2014. nov 01.

2014.11.01

írta: Netarzenál
2014.11.01

Lengyelországban 2017-től tervezik nagyobb darabszámban rendszeresíteni az 57 tonnás MG-20-G Daglezja hídrendszert. Az első kettő, immáron nem prototípus gyártását el is kezdték. Az ollós nyitású hidat egy módosított T-72-es harckocsi alvázára szerelik. Ezt a híd hordozásához és telepítéséhez szükséges módosításokon túl még további átalakításnak is alávették, így az MG-20-as hídvető harckocsi egy párral több futógörgővel és némileg nagyobb testhosszal rendelkezik. Feladata a Leopard 2A5-ös, illetve a később szolgálatba álló Leopard 2PL harckocsikkal felszerelt alakulatok támogatása. A 20 méteres áthidalóképességű híd terhelése lánctalpas járművek esetében 70, míg a kerekes járművek esetében 104 tonna. A híd tervezését 2008-ban kezdték meg, a hadsereg 2013 novemberében fejezte be az elkészült példánnyal a teszteket. Az MG-20-G Daglezjaból nagyjából 30 darab kerül majd rendszeresítésre Lengyelországban.

Hollandiában az NH Industries NH90 helikoptereket érintő korróziós probléma 100 millió eurós többletkiadást eredményezett. A Holland Királyi Haditengerészet számára beszerzendő 20 forgószárnyasból az utolsó hétnél fedezték fel a hibát az év elején, ami miatt az Eurocopter AS532 Cougar típus kivonása késedelmet szenvedett és ez okozta a plusz kiadást. A 2016-ra átadásra kerülő hét HN90-es megérkezésével az AS532 Cougar 2020-ban kerül majd kivonásra.

Franciaországban is érintett volt a típus a hírekben, mivel a francia haditengerészet számára átadásra került a 12. NH90 Caiman helikopter. A 2011. december 8-tól szolgálatba állított típusból 2020-ig 27 helikopter kerül leszállításra. Ezekből 13 példány lenyitható hátsó rakodórámpával lesz ellátva. A Caiman példányai a hadihajók mellett két szárazföldi bázison is (Hyères Toulon mellett és Lanvéoc Brest mellett) megtalálhatók. Ez a 10 tonnás Caiman az idén a már negyedikként átadott példány volt, de az első, mely megfelel a Step B standardnak, vagyis képes az MU90-es torpedók bevetésére. Ezzel a fegyverrel egyébként 2013. szeptember 5-én hajtotta végre első tesztrepülését az NH90 Caiman.

Az elektromos meghajtású MU90-es torpedóból a 2008 februárjában történt szolgálatba állítástól kezdődően már több száz darabot vett át a francia flotta. Tervezési filozófiájából kiindulva az MU90-es egyaránt megtalálható már az Atlantique 2 tengeri járőrgépek, a Lynx helikopterek és a HORIZON-osztályú fregattok fegyverzetében is. Ebben az évben egy további Caiman átadása is várható, ezzel 13-ra növekszik a francia szolgálatban álló NFH változatok száma, amiket két század repül. A Hyères bázison állomásozó 31F századot a HORIZON-osztályú fregattok fedélzetén való szolgálatra jelölte ki. A testvérszázad, a 33F a FREMM-osztályú egységeken lesz majd megtalálható.

A sorozatgyártás előtti utolsó éleslövészeten is sikerrel van túl az MdCN (Missile de Croisière Naval) csapásmérő robotrepülőgép. Az október 27-i lövészeten a tengerről egy fregatt fedélzetéről indítva az MdCN hiba nélkül működött, így biztosra vehető, hogy 2015-től rendszeresítésre kerül a FREMM-osztályú fregattokon, valamint 2018-tól a BARRACUDA-osztályú tengeralattjárókon.

Egy új tengeralattjáró tervezetével jelentkezett a DCNS az Euronaval 2014-es kiállításon. Az SMX®-Océan projektben egy minden eddiginél hosszabb víz alatti tartózkodásra képes, nem nukleáris meghajtással rendelkező felszín alatti egység megépítése a cél. A 4705 tonnás tengeralattjáró a tervek szerint hatszor lesz képes a felszín megközelítése nélkül oda-vissza átszelni az Atlanti-óceánt, 14 csomós utazósebességet tartva. Lassabban haladva akár 3 hónapig is a mélyben maradhat a második generációs üzemanyagcelláknak köszönhetően. A 100 méter hosszú, 8,8 méteres törzsátmérővel rendelkező SMX®-Océan legnagyobb sebessége 20 csomó, maximális merülési mélysége 350 méter lesz. Összesen 34 darab különféle rakétát, robotrepülőgépet, torpedót és aknát szállíthat.

Még nem járult hozzá az elsőként megépített MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozó átadásához a francia kormány. A VLAGYIVOSZTOK átadására a november 14-i dátum volt kitűzve, ugyanezen a napon kerül(ne) vízre a második egység is. Párizs jelenleg két tűz közé került, hiszen jelentős nemzetközi nyomás nehezedik rá, hogy ne adják át a hajókat az oroszoknak az ukrajnai események miatt. Ha ezt megteszik, jelentősen megromolhatnak a nemzetközi kapcsolataik, a francia cégek több állam tenderén is hátrányba kerülhetnek. A késedelmes átadás miatt azonban kötbér kifizetése válhat kötelezővé Moszkva irányába.

Az Izrael Honvédelmi Minisztérium úgy döntött, hogy törli a hat Bel /Boeing V-22 billenőrotoros repülőgép beszerzésének tervét. A szerződésben még nem rögzített Osprey beszerzést a második tétel F-35-ős rendelés fúrta meg, mivel a költségvetés már nem tudta volna elviselni e két jelentős kiadást.

Hadihajók fedélzetére kívánja telepíteni a lakott területek védelmében már jelentős sikereket elért Iron Dome légvédelmi rendszerét a RAFAEL. A C-Dom nevet viselő rendszer a Tamír rakétát alkalmazná, de ezek már függőleges helyzetből indulnának, a hajótestbe süllyesztett 10-10 rakétát magukba foglaló cellákból. A kis helyigény miatt a C-Dome ideális lehet korvettek, őrhajók, de akár tengeri gázkitermelő és olajfúró tornyok védelmére is.

Tajvanon december közepére várják az első hat Sikorsky UH-60M helikopter megérkezését. A 66 forgószárnyast hatos csoportokban tervezik átvenni 2018-ig bezárólag. Ezekből 45 kerül a hadsereg kötelékébe, a többi a katasztrófa elhárítás és belügyminisztérium alá fog tartozni.

Új-Zélandon a nyolcadik NH Industries NH90 TTH helikopter megérkezésével teljessé vált a 2006-ban feladott rendelési állomány. Az európai típust 2005 márciusában választották ki a Bell UH-1H Huey helikopterek pótlására, 600 millió dollárért.

Egy újabb, jelentős mérföldkőnek beillő teszten van túl a Raytheon által gyártott SM-6-os légvédelmi rakéta. A USS CHANCELLORSVILLE (CG 62) TICONDEROGA-osztályú cirkálóról indított két rakéta a USS SAMPSON (DDG 102) romboló radarja által szolgáltatott pályakorrekciós jelek segítségével semmisített meg egy magasan, szuperszonikus sebességgel repülő GQM-163A, valamint egy alacsonyan hangsebesség alatt repülő BQM-74E célgépet. Az SM-6-os légvédelmi rakétákból eddig már több mint 130-at adtak át az amerikai haditengerészet számára.

Két további Airbus C295 közepes szállító repülőgépet rendelt meg a mexikói haditengerészet. A flottánál már repül négy C295, hat CN235 és két C212 repülőgép, míg a mexikói légierő hat C295 és a szövetségi rendőrség két CN235 repülőgéppel rendelkezik.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Megközelítés közben.

LTV A-7E Corsair II.

Hongdu K-8G Karakorum.

Eurocopter EC-725AP Cougar Mk2+.

MiG-29A: 1., 2.

McDonnell Douglas EF-18B Hornet.

Eurocopter EC-665 Tigre HAP.

Kawasaki XP-1.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Kawasaki XC-2.

Westland WS-61 Sea King.

MiG-23MF.

Hazatért veterán.

Westland WAH-64D Longbow Apache AH.1.

Szólj hozzá

MG-20-G Daglezja NH90 AS532 Cougar Caiman MU90 MdCN SMX®-Océan MISTRAL-osztály VLAGYIVOSZTOK Bel /Boeing V-22 C-Dome UH-60M SM-6 C295 CHANCELLORSVILLE SAMPSON GQM-163A BQM-74E