2013. aug 29.

2013.08.29

írta: Netarzenál
2013.08.29

Befejeződött a Lockheed Martin F-35B Lightning II-es tengeri próbáinak második szakasza. Most Maryland partjaitól 48 km-re folytak a tesztek 19 napon át. Ezek során 90 felszállást és 92 függőleges leszállást hajtottak végre a USS WASP (LHD 1) partraszállást támogató helikopterhordozó fedélzetén. Ezen repülések jelentős részét a teljes belső fegyverterheléssel hajtották végre. Jelenleg az F-35B-k fedélzetén a Block 2B szoftvercsomag található meg, ezzel már végrehajtható a tengerészgyalogság számára fontos közeli légi támogatás a JDAM és a GBU-12-es bombák alkalmazásával, továbbá a légi célpontok ellen bevethető az AIM-120 AMRAAM légiharc-rakéta is. A tengeri próbákkal még nem végeztek, a következő 2016-ban lesz esedékes.

Három hét alatt a Boeing és a Northrop Grumman befejezte a Silent Hornet változat technológiai demonstrátorának kikiáltott F/A-18F Advanced Super Hornet-el végzett repülési tesztek első szakaszát. Az átalakított F/A-18F-el 15 felszállás alkalmával 25 órát töltöttek a levegőben. A következő fázisban további 9 felszállásra kerítenek majd sort, ezek során 14 órát terveznek a levegőben tölteni. Az 50%-al tovább csökkentett radarkeresztmetszet mellett alaposan próbára tették az illeszkedő üzemanyagtartályokat és az egyelőre még csak a törzs alatti pontra függesztett fegyverkonténert is. A technológiai demonstrátor vezethetősége a Boeing vezető tesztpilótája, Ricardo Traven szerint nem változott az átalakítások után, pedig az illeszkedő póttartályok üresen 680 kg-ot, míg a fegyverkonténer 930 kg-ot adott hozzá a Super Hornet tömegéhez. Előbbiek mire sorozatgyártásba fognak kerülni már csak 395 kg-ot fognak nyomni és 1588 kg-nyi üzemanyagnak fognak helyet biztosítani.

Ennek, na és az általuk magvalósuló alacsonyabb légellenállásnak köszönhetően a gép hatótávolsága 480 km-rel lesz nagyobb, de ami fontosabb, a harci hatósugár 240 km-el nőtt. Hogy minél realisztikusabb adatokat kapjanak a próbák ezen részén, augusztus 6-án az átalakított Super Hornet egy módosítások nélküli társával repült géppárban. További jelentős változás lesz, hogy a tesztek során Mach 1.6-os sebesség mellett is működtetett ajtajú fegyverkonténer tömege is csökkenni fog, a sorozatban gyártottak már csak 408-kg-ot nyomnak majd. Belső terükben mégis 1134 kg-nyi fegyverzet lesz elhelyezhető, így tömegük hasonló lesz a most is használt üzemanyag-póttartályokhoz. Jelenleg előkészítés alatt áll az infravörös képalkotó kamrával, módosított pilótafülkével, valamint a 20%-al nagyobb tolóerejű General Electric F414-es hajtóművel végzendő repülések megvalósítása. A Boeing kalkulációi szerint egy ilyen módosításokkal ellátott változat mintegy 10 %-al lenne drágább, mint a jelenlegi legfejlettebb Block II-es változatú Super Hornet.

Két új Puma gyalogsági harcjárművet szállított az Egyesült Arab Emírségekbe a német hadsereg, a magas hőmérsékleti viszonyok közötti tesztek végrehajtásához. A Bundeswehr Műszaki Központjának tagjai által végzett próbákat várhatólag két hónap alatt elvégzik, így 2014-ben már átadásra kerülhet majd az első Puma, hiszen a gyalogsági harcjárművet 2012-ben három hónapig tesztelték hideg időjárási körülmények között Norvégiában. Jelenleg Berlin 405 Puma beszerzését tarja valószínűnek, ezeket 2020-ig fogják átadni a hadsereg részére.

Hamarosan bemutatásra fog kerülni a legújabb Kfir változat. Mindezt teszi azért az IAI, mert a kolumbiai Kfir C.10-ek a Red Flag hadgyakorlatokon elért eredményeik által már több ország figyelmét is felkeltették. Ezt a sikert és a jövőbeli exportlehetőséget próbálja meglovagolni az Israel Aerospace Industries, mégpedig úgy, hogy a létező legkorszerűbb elektronikával látja el a Mirage III-as késői leszármazottját. A fejlesztést végző IAI már dolgozik a szükséges módosítások kidolgozásán és a következő évben el is készülhet majd az első prototípus. Ugyanekkora lesz datálható az első megrendelővel történő szerződéskötés is, ennek kilétét még nem fedték fel. A jelenleg még csak Block 60-ként emlegetett változat hajtóműve az amerikai exportkorlátozás alá már nem eső General Electric J79-es marad.

A C.7-es Kfirek sárkányszerkezetét megerősítik, illetve több elemét kicserélik, így élettartamuk 8000 repült óra, vagy 40 év lesz. A pilótafülke szélvédőjét egy darabból készültre cserélik le és lehetőség lesz egy fix utántöltő csonk felszerelésére is. Az orrkúp alá az AESA antennával ellátott Elta EL/M-2052-es fedélzeti rádiólokátor kerül beszerelésre. Ez több üzemmóddal, valamint SAR és ISAR képességgel is rendelkezik, egyidejűleg 64 célpontot tud nyomon követni égen, földön, vízfelszínen. A pilótafülkébe három, nagyméretű színes kijelzőn lesznek megjeleníthetők az adatok, de a pilóta számára integrálásra kerül a sisakkijelző is. Továbbá a Block 60-as fel lesz szerelve elektronikai önvédelmi rendszerekkel és Link 16-os adatátviteli rendszerrel is. Légi célok elleni fegyverzetét Derby és Python 5 légiharc-rakéták alkotják majd, a földi célok elleni precíziós fegyverzet irányítását a Litening célzókonténer segítheti.

Még az év vége előtt megjelenhetnek egy fehéroroszországi bázison az orosz Szuhoj Szu-27SzM3-as vadászbombázók. A gépek otthonául a Minszktől 160 km-re nyugatra található, Lida város melletti bázis fog szolgálni, ami egyaránt közel fekszik a lengyel és a litván határhoz is.

NETARZENÁL GALÉRIA

Panzerhaubitze 2000 egy An-124-es rakterében.

Generációk 1.

Generációk 2.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

English Electric Lightning F.6.

Török A400M Atlas: 1., 2.

Szólj hozzá

Puma Hornet Northrop Grumman Szuhoj F-35B General Elta Boeing Electric Silent IAI F/A-18F Szu-27SzM3 Kfir C.10 EL/M-2052 J79