2016. sze 10.

2016.09.10

írta: Netarzenál
2016.09.10

Romániában felvetődött, hogy a szárazföldi haderő részére többcélú helikoptereket szerezzenek be. Az elvárt képességek a közvetlen légi támogatás (CAS) mellett másodlagosan a csapatszállító, és az egészségügyi evakuálási (MEDEVAC) is. Gyaníthatóan a döntéshozók látókörébe a  Eurocopter H145M, Eurocopter H215M, Eurocopter H225M, Bell OH-58D Kiowa Warrior, Bell 407GT, Bell UH-1Y Venom és a Boeing AH-6i kerül majd. Ár-érték arányban az amerikai hadseregtől idén kivonásra került és eddig több ország hadereje számára is igen kelendőnek bizonyuló Bell OH-58D Kiowa Warrior típus lehet a legesélyesebb a megrendelés elnyerésére.

Következő év végére készülhet el a Leopard 2PL első prototípusa. A 128 Leopard 2A4-et érintő modernizációban a Rheinmetall újonnan alapított helyi leányvállalata, a Rheinmetall Defence Polska is rész vesz, több, akár állami tulajdonban lévő üzemmel és céggel együtt. Az első korszerűsített páncélossal a próbák 2018-ban kezdődhetnek majd el. Ezt további öt másik fogja követni, ezek mind Németországban esnek át a modernizáción, majd a munkálatokba, erős német felügyelet mellett a Bumar-Labedy is bekacsolódik, ahol első lépésben 12 Leopard 2PL-t készítenek el.

Moszkvából érkezett hírek szerint ugyancsak 2017 lesz az a dátum, amikor kezdetét fogja venni az új orosz vadászbombázó, a Szuhoj T-50 PAK-FA sorozatgyártása. Az orosz védelmi minisztérium elképzelése szerint az első körben egyszázadnyi mennyiségben adnának fel megrendelést a típusra.

Már épül a Voronyezsi Repülőgépgyárban az Iljusin Il-112V könnyű szállító repülőgép prototípusa. Ez gép várhatóan a következő év közepén hajthatja majd végre első felszállását. A hat tonna teherbírású Il-112V a most már ukrán Antonov An-24 (Coke) és An-26 (Curl) repülőgépek utódja lesz. Az orosz védelmi minisztérium szándékai szerint a típusból 62 példányt rendelnének meg első körben. A Voronyezsi Repülőgépgyár számítása szerint a termelési ütem felfutását követően évente akár nyolc Il-112V is elhagyhatja majd a szerelőcsarnokot.

Nyolcévnyi tartós tárolás után emelkedhetett újra levegőbe egy Boeing B-52H Stratofortress az Amerikai Egyesült Államokban. A Ghostrider nevet viselő gép (gyári száma: 61-007) augusztus 30-án szállt fel a Tinker légibázis futópályájáról, ahová tavaly ősszel szállították át. Újbóli szolgálatba állítását az tette szükségessé, hogy 2014-ben egy társa tűz következtében javíthatatlan károsodásokat szenvedett, így kivonásra került. Az igencsak veteránnak nevezhető típusból 58 repül még a légierő aktív századainál, míg további 18-on a tartalékosok emelkedhetnek levegőbe. A Ghostrider majd az Észak-Dakota-i Minot bázisra kerül, hogy szolgálatát folytassa.

A Lockheed Martin a közelmúltban adta át a 2000. JASSM csapásmérő robotrepülőgépet az amerikai légierő számára. A 370 km-es hatótávolságú AGM-158A JASSM-ből és az ennél jelentősen nagyobb, 920 km-es hatótávolsággal bíró AGM-158B JASSM-ER-ből a legutolsó, 12. gyártási sorozatban 150, illetve 60 darabot készített el a gyártó. A légierő típusai közül az alapváltozatnak tekinthető AGM-158A-t a B-1B, B-2A, B-52H, F-16C/D és F-15E vetheti be, míg a nagyobb hatótávolsággal bíró AGM-158B-t csak a B-1B alkalmazhatja, de már 2013 óta.

130 darab, a légi nemzeti gárda állományába tartozó F-16C/D kapja meg a műszerfal alsó-középső részére szerelt nagyméretű kijelzőt. A Raytheon által gyártott CDU-k beszerzésére és beszerelésére 8,8 millió dolláros szerződést kötöttek a héten. A munkálatok várhatólag 2017. szeptember 30-ig be is fognak fejeződni.

A flotta légierejénél és a tengerészgyalogságnál repülő F/A-18 Hornet A/B/C/D vadászbombázók fegyverzetébe kerül majd integrálásra az egytonnás GBU-56(V)4/B precíziós vezérlésű bomba. A műholdas és félaktív lézeres irányítórendszerrel is ellátott fegyver alkalmazhatóságának megteremtése az régebbi Hornet variánsokon majd 10 millió dollárért fog megvalósulni.

Újabb megrendelés érkezett a Sikorsky Black Hawk típusára. A héten Chile döntött úgy, hogy a nagysikerű forgószárnyast fogja rendszeresíteni. A dél-amerikai ország által megrendelt hat S-70i Black Hawk variánst kutató-mentő feladatkörben tervezik használni. A gépek gyártása-összeszerelése Lengyelországban, a PZL Mielec gyárában zajlik majd. A fél tucat forgószárnyas előreláthatólag 24 hónap alatt legyártásra fog kerülni.

Argentin pilóták tesztelték a Korean Aerospace Industries (KAI) FA-50-es Fighting Eagle vadászbombázót a Dél-Koreai Köztársaságban. A sugárhajtású kiképzőgép harci feladatok ellátására is alkalmas változatát a 15. Vadászrepülő Ezred bázisán ismerhették meg jobban a dél-amerikai állam pilótái.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

AgustaWestland AW-159 Wildcat HMA.2.

AMX International AMX.

Szuhoj Szu-30SzM.

General Dynamics F-16C Fighting Falcon.

Bristol 170 Freighter Mk31M.

Mil Mi-2URP.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Dassault Mirage IIIRS.

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K.

Eurocopter EC-135T-1.

Szólj hozzá

AGM-158B JASSM-ER Boeing B-52H Stratofortress Sikorsky S-70i Black Hawk Szuhoj T-50 PAK-FA Bell OH-58D Kiowa Warrior Eurocopter H145M Eurocopter H215M Eurocopter H225M Bell 407GT Bell UH-1Y Venom Boeing AH-6i Leopard 2PL Iljusin Il-112V AGM-158A JASSM CDU GBU-56(V)4/B Korean Aerospace Industries FA-50-es Fighting Eagle