2013. jan 22.

2013.01.22

írta: Netarzenál
2013.01.22

Véglegesítésre került India és Egyesült Államok között a 99 darab General Electric F414-es gázturbinás sugárhajtómű megvásárlásáról szóló szerződés. India a HAL Tejas MK-II-es verziójához választotta ki a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-ekben is használt hajtómű F414-GE-INS6 jelzésű változatát. Ezek mellett még opciót jelentettek be további 100 hajtómű megrendelésére.  A HAL Tejas kisebb teljesítményű, F404-GE-IN20 hajtóművekkel ellátott MK-I-es változatával a közelmúltban végezték el a lézerirányítású bombák leoldási tesztjeit.

Január végétől újra megjelennek a B-2A Spirit lopakodó stratégiai bombázók Guam szigetén. Az itt lévő Andersen bázison 2004 óta folyamatosan megtalálható néhány amerikai nehézbombázó, azonban a B-2-ek már évek óta nem jártak erre. 2008-ban itt történ a típus eddigi egyetlen gépveszteséggel járó balesete, de a 2010-es év is hozott eseményt a Spirit életébe. Az esetben szerepet játszó Spirit of Washington nevet viselő Northrop Grumman B-2A bombázógép 2010. február 28-án felszálláshoz készülődött Guamon, amikor egyik hajtóműve kigyulladt. A tűzet hamar sikerült megfékezni, azonban a Spirit of Washington repülésre képtelen állapotba került. Javítása több mint egy évig tartott és jelentős szerepet játszottak benne a Northrop Grumman helyszínre küldött szakemberei is.

 A csapatot az idő is sürgette, hiszen a költségvetés csak minden második évben teszi lehetővé három B-2-es, a gyártónál végzett nagyjavítását. Így ha nem akarták pár évig nélkülözni a Spirit of Washingtont a flottából, azt még a 2011-es évben repülőképes állapotba kellett hozniuk, hogy eljuthasson a Palmdaleben található gyárba. Ez sikerült is, azonban a nem teljesen helyreállított szerkezeti károsodások miatt a gép csak csökkentett üzemanyag-mennyiséggel volt képes a felszállásra és a rá váró majd 10000 km-es repülőút megtételére. Ezért egy KC-135-ös kísérte végig az úton a 141. Légi Utántöltő Ezred állományából és szükség szerint pótolta az elfogyasztott kerozint. A Stratotanker fedélzetén a Northrop mérnökei is helyet kaptak, akik készen álltak a repülőút során felmerülő hibák esetén a tanácsadásra. Tudásukra, szerencsére nem volt szükség és a Spirit of Washington szerencsésen megérkezett a kaliforniai Palmdalebe 2011. augusztus 16-án. Az állapotfelmérés után egy 24 hónapos helyreállítás vette kezdetét a B-2-esen.

Brazíliában már elkezdték az első modernizáláson átesett M113-as páncélozott szállító harcjármű kiértékelését.  A már M113BR jelzést viselő páncélosba egy 265 lóerős Detroit 6V53T dízelmotor került beépítésre, míg az erőátvitelt egy Allison TX100-1A végzi. A próbák várhatólag ez év októberében zárulnak majd.

Január 21-én az argentin haditengerészet SANTISIMA TRINIDAD nevű, 1989 óta tartalékállományba lévő rombolóján egy fenékszelep törése miatt jelentős mennyiségű tengervíz áramlott be a hajótestbe. A vízbetörés sebessége meghaladta a beindított szivattyúk szállítási teljesítményét, így a Type 42-es romboló a nagyjából 50 fokban bal oldalára dőlve elsüllyedt Puerto Belgrano kikötőjében.

NETARZENÁL GALÉRIA

Az argentin haditengerészet SANTISIMA TRINIDAD rombolója a tegnapi elsüllyedés után.

Svéd Gripen a Nellis-en.

Alkonyati Apacs.

Spanyol Mirage F1.

Horvát MiG-21.

Lockheed C-141A Starlifter.

Szólj hozzá

42 General Tejas Type HAL Spirit Electric MK-II F414-GE-INS6 F404-GE-IN20 B-2A M113BR SANTISIMA TRINIDAD