2016. ápr 09.

2016.04.09.

írta: Netarzenál
2016.04.09.

Bulgáriában már évek óta várta a haditengerészet új egységek beszerzését. Ezen idő alatt a GOWIND-200 osztályú korvett tűnt a befutónak. Ezekből négy darabot helyben építettek volna meg, így 900 millió eurót igényelt volna a terv végrehajtása, de 2009-re kiderült, az ország költségvetése túl szűk az elképzelés megvalósításához. A héten eldőlt, valóban új hajókkal fogják megerősíteni az ország tengeri erejét 419 millió euró értékben, igaz a parlamenti jóváhagyás még várat magára május végéig. A hajókról eddig  kevés információ látott napvilágot, de azt tudni, hogy két egység kerül megvásárlásra, ezek 1500 tonnás vízkiszorítással fognak rendelkezni, fegyverzetükben hajók és légi célok elleni rakéták is  megtalálhatók lesznek, fedélzetükről egy AS365MB Panther helikopter is üzemeltethető lesz. A gyártóval még ebben az évben szeretnék véglegesíteni a megrendelést, így az első egység négy éven belül, majd a második két év múlva kerülhet átadásra.

Múlt hét péntekén a német BILD napilap tudósított arról, hogy újabb gondok adódtak az Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgéppel. A hírek szerint a 11000 lóerős Europrop International TP400-D6-ős hajtóművekhez a General Electric tulajdonában lévő, olasz Avio Aero által 2015 első felében gyártott fordulatszám-csökkentőkben található fogaskerekek anyagszerkezete hagyott kívánni valót maga után. Továbbá a hajtóművek olajrendszerében is felbukkantak fémforgácsok. Azt azért tudni kell, hogy az A400M hajtóműveinek légcsavarjai a törzs egyik, illetve másik oldalán ellentétes irányba forognak és a most fellépett anyagminőségi probléma csak az egyik oldalra szerelt reduktorokat érinti. A gyártó elmondása szerint a gyártási hibás fordulatszám-csökkentőket térítésmentesen lecserélik a probléma megoldásáig - ez akár több hónapig is eltarthat -, valamint ez nem jelenti azt, hogy repülési tilalom alá vonnák a típus eddig átadott példányait. Az A400M-ből ebben az évben 20 példány átadását tervezte a gyártó, ebből eddig kettő valósult meg, ezek a gépek a RAF kötelékébe kerültek.

Úgy tűnik a brit királyi légierő megtalálta a Tranche 1 (T1) sorozatú Eurofighter Typhoon repülőgépek felhasználási területét. A 24 darabos mennyiségben beszerzett korai példányokat két századba vonják majd össze, feladatuk kizárólag a szigetország légvédelme lesz. A döntés hátterében az áll, hogy a korszerűsítésük, igazi többfeladatú változattá túl sokba kerül, viszont a légvédelmi feladatkörbe tökéletesen használhatók. A RAF Coningsby és Lossiemouth bázisain találhatók meg a Eurofighter Typhoon gépeket alkalmazó alakulatai, a két légvédelmi század is gyaníthatóan ezen repülőterek valamelyikén fog majd állomásozni.

Márciusban befejezték az első afganisztáni évüket a Royal Air Force Puma Mk.2-es helikopterei. A Kabul repülőterén állomásozó Puma Force az elmúlt 12 hónap alatt több mint 2300 órát töltött a levegőben, ahol majdnem 28000 személyt szállítottak, több mint 42 tonna áru mellett.

Hamarosan megjelenhet az orosz ejtőernyős csapatot fegyverzetében a 2S9 Nona-Sz 120 milliméteres önjáró aknavető. A műholdas navigációs rendszerrel, a parancsnok számára egy panorámás figyelőműszerrel és automatikus tűzvezető rendszerrel korszerűsített tüzérségi eszközzel jelenleg a csapatpróbák zajlanak.

Azerbajdzsánban a 2013-ban megrendelt 100 T-90Sz harckocsi mellett még hadrendben van a T-72-es izraeli segítséggel modernizált változatai is. A T-72A és a T-72M1 alváltozatok számára az Elbit Systems és Rafael szállított GPS helymeghatározó rendszert, ballisztikai számítógépet, valamint a parancsnok és az irányzó számára hőkamerás célzórendszereket. A kommunikációs rendszer is cserére került, a NATO-szabvány rádiók beépítése mellett egy barát vagy ellenség azonosító a korszerűsítési csomag részét képezte. Van ami azonban nem változott, ez a védelem és a meghajtás.

Februárban még oroszországi források sem erősítették meg, hogy Egyiptom MiG-29M vadászbombázók beszerzését fogja végrehajtani. Most már megerősítést nyert, hogy 50 darab Fulcrum variánst vásárol meg az észak-afrikai ország, amik 2020-g kerülnek leszállításra.

Pakisztán 2018 augusztusában-szeptemberében veheti majd át az április 4-én megrendelt 9 Bell AH-1Z Viper harci helikopterei közül az elsőt. Ezzel Pakisztán vált a világ első harci helikoptereként kifejlesztett AH-1 Cobra legkorszerűbb variánsának első külföldi megrendelőjévé. A harci forgószárnyasok több mint 228 millió dollárba fognak kerülni, de tény, hogy jó ideje nem 9, hanem 15 AH-1Z beszerzéséről szóltak a hírek, így nem zárható ki az összeg és a darabszám későbbi emelkedésének ténye.

Az JF-17-es Thunder vadászbombázók precíziós csapásmérési képességének megteremtésén fáradozik Pakisztán. Első körben a francia Thales Damoklész célmegjelölő konténer integrációs lehetőségéről kezdtek tárgyalásokat a gyártó képviselőivel Párizsban. A Damoklész francia eredete mellett szól az is, hogy már harci körülmények között is próbára lett téve és ott bizonyította képességeit.

Ausztrália roppant tetemes fegyverbeszerzést készül végrehajtani. Összesen 3000 darab GBU-39B SBD-I-es kis átmérőjű precíziós vezérlésű bombát szándékoznak megvásárolni az Egyesült Államoktól, 386 millió dolláros áron.

Ez év közepén megrendezésre kerülő RIMPAC 2016-os nemzetközi haditengerészeti hadgyakorlaton az ausztrál haditengerészet HMAS CANBERRA (L 02) partraszállást támogató helikopterhordozója is részt fog venni két ANZAC-osztályú (MEKO 200) fregatt, a HMAS WARRAMUNGA (152) és a HMAS BALLARAT (155) kíséretében. A világ legnagyobb nemzetközi tengeri hadgyakorlata során a legnagyobb méretű ausztrál egység fedélzetén az amerikai tengerészgyalogság MV-22B Osprey billenőrotoros gépei mellett a CH-53 Sea Stallion helikopterek is le-és felszállásokat fognak végrehajtani, ezen a hajón első alkalommal.

Már a 25. LCS-osztályú fregatt építéséről is megállapodtak a felek az USA-ban. A Lockheed Martin által tervezett FREEDOM-osztályú egység 2020-ban kerül majd átadásra, és szám szerint a 13. egytörzsű LCS variáns lesz. A FREEDOM-osztályból eddig három egység került átadásra az amerikai haditengerészet számára, további hét az építés különféle fázisában van és másik három elkészítéséhez szükséges hosszú előállítási idejű alkatrészek legyártását már megkezdték.

A német Heckler & Koch nyerte az amerikai hadsereg kompakt félautomata mesterlövész rendszer (CSASS) néven lebonyolított kiválasztási rendszerében a 44,5 millió dolláros megrendelést. A német cég amerikai leányvállalata a G28 (Gewehr-28) félautomata mesterlövészpuskájából akár 3643 darabot is rendszeresíthet majd a szárazföldi haderő. A német Bundeswehrnél is hadrendbe állított fegyver az M110-es, szintén félautomata mesterlövészpuskát fogja kiegészíteni. A hadsereg az M110-nél egy nagyobb megbízhatósággal rendelkező, pontosabb és jobb ergonómia kialakítású, alacsonyabb súllyal és hosszal, továbbfejlesztett optikával, kisebb visszarúgó erővel rendelkező, javított kétlábú állvánnyal ellátott fegyvert keresett.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Denel CSH-2 Rooivalk.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Rockwell B-1B Lancer.

Kamov Ka-50.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

MiG-29A.

Sikorsky MH-60K Black Hawk.

Szu-22M4 Fitter-K.

Canadair NF-5A.

Mil Mi-28UB.

Grumman EA-6B Prowler.

NHI NH-90 TTH.

Vought F-8P Crusader.

Dassault Mirage F1B.

Boeing Vertol CH-47F Chinook.

Tupolev Tu-160.

Gulfstream Aerospace G550/AEW.

Mil Mi-24D.

Alenia Aermacchi T-346A Master.

Mil Mi-26.

Mitsubishi F-2B.

Bell AH-1Z Viper.

Szu-25K.

Grumman S-2T Turbo Tracker.

Szólj hozzá

fregatt korvett Airbus A400M Atlas JF-17 Thunder T-72M1 GOWIND-200 AS365MB Panther Eurofighter Typhoon Tranche 1 2S9 Nona-Sz Puma Mk.2 T-90Sz T-72A Bell AH-1Z Viper Thales Damoklész Europrop International TP400-D6 Avio Aero GBU-39B SBD-I HMAS CANBERRA (L 02) ANZAC-osztály MEKO 200 HMAS WARRAMUNGA (152) HMAS BALLARAT (155) G28 Gewehr-28 MiG-29M