2012. sze 14.

2012.09.14

írta: Netarzenál
2012.09.14

Múlt hét vasárnapján elérte bevethetőségét a tartalékosok egyetlen F-22A Raptorral felszerelt alakulata, a 447. Vadászrepülő Csoport.  Az egységet 2007 októberében hozták létre, bázisául az alaszkai Elmendorf-Richardson támaszpont szolgál.

Kanadába megérkezett az első öt Leopard 2A4-es harckocsi abból a 42-ből, amiket még egy 2007-ben kötött szerződés értelmében vásároltak meg Hollandiától. A 671 millió dollárért beszerzett 42 páncélosból az utolsó 2013 végéig érkezik meg Kanadába. Az öt ex-holland páncélos már a Kanadai Fegyveres Erők Gagetown-i páncélos iskolájában található meg.

Elképzelhető, hogy Brazília fogja megoldani a Dél-Afrikai Köztársaság katonai teherszállító-flottájában fennálló hiányát. A dél-amerikai ország ugyanis felajánlotta megvételre a feleslegessé vált, ám még további üzemeletetésre alkalmas Hercules gépeit. A SAAF 1963-ban szerzett be hét Lockheed C-130B Hercules-t, ezek közül hat még jelenleg is szolgálatban van. Ezek mellé 1996-ban érkezett meg három ex-US Navy C-130F, valamint két év múlva további két ex-US Air Force C-130B változat. Az F variánsok hamar kivonásra kerültek, de a kilenc B 1996 és 2009 között egy nagyjavításon és modernizáláson esett át, így korszerű képernyős pilótafülkét is kaptak. Ezek a gépek már a C-130BZ jelölést viselik.

Brazíliában három C-130E és egy SC-130E vált feleslegessé, az 1964 és 1969 között beszerzett 8 C-130E és 3 SC-130E modell közül. Ez utóbbiak speciális kutató-mentő feladatokra lettek módosítva, két nagyobb megfigyelőablakkal felszerelve. A négy Hercules állapota eléggé eltérő, ugyanis két E repülésre alkalmas állapotban van, bár utoljára 2011 júliusában, illetve novemberében szálltak fel. A harmadik C-130E 2007 óta áll hajtóművek, légcsavarok és néhány egyéb alkatrész nélkül. Az egyetlen SC-130E 2010 áprilisában repült utoljára és itt is hiányzik hajtómű, légcsavar és a segédhajtómű (APU) is. A Dél-Afrikai Légierő még nem reagált a brazil ajánlatra, ám az mindenképpen megfontolandó, hiszen a B és az E változatok között minimális eltérés van, így üzemeletetésük, a helyreállításukat követően nem okozna olyan nagy nehézséget, mint egy új típus esetén.

Készen áll tengeri próbajáratainak elkezdésére a második ASTUTE-osztályú brit nukleáris meghajtású tengeralattjáró, a HMS AMBUSH. Elődjeinél a TRAFALGAR-osztályú egységeknél 50%-al nagyobb új vadász-tengeralattjárók természetesen elektronikai felszereltségben és csendességben is felülmúlják elődjeiket. Az AMBUSH várhatólag még ezen a héten kihajózik a nyílt vízre és kezdetét veszi a próbaút.

Megfelelő politikai döntés esetén még ebben az évben megérkezhetnének a német EC 655 Tiger UHT harci helikopterek Afganisztánba. Augusztusban ugyanis a Eurocopter négy teljes felszereltségű példányt adott át a német hadsereg részére.  Ezek a helikopterek már jobb porkiválasztókkal és továbbfejlesztett kommunikációs rendszerekkel rendelkeznek, így képesek lennének a távoli országban támogatni a koalíciós erők tevékenységét. A négy forgószárnyas fegyverzetét konténeres 12,7 mm-es géppuskák, nem irányított rakéták és HOT huzalvezérlésű rakéták alkotnák. A német NH90-esek afganisztáni megjelenését ez év utolsó negyedére várták, azonban az elsősorban egészségügyi feladatokra szánt gépek bevetésére még várni kell, mivel lemaradások vannak a helikopterek szükséges felszereltségében és az egészségügyi személyzet képzésében is.

Tény azonban, hogy az Új-Mexikóban a közelmúltban megtartott Exercise Falcor 2012 gyakorlaton mind a két típus jól szerepelt. Itt a nagy melegben, porban és a tengerszinttől jelentősen magasabban a két Tiger és a négy NH90-es mellett előretolt légiirányítók és a légierő Panavia Tornado vadászbombázói is szerepet kaptak a kiképzési feladatok során. Ez igencsak alapos lehetett, hiszen az NH90-es személyzetek összesen több mint 400 leszállást hajtottak végre. 2013-ban a tapasztalatok alapján újabb gyakorlat megrendezését fontolgatják a németek, ahol már a tegnapi bejegyzésben is említett CH-53GA helikopterek is a résztvevők között lennének.

Árajánlatot kért az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) a brit BAE Systems-től, további 20 Hawk Mk 132-es gyártásának költségeiről. Ha sikerül egy megfelelő előrukkolni, akkor az újabb sugárhajtású kiképzőgépek is az indiai üzemben készülhetnének el.

Némi csúszással, de átadásra került Tajvanon az első hazai fejlesztésű Ray Ting 2000, vagy Thunder 2000 rakéta-sorozatvető.(Lásd) A szigetország  483 millió dollárért 50 darab, 1997-ben fejleszteni kezdett  Ray Ting 2000-est vásárol meg. Katonai források a program késedelméért egyértelműen a súlyos költségvetési megszorításokat okolták.

Brazília szerződést kötött a norvég Kongsberg céggel Penguin hajók elleni rakéták megvásárlásáról. Nagy valószínűséggel a MK2 MOD7-es verzió kerül megvásárlására, ez 120 kg-os harci résszel rendelkezik, hossza 3 méter, tömege 385 kg, hatótávolsága 35 km, maximális sebessége 1,2 Mach. A 33 millió eurós értékben beszerzésre kerülő fegyverek a nemrégiben átvett Sikorsky MH-16-os (S-70B) Seahawk helikopterek fegyverzetébe fognak kerülni, melyekből hatot vásárolnak meg és eddig kettő érkezett meg az dél-amerikai országba. A passzív infravörös önirányítású MK2 MOD7-es rakétákból Brazília 2008. december végén is rendelt, akkor 15,7 millió euró értékben. A norvég rakéta az amerikai forgószárnyasokon felül megtalálható az ausztrál, a görög, a török és a dél-koreai haditengerészetnél is és a brazil AH-11 Super Lynx helikopterek fegyverzetében is.

NETARZENÁL GALÉRIA

A francia DE GRASSE légvédelmi cirkáló: 1., 2., 3.

Szólj hozzá

2000 132 655 UHT Penguin F-22A Raptor Hawk Mk Tiger Leopard EC Ray Ting NH90 2A4 C-130BZ SC-130E ASTUTE-osztály AMBUSH