mélypontját 2010 októberében érte el a Kaman cég gyártmánya, ugyanis ekkor mindössze egyetlen Seasprite állt rendelkezésre, két helikopter karbantartás alatt állt, és két másik pedig várt a karbantartásra.

A gondokat látva a 2010/2011-es évben már csak 904 repült órát terveztek a típusnak, melynek alkatrész ellátási problémáját a rendszeresen késő szállítások okozzák. A korrózió, melyet a maró sós tengeri levegő okoz, szintén megnehezít a földi személyzet dolgát. Optimális megoldás új helikopterek beszerzése lenne, azonban a szűkös anyagi keretek ezt nem teszik lehetővé. 200 millió dollárért viszont a 11 használt ausztrál helikopter mellé szimulátort és nagymennyiségű tartalék alkatrészt is beszerezhetnének a Kaman Aerospace-től. A haditengerészeti helikopterek darabszámának növelésére tehát szükség mutatkozik Új-Zélandon.

Új géppuskát mutatott be a General Dynamics Armament and Technical Products. A majd 11 kg-os LWMMG (Lightweight Medium Machine Gun) a General Dynamics saját kutatási és fejlesztési programjának eredménye kicsit több mint egy évvel a projekt indulása után. A fegyvert könnyen gyárthatóra, megfizethetőre és strapabíróra tervezték. Lőtávolságát a 12,7 mm-es nehézgéppuskák és a 7,62 mm-es géppuskák közé pozicionálták, így az LWMMG a 8,58 mm-es 0,338 Norma Magnum lőszerrel működik. Ennek lőtávolsága 5642 méter, halálos sebet 1700 méterig képes okozni. Az optikai irányzékkal is ellátott LWMMG géppuska tűzgyorsasága 500 lövés percenként.

Az Amerikai Haditengerészet Patuxent River-i bázisán idén nyáron elkezdődnek az X-47B UCAS-D pilóta nélküli harcigéppel folytatott repülési tesztek. A típus a repülőgép-hordozókra szánt jövőbéli gépek demonstrációs példánya, mellyel azt vizsgálják, eléggé fejlett-e már ahhoz, hogy katapult segítségével felszálljon és fékezőkábeles leszállító rendszer segítségével emberi beavatkozás nélkül landoljon egy repülőgép-hordozó fedélzetén. A Patuxent River-i tesztbázison megtalálható a katapult és a fékezőkábeles leszállító rendszer is, így itt biztonságosabban folyhatnak a próbák a hordozóra való kerülés előtt. A X-47B pilóta nélküli harcigép első példánya 2011 végén érkezett meg a bázisra, az elmúlt hónapokban földi gurulási teszteket, földi rendszerellenőrzéseket hajtottak végre, valamint azt vizsgálták, hogy a különféle, akár polgári, akár katonai rádióelektronikai berendezések jelei képesek-e zavart okozni az X-47B elektronikájában. (Kapcsolódó hír.)

1984. május 15-én hajtotta végre első felszállását az olasz-brazil koprodukcióban készült Aeritalia-Aermacchi-Embraer AMX könnyű támadógép első példánya Olaszországban. Brazíliában a típus A-1-es megnevezéssel állt hadrendbe 1989-től, míg Olaszországban 1988-ban került átadásra a légierő részére az első gép. Korszerűsítés után még legalább 15 évig marad szolgálatban az AMX. Film a típusról: 1., 2., 3., 4., 5.

NETARZENÁL GALÉRIA

General Dynamics LWMMG géppuska.

Egy Orosz Lovag.

English Electric Canberra T4.

Még két kép a RAF 3. századának jubileumi festésű Eurofighter gépéről: 1., 2.

Dán Sud SE-3160 Alouette III.

Szólj hozzá

er super general elektronik atlas kaman amx dynamics sh 2g seasprite dm2a4 seehecht seahake mod4 lwmmg x 47b ucas d aeritalia aermacchi embraer