2013. jan 29.

2013.01.29

írta: Netarzenál
2013.01.29

Tegnap került legutoljára említésre Argentína légtérfelderítő repülőgép beszerzési lehetősége, de a földrészen egy másik országban is hasonló képesség megteremtésén dolgoznak. Peruban a terv megvalósítására már hozzá is kezdtek a szükséges anyagi források elkülönítéséhez. A jelenlegi elképzelés szerint két típussal számolnak, mint számukra megfelelő képességű géppel. Egyik az Airbus Militray C295-én alapuló szerkezet, míg a másik a brazil Embraer E-99A.

A január 18-án kiadott felszállási tilalom után hamarosan újra repülhetnek majd a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es gépek rövid fel- és leszállásra képes B variánsai. Az eddig 25 példányban elkészült változatnál a hajtómű fúvócsövének elfordítását végző fueldraulic rendszer csöveiben találtak gyártási hibát. A típusnál ugyanis a súlycsökkentés érdekében nem hidraulikus olajt, hanem a gép üzemanyagát használják fel erre a célra. Eme rendszer csöveit beszállítói minőségben a Stratoflex nevű cég állította elő, mint a Pratt&Whitney társa. A már legyártott gépeken lefolytatott ellenőrzés során további hat gyártási hibás csőrendszert találtak, ezeket már kiszerelték a gépekből. A gyártónál fokozottabb minőségellenőrzést vezetnek be röntgenberendezések segítségével.

Törökországban befejeződtek a Turkish Aerospace Industries (TAI) Anka UAV haditechnikai beszerzésekért felelős ügynökség, az SSM által felügyelt tesztjei.  Ezen földi és légi próbák során összesen 130 alkalommal vizsgálták meg a pilóta nélküli felderítőgép egyes tulajdonságait. Január 20-án például egy 18 óra hosszú repülésre indították el a gépet és ekkor 200 km-es távolságra repültek el a földi irányítást végző állomástól. Míg az utolsó teszt alatt január 22-én. a 22. automatikusan végrehajtott fel- és leszállásra kerítettek sor éjszakai körülmények között. Az első 10 Anka török légierő számára történő legyártásának indításáról már folynak a tárgyalások.

A 24 órán át a levegőben tartózkodó 1500 kg-os Anka 250 kg-nyi hasznos terhet szállíthat, akár 9150 méteres magasságba is. Az Anka minden időjárási körülmények közötti megfigyelési képességét biztosító szintetikus apertúrájú radarját, az Aselsan fejlesztette ki. A gép első repülését még 2010 decemberében hajtotta végre és a 2012. szeptember 27-én bekövetkezett első balesetekor a szeptember 24-én kezdődött átvételi vizsgálatok légi részénél járt a programja. Első külföldi megrendelés gyaníthatóan Egyiptomból érkezhet majd az Ankára, hiszen Kairó már a tavalyi évben bejelentette 10 gép beszerzésének szándékát.

Már több mint 80 repülésen vannak túl a dél-afrikai AHRLAC (Advanced High-performance Reconnaissance and Surveillance Aircraft) repülőgép negyedére csökkentett méretarányos modelljével. Az első gép is építés alatt áll és várhatólag még ez év szeptemberében sort fognak keríteni az első felszállásra. A tolólégcsavaros, nagy szárnyfesztávolságú gépet 2011 szeptemberében mutatta be a dél-afrikai Paramount csoport és az Aerosud. Meghajtásáról egy Pratt&Whitney Canada PT6A gázturbina fog gondoskodni, legnagyobb sebességét 550 km/h körülire várják és 800 kg-nyi felderítésre, megfigyelésre, valamint csapásmérésre alkalmas felszereléssel 7-10 órán át tartózkodhat majd a levegőben.

Ezek számára a gép szárnyai alatt 3-3, míg a törzs középvonalában 1 felfüggesztési pontot alakítanak ki, valamint fegyverzetét egy 20 mm-es beépített gépágyú is kiegészítik. Hatótávolsága 2130 kilométer körül alakul és az alacsonyra várt beszerzési és üzemeltetési költségek miatt a tervezők az UAV gépek konkurenciáját látják benne. A kétszemélyes AHRLAC legénységét Martin-Baker Mk.16 típusú katapultülésben helyezik el.

Iránban vasárnap jelentették be, hogy elkezdték egy új légvédelmi rendszer sorozatgyártását. A hazai fejlesztésűnek mondott, ám a francia Crotale rendszerre kissé mégis hasonlító Ya Zahra egy mobil rendszer és össze lehet kapcsolni az ország integrált légvédelmi hálózatával, így növelve harci alkalmazásnak hatékonyságát. (Videó)

NETARZENÁL GALÉRIA

A hamarosan kivonásra kerülő spanyol PRINCIPE DE ASTURIAS (R 11) könnyű repülőgép-hordozó: 1., 2.

Flanker-ek a levegőben: 1., 2.

Osztrák Eurofighter.

A VMX-22-es század Osprey konvertiplánjai megérkeznek a USS GEORGE H. W. BUSH (CVN 77) fedélzetére.

Az első spanyol NH90-es repülés közben: 1., 2.,

450 repült óra utáni átvizsgáláson egy B-52H Stratofortress a Barksdale támaszponton.

Szólj hozzá

Lightning F-35B Industries Aerospace Anka Turkish AHRLAC Ya Zahra