2016. júl 23.

2016.07.23

írta: Netarzenál
2016.07.23

Év végéig négy további Airbus Military A400M Atlas teherszállítógéppel lesz gazdagabb a Luftwaffe. Az eddig átvett négy példány közül jelenleg csak egy nevezhető hibátlannak. Ugyanis az 11000 lóerős Europrop International TP400-D6-ős hajtóművekhez a General Electric tulajdonában lévő, olasz Avio Aero által 2015 első felében gyártott fordulatszám-csökkentőkben található fogaskerekek anyagszerkezete hagy kívánni valót maga után. Továbbá a hajtóművek olajrendszerében is felbukkantak fémforgácsok. Azt azért tudni kell, hogy az A400M hajtóműveinek légcsavarjai a törzs egyik, illetve másik oldalán ellentétes irányba forognak és a nemrégiben fellépett anyagminőségi probléma csak az egyik oldalra szerelt reduktorokat érinti. A gyártó elmondása szerint a gyártási hibás fordulatszám-csökkentőket térítésmentesen lecserélik a probléma megoldásáig - ez akár több hónapig is eltarthat -, valamint ez nem jelenti azt, hogy repülési tilalom alá vonnák a típus eddig átadott példányait.

Az Airbus vezetője, Tom Enders a múlt hónapban elismerte, eddig alábecsülték a hajtóműveknél tapasztalt probléma mértékét, ami valójában nagyon is komoly. A hiba már a fejlesztés legelején szinte kódolva volt, hiszen egy ezen a téren teljesen tapasztalatlan beszállítót találtak meg a projekt vezetői. Ez a nem túl szerencsés döntés most hozta meg egyáltalán nem várt gyümölcsét, ami abban lesz leginkább kézzelfogható, hogy a 2018-as, de talán a 2019-es évig is jelentős csúszást fog szenvedni a megrendelt példányok átadása, valamint a már meglévők rendelkezésre állása sem lesz az elvárt szinten.

Hollandia kivonja Maliból az odatelepített 7 helikopterét. Ezek közül négy Boeing AH-64D Apache harci helikopter, melyek tűzerejükkel és fedélzeti rendszereikkel jelentős erősítést jelentettek az ENSZ erők számára. A holland katonák és haditechnikai eszközeik már több mint két és fél éve vannak jelen az afrikai országban.

Pár héten belül megállapodik Portugália és a Leonardo egy helikoptereket érintő modernizációról és élettartam-hosszabbító szerződésről. Az érintettek a portugál flottánál repülő öt AgustaWestland WG.13 Super Navy Lynx Mk.95-ös forgószárnyasok lesz. Ezek közül három eredetileg is ennek a variánsnak épült, míg másik két társuk az átépítés előtt a brit haditengerészetet is erősítette egy ideig, HAS.3-as változatban. A portugál védelmi minisztérium a 76 millió dolláros munkálatok elvégzése eredményeképpen 2030-ig tart igényt a tengeri hiúzokra.

Új lézeres félaktív vezérlésű rakéta fog megjelenni az francia EC665 HAD (Hélicoptère d'Appui Destruction) Tigra harci helikopterek fegyverzetében. A 68 milliméteres átmérővel rendelkező nem irányított rakétát a Thales Group égisze alá tartozó TDA látta el az precíziós csapásmérésre képessé tevő fejrésszel. Az öt éve kezdett fejlesztés első részét 2013 januárja és áprilisa között zárták le, ugyanis az indítási és eltávolodási vizsgálatokat ezekben a hónapokban hajtották végre az Aculeus-LG nevet viselő fegyverrel. Több tízmillió euró ellenében Párizs több mint ezer rakétát vásárol meg, bevethetőségükre 2019-től lehet majd számítani.

33 BMD-4M deszant harcjárművel fognak erősödni az orosz ejtőernyős csapatok ebben az évben. Eddig 18 már átadásra került, további 15 pedig átadásra kész. A BMD-4M lesz az orosz deszant csapatok páncélos erőinek alapja, mivel 2025-ig 1500-at terveznek hadrendbe állítani belőle. A 13,5 tonnás, 6 méter hosszú, 3,15 méter széles és 2,7 méter magas BMD-4M fegyverzetét egy 2A70 100 mm-es löveg, egy 30 mm-es 2A72 gépágyú és egy 7,62 mm-es PKT koaxiális géppuska alkotja. A lövegből a 7000 méteres hatótávolságú, tandem robbanófejes 9M117M1 Arkan irányított rakéta is indítható. A 3 fős kezelőszemélyzet mellett hatfőnyi lövész szállítására képes az 500 lóerős mindenevő motorral vízben 10, szárazföldön 70 km/h-s sebesség elérésére képes jármű. Páncélzata szemből a 30 mm-es gépágyúk lövedékének is ellenáll, míg oldalról a 7,62 mm-es géppuska lőszerek ellen nyújt védelmet.

A MiG-29-es utódjának számító MiG-35-össel hamarosan elkezdőnek a rendszeresítéshez vezető állami tesztek. A T-14-es Armata harckocsi gyártása 2018-ban kezdődhet majd és az építést végző Uralvagonzavod szerint ára alacsonyabb lesz, mint a legújabb nyugati harckocsiké.

Már a fejlesztés utolsó szakaszában tart az izraeli Rafael SPICE 1000-es (Smart, Precise Impact, Cost-Effective) jelzésű precíziós bombája. Az elektrooptikai és műholdas vezérléssel egyaránt ellátott egy tonnás bomba újdonsága a minden eddiginél jobb képminőség lesz. Várhatólag a Lockheed Martin F16 C/D Barak gépek lesznek ellátva elsőkként az izraeli légierőben a SPICE 1000-es precíziós bombákkal, amelyeket a brazíliai JAS-39 E/F Gripen vadászbombázók fegyverzetébe is integrálni szeretnének. Amennyiben ez utóbbi ügyben a megállapodás pár hónapon belül megszületik, úgy az érdemi munka még ebben a évben kezdetét veheti, ami majd csak 2020-ban fejeződik be.

Algéria átvette a harmadik kínai építésű C28A-osztályú korvettjét is. Ez évben az EL FATIH (921) március 10-én került a megrendelő tulajdonában a 2012-ben megrendelt egységek közül másodikként. Ebben a hónapban már az EZZADJER (922) átadásáról tudósíthatott a kínai média. A C28A korvettek mintegy 120 méter hosszúak, 14,4 méter szélesek, és 3,87 méteres merüléssel bírnak, vízkiszorításuk 2900 tonna. A csökkentett radarkeresztmetszetű felépítménnyel rendelkező C28A korvettek fegyverzetét egy NORINCO 76 milliméteres hajóágyú, nyolc C-802-es hajók elleni robotrepülőgép, egy FM90N légvédelmirakéta-indító (nyolc rakétával), valamint két Type 730-as hétcsövű 30 milliméteres légvédelmi gépágyú alkotja. A tatrészen egy helikopter leszállására alkalmas terület lett kialakítva, amihez egy hangár is tartozik. Algériában a Super Lynx helikopterek fognak a hajóosztály tagjairól üzemelni. A korvettek meghajtásáról négy MTU 12V 1163 TB93 dízelmotor gondoskodik. A Hudong-Zhonghua hajóépítő vállalatnál épített hajókból tavaly novemberben elsőként, az ADHAFER (920) nevet viselő egység került átadásra.

Amennyiben megrendelés érkezik rá, a kínai NORINCO készen áll a legújabb tüzérségi eszközének, az AH4-es tarackágyúnak a sorozatgyártására. A BAE Systems M777 155 milliméteres tarackágyújára igencsak hasonlító, vontatott tüzérségi eszköz 4500 tonna tömegű és mindössze 3 perc alatt tűzkésszé tehető. A hét fős kezelőszemélyzetű AH4-es mindössze 2 perc alatt képessé tehető a tüzelőállás váltásra a lövés kiváltását követően. A 39-es kaliberhosszúságú csőből egy 40 kilométeres hatótávolságú rakéta-póthajtású gránát mellett, a 90%-os találati aránnyal rendelkező lézeres félaktív végfázis vezérlésű GP6-os is kilőhető a 25 kilométerre lévő célpontokra. A gyártó információi szerint az AH4-es képes az összes 155 milliméteres űrméretű NATO-szabványú lőszer kilövésére is.

Japán első körben 4, majd pár nap múlva további 5 Bell-Boeing MV-22B Osprey billenőrotoros gép megrendelését jelentette be. Tokió elképzeléseiben 17 konvertiplán rendszeresítése szerepelt, ezek közül az első 2018-ban már meg is érkezhetnek a szigetországba.

A típushoz kapcsolódó hír, hogy a Hawaii észak-keleti partjainál megrendezett RIMPAC 2016-os hadgyakorlaton első alkalommal hajtottak végre leszállásokat a tengerészgyalogság MV-22B-i az ausztrál haditengerészet CANBERRA-osztályú HMAS CANBERRA (L02) partraszállást támogató helikopter-hordozóján. A CANBERRA fedélzetére szintén a RIMPAC 2016 során szálltak le ugyancsak első alkalommal a CH-53E Super Stallion szállítóhelikopterrel is.

Július 8-án emelkedett a magasba egy új számítógép processzorral ellátva a Boeing F-15E Strike Eagle vadászbombázó. A floridai Eglin légibázisról felszálló gép 2 óra 53 percen keresztül tartózkodott a levegőben az ADCP II-es (Advanced Display Core Processor II) következő generációs nagysebességű számítástechnikával ellátva. A kereskedelmi forgalomban kapható, többmagos technológia nagysebességű feldolgozást tesz lehetővé és számos jövőbeli fedélzeti modernizáció alapkövét jelenti, mint például az APG-82(V)1 AESA antennájú rádiólokátorét.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Aermacchi MB-339PAN.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Szuhoj Szu-25K.

Eurofighter Typhoon FGR.4.

NHI NH90 NFH.

Lockheed C-130H Hercules.

Dassault Rafale C.

Aero L-159A ALCA.

Grumman EA-6B Prowler.

British Aerospace U-125A.

CASA C-295W.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

British Aerospace Harrier GR.7.

MiG-29A.

Dassault  Mirage F1AZ.

Lockheed C-5B Galaxy.

PZL-Mielec TS-11bis DF Iskra.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

Transport Allianz C-160D.

McDonnell Douglas F-15DJ Eagle.

Eurocopter AS-532AL Cougar.

Rockwell B-1B Lancer.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Tupoljev Tu-160.

Boeing KC-767J.

Dassault Mirage 2000D.

Embraer KC-390.

Szólj hozzá

T-14 Armata MiG-35 korvett Europrop International TP400-D6 BMD-4M Airbus Military A400M Atlas Boeing AH-64D Apache AgustaWestland WG.13 Super Navy Lynx Mk.95 EC665 HAD Aculeus-LG 2A70 2A72 PKT 9M117M1 Arkan Rafael SPICE 1000 C28A-osztály EZZADJER (922) NORINCO AH4 GP6 HMAS CANBERRA (L02) Bell-Boeing MV-22B Osprey Boeing F-15E Strike Eagle ADCP II