2016. már 05.

2016.03.05

írta: Netarzenál
2016.03.05

Olaszország egy nyolc helikopterből, és 130 katonából álló kontingenst telepít hamarosan Irakba. Ez az erő harci kutató és mentő feladatokat fog ellátni négy AgustaWestland A129 Mangusta harci helikopter, valamint négy NHIndustries NH90 szállító helikopter segítségével.

A montenegrói kormány zöld utat adott a még meglévő négy G-4 Super Galeb és három UTVA 75 kiképzőgép eladására és ezzel az ország légierejének merevszárnyú kapacitásának felszámolására. A Szerbiától 2006-ban történt különválás után 17 G-4 Super Galeb, négy UTVA 75, valamint Gazelle és Mil Mi-8T helikopterek alkották az ország légierejét. Az anyagi lehetőségek miatt a G-4-ek már 2010 óta a földön rostokolnak, ezeknek a karbantartását a még hátralévő üzemidőt figyelembe véve túl magasnak tartották. Hat példány Szerbiába, hét Horvátországba került az évek folyamán. Most a maradékot is kiárusítanák, a négy gépért 4,6 millió dollárt, a G-4-es szimulátorért 1,08 milliót, a 18 Rolls Royce Viper 632 sugárhajtóműért 650000 dollárt szeretne kapni Podgorica. A légi haderő jövőjét a helikopterek jelentenék. Éppen ezért két közepes méretű, többfeladatú helikopter beszerzésére még az idén lépéseket tesznek és ezek várhatólag két éven belül meg is fognak érkezni az országba.

Oroszországi sajtóértesülések szerint egy újabb gyártósort hoznak majd létre az RD-33/RD-93-as sugárhajtóművek gyártására. A MiG-29/35 és FC-1 típusok erőforrásaként szolgáló konstrukcióból évente jelenleg 100-1500 darab készül el. Azonban a fent említett típusok jövője kétségtelenül okot ad a gyártási kapacitás fejlesztésére.

Katar Boeing F-15SE vadászbombázóinak beszerzését a hírek szerint Izrael sikeresen gátolja. A politikai nyomásgyakorlás érvei, hogy Katar támogat radikális iszlám szervezeteket és az Al Jazeera székhelye is Katarban található és ez a csatorna uszító, szélsőséges, erőszakos propagandát folytat Izrael ellen. Amennyiben az elkövetkező hónapok során a felek nem jutnak megállapodásra, úgy az amerikai típus rendszeresítése lekerülhet a napirendről, mivel a St Louis-ban található, immáron 40 éve üzemelő gyártósor életben tartásához a Boeing számára megrendelésekre van szükség.

Kuvaitban jóváhagyásra került 500 millió dollár a Eurofighter-ek beszerzésére. Persze ez csak a vásárlás összegének a kisebb hányada, ugyanis a 28 Typhoon-ért 8,7 milliárd dollárt fog fizetni az arab állam.

India számára elérhetővé tenné a Project 23000E repülőgép-hordozó tervét Moszkva. A 2015 júniusában bemutatott terv egy 100000 tonna vízkiszorítású, 330 méter hosszú, 40 méter széles, 10 méteres merüléssel bíró hajót rejt. A 30 csomó (körülbelül 55 km/h) sebességre képes hordozó 120 napig lenne képes a tengeren tartózkodni, 4000-5000 fős legénységével és 100 repülőeszközével. A hajóorron lévő „sísánc” mellett a szögfedélzetben két elektromágneses katapult is lehetővé tenné a repülőgépek felszállását.

Tajvanon már kezd körvonalazódni az a terv, mely a helyi tervezésű és gyártású AT-3-as sugárhajtású kiképző és könnyű támadógépek utódját eredményezheti. A mostani elképzelés szerint az új gép is hazai tervezésű és gyártású lenne. Jelenleg egy tanulmány készül, mely a levegőbe emeléshez szükséges sugárhajtómű helyi előállításának lehetőségét elemzi.

Nagoya repülőterén már a nagysebességű gurulási teszteket végzik a Mitsubishi Heavy Industries X-2 (korábban kijelölt ATD-X) technológia demonstrátorral. Az eddigi próbák során a japánok nem hoztak nyilvánosságra hibákról szóló közleményt. Az első felszállás időpont várhatólag az elkövetkező hetekben lesz.

A Fidzsi-szigetekre február 20-án lecsapó Winston trópusi ciklon utáni pusztítás ad okot arra, hogy Új-Zéland távoli vidéken tegye próbára NHIndustries NH90 helikoptereit. A forgószárnyasok a Nausori repülőtéren fognak települni, fő feladatuk a közúton megközelíthetetlen települések ellátása lesz.

Arra számít a Bell-Boeing páros, hogy hamarosan aláírásra fog kerülni a V-22 Osprey billenőrotoros repülőgépek fedélzetére szánt légi utántöltő rendszer fejlesztéséről szóló szerződés. A VARS (V-22 Aerial Refueling System) lehetővé tenné, hogy az Osprey támogatása a haditengerészet és a tengerészgyalogság repülőgépeit üzemanyaggal. A VARS minél előbbi rendszerbe állítása jelentősen segítené a Lockheed Martin F-35B Lightning II harcászati alkalmazásának bővítését.

Az Alaszkában található Elmendorf-Richardson légibázison települő 90. vadászrepülő század lett az első F-22 Raptor-al felszerelt alakulat, melynek fegyverzetében megjelent az AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéta. Korunk egyik legfejlettebb vadászgépe eddig volt kénytelen nélkülözni a szintén az élvonalba tartozó, közeli légi célok ellen bevethető fegyver legmodernebb variánsát.

Az argentin honvédelmi miniszter Julio Martinez, a és francia külügyminiszter, Jean-Marc Ayrault február 25-én aláírt egy szándéknyilatkozatot, mely szerint a két ország katonai erői a közeljövőben együtt vesznek részt ENSZ műveletekben, elmélyítik a katonai képzésben meglévő kapcsolataikat, de a védelmi célú kutatásokban és fejlesztésekben is együttműködnek. Hasonló megállapodásra volt már példa a két ország között, elég csak 1998-ra visszagondolni, akkor Párizs Mirage F1-es vadászbombázók eladását szerette volna kikövezni egy ilyen kapcsolatmélyítéssel.

Február 15. és 19. között Argentínában tesztelték a helyileg korszerűsített MM38 Exocet hajók elleni rakétákat. A hat rakéta felhasználásával történt lövészet igen lesújtó eredményt hozott, három rakéta elvétette a célt, egy pedig a repülés korai szakaszán robbant fel. Kettő viszont talált és a vártnál gyorsabb elsüllyedésre késztette a célpontként szolgáló egykori olajtankert, Így a szintén helyben korszerűsített SST-4 torpedót a SAN JUAN tengeralattjáró már nem tudta elindítani.

Felülvizsgálják a már jelenleg futó programokat és ennek következtében elbocsátásokat terveznek az argentin állam tulajdonában lévő FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones) üzemében. Mindezt tennék azért, mert az előző kormányzati ciklus során a kelleténél több munkavállalót vettek fel, így az 1500 fős létszámot 900-ra apasztanák. Továbbá veszély fenyegeti az IA-58 Pucara gépek új hajtóművekkel történő felszerelését is, mivel a 20 gép Pratt & Whitney Canada PT-6A-62-vel történő ellátását nem tartják kifizetődőnek.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Saro (Saunders-Roe) Skeeter AOP12.

Rockwell B-1B Lancer.

Aerospatiale SA-316B Alouette III.

General Dynamics F-16B Fighting Falcon.

Antonov An-32A.

Sikorsky MH-53E Sea Dragon.

Panavia Tornado GR.4.

McDonnell Douglas F-15J Eagle.

Eurocopter EC-135T1.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

BAE Systems Hawk 127.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

CASA C-295M.

Douglas A-4N Skyhawk.

Kawasaki P-1.

Sikorsky HH-3E Jolly Green Giant.

Saab J35Oe MkII Draken.

Dassault Mirage 5PA MARA.

Boeing B-52G Stratofortress.

Hindustan ALH Dhruv.

Szólj hozzá

NHIndustries NH90 AIM-9X Sidewinder Mitsubishi Heavy Industries X-2 AgustaWestland A129 Mangusta G-4 Super Galeb UTVA 75 Mil Mi-8T Rolls Royce Viper 632 RD-33 RD-93 MiG-29 FC-1 Boeing F-15SE AT-3 ATD-X Project 23000E V-22 Osprey VARS MM38 Exocet IA-58 Pucara Pratt & Whitney Canada PT-6A-62