2013. nov 23.

2013.11.23

írta: Netarzenál
2013.11.23

Dél-Koreában továbbra is erőteljesen fejlesztik az ország légvédelmi képességét. A 2008-ban Németországtól beszerzett 3 zászlóaljnyi Patriot PAC-2-es komplexum mellé most 112 MIM-104E GEM+ lopakodó, alacsonytámadó légi célok, valamint ballisztikus rakéták ellen egyaránt alkalmazható rakétát szerez be. Ez igen tetemes kiadást jelent, hiszen a 70 km-es hatótávolságú MIM-104E GEM+ rakéták darabjáért 3,7 millió dollár fizetnek ki a gyártónak. Meg kell jegyezni, hogy a PAC-3-as rendszernél alkalmazott, 20 km-es hatótávolságú MIM-104F rakéták darabára 3 millió dollár. Mindeközben a 2011-ben bemutatott Iron Hawk légvédelmi rendszer is szolgálatban áll, ez az amerikai Hawk helyileg továbbfejlesztett változata.

November 23-28 között egy dél-koreai delegáció látogat majd el Botswanába. Az ázsiai ország két tábornokával megerősített csoport legfőbb feladata a Korea Aerospace Industries T-50 sugárhajtású kiképzőgép és ennek harci változatának az FA-50-nek az eladása. Az afrikai állam 16 gép beszerzését tervezi, ebből az első nyolcat a lehető leghamarabb szeretnék hadrendbe állítani.

November 21-én már a 13. C-5M Super Galaxy nehéz teherszállítógép is átadásra került az USAF részére. A gép a Dover-i támaszponton állomásozó 436. Légiszállító Ezred állományába került.

Az eddig nem túl tetemes, hat darabos izraeli beszerzéstől eltekintve más megrendelés még nem realizálódott a Bell-Boeing V-22-es kovnertiplán esetében. Éppen ezért az elkövetkező években a gyártási mennyiség csökkenésével számolnak a gyártóknál és kevés esélyt látnak arra, hogy túlszárnyalják az ez évben elkészített, a sorozatgyártás elindulása óta eddigi legmagasabb, évi 40 példányos mennyiséget. Mindez persze azt is jelenti, hogy egy esetleges szerződés aláírás után rövid időn belül megkaphatják majd a megrendelők a gépeiket.

Moszkvában viszont okkal reménykednek, hogy néhány éven belül növekedni fog a Kamov helikopterek gyártási mennyisége. Ugyanis jó esélyt látnak arra, hogy Indiában egy közös vállalat által elindulja a patinás tervezőiroda forgószárnyas termékeinek gyártása. Az új cég alapításáról szóló első dokumentumot a múlt hónapban írta alá az orosz és az indiai miniszterelnök.

November 18-án egy sikeres tesztlövészetet hajtottak végre Indiában a BrahMos szuperszonikus csapásmérő robotrepülőgép megerősített célpontok elleni változatával.

Ezen a héten végrehajtásra kerül az utolsó, a Holland Királyi Légierő Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon vadászbombázói által végzett felderítőrepülés Afganisztán felett. A RecceLite konténerekkel felszerelt, pár havonta rendszeresen cserélt F-16-ok négy példánya 2009 szeptembere óta támogatta a földi csapatok tevékenységét az országban, ez idő alatt szinte minden nap repültek és több mint 3 millió felvételt készítettek.

Hollandia négy MQ-9 Reaper robotrepülőgépet kíván beszerezni az Egyesült Államokból 250 millió euró értékben. Bár a gépek alkalmasak lennének fegyverzet bevetésére is, a holland kormány jelenleg még csak fegyverzet nélküli megfigyelő, felderítő, hírszerző bevetések során használná a gépeket, azonban nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a 2017 végéig bevethetővé váló típust később fegyverzettel is bevetésekre indítanák.

Franciaország némileg előrébb jár a típus rendszeresítést illetőleg, hiszen az első három MQ-9 Reaper gépszemélyzet még ebben a hónapban befejezi a képzést az Egyesült Államokban. A következő hónapban a típust már rendszeresítő Olaszországgal szerveztek meg egy közös gyakorlatot és csak ezt követően fognak a francia MQ-9-ek Afrikába kerülni, hogy Mali légterében hajtsanak végre bevetéseket.

Pakisztánban a következő hónapban elkészülnek az első 50 darab JF-17-es Thunder vadászbombázó közül az utolsóval is. Ez után már a szintén 50 darabosra tervezett Block 2-es változat előállítása folyik majd Kamrában, ez nagyjából 10-15 %-al fog eltérni a Block 1-es változattól. A módosítások leginkább a fedélzeti elektronikát érintik majd, (adatátviteli rendszerek, elektronikai hadviselés) de a Block 2-es már alkalmassá válik légi üzemanyag-felvételre is. A JF-17-es gyártása továbbra is két helyen, Kínában és Pakisztánban folyik majd 40-60 %-os részarányba a jelenleg is tartott 16 gép per éves ütemben, de esetleges megrendelések beérkezése esetén ezt fel tudják majd tornászni 25-re is.

A következő Block 3-as széria jellemzője az új, várhatóan teljes egészében kínai eredetű hajtómű és rádiólokátor lesz, továbbá kiszélesítenék a gép által bevethető fegyverzet választékát is. A kétüléses változatra Pakisztánban nincs szükség a JF-17-es könnyű vezethetősége miatt, így ezt csak exportra készítenék el, ha igény mutatkozna rá, de ez az oktatói feladatokon felül képessé tehető harci bevetések végrehajtására is.

842 Javelin irányított rakétát és 120 indítót vásárol meg az Egyesült Arab Emírségek 176 millió dollárért.

A már átadott VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó fedélzetére eddig még csak orosz pilótákkal a hátsó ülésben szálltak le indiai pilóták. A MiG-29KUB első, indiai pilótával végrehajtott landolására a következő év februárjáig, márciusáig kell várni.

Ebben a hónapban kezdődött el az első ausztrál elektronikus hadviselési tiszt átképzése a Boeing EA-18G Growler repülőgépre az USA-ban. A haditengerészet Whidbey Island-i támaszpontján az elkövetkező három évben még további hat ausztrál pilóta és elektronikus hadviselési tiszt ismerkedik majd a típus rejtelmeivel, így mire a kengurus felségjellel ellátott példányok 2017-ben átadásra kerülnek, rövid idő belül, 2018-ra elérhetik a hadrafoghatóságot.

A kontinensnyi ország első Alenia Aermacchi C-27J Spartan szállítógépe is készül már Olaszországban. Jelenleg a fedélzeti rendszerek telepítése és ellenőrzése folyik a már kész sárkányszerkezetbe és ennek is a vége felé járnak, mivel még ebben a hónapban el fognak készülni a géppel. Átadására a következő év első negyedévében kerítenek majd sort.

November 21-én hajtotta végre első felszállását az első teljesen hazai előállítású összetevőkből elkészített EC725-ös helikopter Brazíliában. Ez két hónappal a tervezett időpont előtt valósult meg, így a program jó tempóban halad, eddig már nyolc EC725-t adtak át.

Izraelben kisebb átszerezést hajtanak vére a páncélos fegyvernemre vonatkoztatva. Egy harckocsizó zászlóalj eddig három harckocsi-századból és egy gépesített lövész-századból állt. A változtatást követően a gépesített lövész-század megmaradó két szakaszát egy 120 mm-es aknavetőkkel felszerelt szakasszal erősítik meg.

November 18-án a RAF Hawk T.2-es oktatógépei elérték az összesített 10000 repült órát.

Japánban tovább szeretnék erősíteni az ország védelmi képességét, ezért a Komaki bázison állomásozó négy KC-767 tankergép mellé legalább további kettő-négy légi utántöltő beszerzését szeretnék megvalósítani. Nagy valószínűséggel KC-46-ból kerül megvásárlásra a tervezett mennyiség, amiből még további példányok megvásárlása sem lehetetlen, mivel Tokióban elképzelhetőnek tartják, hogy pár év múlva több mint nyolc tartálygép álljon a légierő gépeinek rendelkezésére. A haditengerészet számára 3000 tonnás fregattok beszerzést is fontolgatják, szintén a vitatott hovatartozású szigetek miatt kialakult politikai huzavona miatt. A haditengerészet vezetői az amerikai LCS hajóosztály képességeit is megvizsgálják.

NETARZENÁL GALÉRIA

CASA C-101EB Aviojet.

Changhe Z-10.

Perui Szuhoj.

Northrop F-5B Freedom Fighter.

Fedélzeten.

Teszt közben.

Raptor a karmaival.

Emelkedőn.

Kötelékben?

Kolumbiai Kfir kötelék.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

Lockheed Martin F-16E Fighting Falcon.

Rockwell B-1B Lancer.

Dokkban.

Készül a híd.

Megfigyelésre/felderítésre átalakított Pizzaro lövészpáncélos prototípusa.

MSTA-S: 1., 2., 3.

Indul a Standard.

Szólj hozzá

EA-18G C-27J KC-767 JF-17 EC725 Javelin V-22 MQ-9 RecceLite C-5M MiG-29KUB FA-50 MIM-104E