2017.05.06
Európában a héten két helyről is további CH-47 Chinook nehézhelikopterek beszerzéséről érkeztek hírek. Hollandia az eddig megrendel 6+12 tandemrotoros CH-47F változatú gép mellé újabb kettőt vásárolna meg. Az egy tucatnyi gépről egyébként tavaly állapodtak meg a Boeing-gal, egyes jól értesült források szerint gépenként 25,7 millió dolláros árban.
Görögország némileg szerényebb fejlesztést hajtana végre, bár itt öt gépről és tizenkét T55-GA-714A turbináról van szó, ezek viszont a régebbi CH-47D verzióba tartoznak. A helikopterek minden jel szerint az amerikai hadsereg által használt, be nagyjavításon átesett példányok lennének.
Május 3-án Franciaországban átadták az első 400 darab Heckler & Koch HK416F gépkarabélyt a Direction Générale pour I´ Armement (DGA) védelmi beszerzési ügynökségnek. A német fegyver az 1979-ben rendszeresített bullpup kialakítású FAMAS gépkarabélyt váltja le. Kétfajta csőhosszal, összesen 102000 darab lőfegyver kerül majd a francia haderőhöz, ezek mellé 10767 HK2969F (44 mm x 46 mm) cső alá szerelhető gránátvető is beszerzésre kerül.
Befejeződtek az orosz Kamov Ka-52K Katran harci helikopterek tengeri körülmények között végzett próbáinak első szakasza. Ebben két helikopter vett részt és 2016 végétől ez év elejéig vizsgálták tengeri körülmények között a hajófedélzeti üzemre módosított forgószárnyasokat. A helikopterek most visszakerültek a gyártóhoz egy alapos átvizsgálásra, ami során a tesztidőszakban megjelent hibákat tárják fel és javítják ki, illetve amennyiben szükséges változtatásokat is eszközölnek.
Természetesen a Szuhoj T-50-es alacsony észlelhetőségű, együléses, vadászbombázó fejlesztése is folyamatban van Oroszországban. A hajók és szárazföldi célpontok elleni fegyverzet egyik első bevezetésre kerülő tagja a K-35UE típusú robotrepülőgép lehet. Ez elődjétől a továbbfejlesztett elektronikában, valamint a behajtható szárnyakban tér el leginkább és már megjelent a haditengerészet MiG-29K és KUBR vadászbombázóin. A K-35UE azonban még így, behajtott szárnyakkal is túl nagyméretű ahhoz, hogy a vadászbombázó belső fegyverterében történjen az elhelyezése, így a szárnyak alatt fogja azokat hordozni.
A kor fejlesztési irányának megfelelően Törökországba is létrehoztak egy teherautó alvázra szerelt önjáró tarackot. A Yavuz nevű tüzérségi eszközt egy 155 milliméteres, 52-szeres kaliberhosszúságú csővel ellátott tarack alkotja, amit egy 6x6-os kerékképletű teherautó hordoz. Az ötfős kezelőszemélyzet az utasfülkés kialakítású kabinban foglal helyet a menetek alatt, mely kabin az igények szerint akár páncélzattal is ellátható. Ezek felszerelésével a Yavuz tömege elérheti a 30 tonnát is. A szabványos NATO lőszerekkel 30-40 kilométeres lőtávolságú Yavuz mozgatásáról egy 410 lóerős motor gondoskodik, hatótávolsága 600 kilométer, legnagyobb sebessége 90 kilométer per óra. Félautomata töltőrendszerének köszönhetően az önjáró tarack tűzgyorsaság percenként 4-6 lövés.
Malajzia az ügyben tapogatózik Japánban, hogy a majdan kivonásra kerülő Lockheed (Kawasaki Heavy Industries) P-3C Orion tengeri járőrgépek közül megkaphatna-e pár darabot. A 60 darabos gépállományát Tokió 15000 repült óra után tervezi kivonni, míg Malajziába egy alapos nagyjavítást követően kerülhetnének a gépek, de néhány jelentős berendezés, például a tengeralattjárók periszkópját is felderíteni képes rádiólokátor nélkül.
Mexikóban a légierő meglévő 10 Northrop F-5E/F Tiger II-es vadászbombázóinak hadrafoghatósági mutatója az utóbbi hónapokban jelentősen csökkent. Az Israel Aircraft Industries már ajánlatot is tett a 401. repülőszázad állományában található gépek modernizációjára. Az izraeli cég a Chile számára kidolgozott Lahav korszerűsítési program alapján képzeli el a mexikói gépek modernizációját.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas RF-4E Phantom II: 1., 2., 3.
Grumman E-2D Advanced Hawkeye.