2012. máj 17.

2012.05.17

írta: Netarzenál
2012.05.17

Egyre forróbbá válik a helyzet a Dél-kínai-tenger térségében, ezért több állam is fegyverkezésbe kezdett. A térségbéli konkurenseihez képest ezen a téren is eléggé le van maradva a Fülöp-szigetek hadereje. Manila az Egyesült Államok segítségével szerette volna a lemaradását valamilyen szinten behozni. A légierő részére használt F-16 Fighting Falcon repülőgépeket szerettek volna vásárolni, lehetőleg minél alacsonyabb költséggel. A gépekből tavaly még egy, újabban már két század felfegyverzéséhez elegendőt szerettek volna beszerezni.

A közelmúltban az USA-ból érkezett ajánlat szerint ez 400-800 millió dolláros kiadással járna századonként az ország számára. Ezt a költséget a fülöp-szigeteki vezetés sokallotta, így másfelé is érdeklődtek. A napokban Benigno Aquino, Fülöp-szigetek köztársasági elnöke egy rádióinterjúban elmondta, úgy tűnik megtalálták azt a típust, amit meg tudnak vásárolni. A gép nevét, típusjelzését, valamint a gyártót még nem fedte fel a köztársasági elnök, annyit azonban elárul, hogy a gépek újak lesznek és nem Amerikából fognak érkezni. Csak nem…

India segítséget kér az amerikai haditengerészet műszaki szakértőitől és repülőgép-hordozókon sok tapasztalatot szerzett tisztjeitől. A US. Navy emberei már a közelmúltban is segítették szakértelmükkel, tanácsaikkal az indai haditengerészet vezetését, most a saját építésű repülőgép-hordozó terveit szeretné Új-Delhi átvizsgáltatni az ezen a téren is sokkal több tapasztalattal rendelkező amerikaiakkal, így próbálván meg még időben (?) kiküszöbölni a hajó tervezésből fakadó hibákat.

Az orosz média értesülései szerint az elkövetkező években újabb 50 millió dolláros izraeli eredetű UAV beszerzésről fog dönteni Moszkva. Oroszország eddig két Bird Eye-400-as, nyolc I-View Mk150-es és két Searcher Mk.2-es UAV rendszert szerzett be Izraelből 53 millió dollár értékben. A Honvédelmi Minisztérium most fontolgatja annak a lehetőségét, hogy vásárol további három különféle pilóta nélküli rendszert az Aeronautics Defense Systems-től. A hírek szerint ezek az Orbiter II, az Aerostar és Skystar típusok lesznek.

Finnországban viszont már döntöttek az Aeronautics Defense Systems terméke mellett és egy 20 éves képzési és támogatási rendszerrel megspékelve megrendelték a cég Orbiter II mini UAV rendszerét 31 millió dollár értékben. Így 45 földi irányítókészlet és 180 pilóta nélküli repülőgép kerül beszerzésre, valamint kiépül a helyi javítóbázis is. Finnországban közel három évvel ezelőtt kezdték el keresni az igényiknek leginkább megfelelő rendszert, ami során összesen 10 vállalat (ebből négy izraeli) kínálta eladásra portékáját.

Ausztráliában felfüggesztették a Eurocopter Tiger ARH harci helikopterek repülését. A felszállási tilalom kiváltó oka az, hogy egy repülés során a gép pilótája füstöt észlelt  a helikopter pilótafülkéjében. A típusból 22 példányt vásároltak meg, ezek közül 4-et Európában gyártottak le a többi, nagyrészt kompozitból álló sárkányszerkezetű Tigrist a cég ausztrál leányvállalatánál, a Brisbane-i Australian Aerospace üzemében szerelték össze. Az utolsó példányt tavaly decemberében vehették át.

Tegnap reggel tengeri üzemanyag-feltöltéshez készülődvén összeütközött a WASP-osztályú USS ESSEX (LHD 2) partraszállást támogató helikopterhordozó és a USNS YUKON tanker a Csendes-óceánon. Dél-Kalifornia partjaitól 220 km-re történtek során a hajókban nagyobb kár nem keletkezett és olajszivárgást sem észleltek. Az hajók a megközelítés során koccantak össze. A USS ESSEX (LHD 2) úti célja egyébként San Diego kikötője.

A partraszállást támogató helikopterhordozó 2000-ben hagyta el az addigi honi kikötőjét és előretolt egységként székhelyét a Japánban található Saseboba tette át. Most egy alapos karbantartás okán tér vissza az Államokba.  Az ESSEX-nek ez volt az első ütközése, míg a YUKON mondhatni már profi benne, ugyanis 2000. február 27-én egy teherhajóval csattant össze a Dubaj-i Dzsebel Ali kikötőben, majd kevesebb, mint öt hónappal később, július 13-án a USS DENVER (LPD 9) partraszállító hajót találta meg Hawaii közelében. Ezek az esetek jelentős kárt okoztak, a USS DENVER pl. két hétig javítás alatt állt Pearl Harbor kikötőjében.

A Ghánai Légierő megkapta a második Airbus Military C295M szállító repülőgépét is április 25-én. Az első C-295-öst tavaly novemberben adták át. Ez év nyarán 4 új Mil Mi-17-es helikopter is átadásra fog kerüli a Ghánai Légierő részére.

A Mexikói Haditengerészet is megkapta a negyedik és egyben utolsó Airbus Military CN235-300 tengerészeti járőrgépét. A radarral és infravörös kamerákkal is felszerelt CN235-300-okat elsősorban a hajóforgalom nyomon követésére fogják használni.

Május 14 és 16 között három Rockwell B-1B Lancer fedélzetéről ledobott hat 227 kg-os GBU-54 LJDAM sikeres célba juttatásával az Ellsworth légibázison települt 34. és 37. Bombázószázadok a típuson repülők közül elsőként váltak bevethetővé a lézeres/műholdas kettős vezérlésű fegyverrel, mellyel lehetséges a mozgó célpontok eltalálása is.

Lakott területre zuhant, de a riadalmon kívül sérülést nem okozott egy Hellfire irányított páncéltörő rakéta, kiképzéshez használt harci rész és rakétahajtómű nélküli M36-os jelzésű változata Amerikában. A texasi Fort Hood bázisra visszatérőben pottyant le az egyébként veszélytelen Hellfire egy AH-64 Apache harci helikopterről még kedden. Az esetet egy rendőr látta és az M36-os megtalálása után a területe lezárták, sőt mivel nem tudták, hogy ez egy eleve veszélytelen eszköz, ezért mintegy 100 környező lakásból is evakuálták az ott lévőket.

Izraeli Dolphin-osztályú tengeralattjáró.

NETARZENÁL GALÉRIA

A pakisztáni AZMAT rakétás gyorsnaszád.

Lockheed F-16AM Fighting Falcon.

Orosz MiG-29UB.

Dassault Super Etendard.

Westland Sea King HAS2A a hetvenes évek végi festéssel.

Szólj hozzá

ii tiger defense bird systems hellfire searcher orbiter cn235 300 eye 400 i view mk150 mk.2 aeronautics aerostar skystar arh c295m gbu 54 m36