2017. aug 26.

2017.08.26

írta: Netarzenál
2017.08.26

A hideg időjárási körülményeknek jobban megfelelő T-14 Armata harckocsi kerülhet majd rendszeresítésre, az Oroszországból érkező hírek szerint. Az akár -50 fokos hőmérsékleten is probléma nélküli motorindítást és a fedélzeti rendszerek áramellátását szuperkondenzátorok segítségével valósítják meg. Az akkumulátoroknál kisebb helyigényű, de nagyobb teljesítmény leadására képes áramforrás a motor indítása mellett képes lesz több elektromos rendszer működtetésére is, így a torony forgatására és a lövegcső emelésére-süllyesztésére is a generátort hajtó belsőégésű motor beindulásáig. Így a személyautókból már ismer "start-stop" technológiához hasonló megoldás fog megjelenni a páncélos járművek világában.

Jelenleg is tárgyalások folynak a MiG-35-ös (Fulcrum-F) leendő vásárlóival. A típus iránt jelenleg három ország érdeklődik élénken. Mianmar, Banglades és Peru számíthat a következő esetleges rendszeresítőnek a próbarepüléseit az idén megkezdő típus esetében. Az orosz légierő eddig egy 30 darabos megrendelést említett meg a 2019-től sorozatgyártásra kerülő MiG-35-ös esetében.

Nemcsak elkészült, de már a gyártó által végrehajtandó teszteken szerepel az első sorozatban gyártott Mil Mi-28UB Night Hunter harci helikopter. A pilótaképzésre is alkalmas, kettős vezérlőrendszerrel felszerelt variánsból ebben az évben nyolc példányt terveznek átadni az orosz hadsereg részére, amelyiknek távlati terveiben 60 példány hadrendbe állítása szerepel. Az energiaelnyelő üléseket, az avionikus és kommunikációs rendszereket is továbbfejlesztették az UB esetében, de jobb lett a műszerfalak ergonómiai kialakítása is és a páncélvédelem is erősítésre került.

Hamarosan átadásra kerülhet az első modernizált Kamov Ka-27M Helix helikopter is. Az elsőnek elkészült gép még 2012 októberében hajtotta végre első felszállását és már túl van a gyári berepülésen. A Ka-27M fedélzetén új az avionika, a tengeralattjárókat felderítő rendszerek és a radar is, mely amellett, hogy nagyobb távolságból képes a célpontok detektálására, már képes a követésbe vettek mellett továbbiak felderítésére is. Szintén korszerűvé vált a harcvezetési és a harcirányítási rendszer is, a hajókkal és helikopterekkel történő adatkapcsolatról is új berendezések gondoskodnak. Az elektronikai modernizáció mellett a Kamovokat szerkezetileg is átvizsgálják, így további 10-15 évnyi repült időt lesznek még képesek teljesíteni. Az orosz haditengerészet korábban kijelentette, hogy minden harci feladatokat ellátó Ka-27-es helikopter modernizálásra fog kerülni.

Elkezdték a Mil Mi-38-as helikopter katonai feladatok ellátására képes variánsának, a Mi-38T prototípusának építését. Az Orosz Védelmi Minisztériummal megkötött szerződés értelmében 2019 végéig két Mi-38T helikopternek kell elkészülnie. A katonai változat nagyobb és robbanás biztossá tett üzemanyagtartályokkal lesz felszerelve, ezáltal hatótávolsága is megnövekedik, valamint a hadsereg által megkövetelt kommunikációs rendszerek is beszerelésre kerülnek. További elvárás vele szemben, hogy csak Oroszországban gyártott alkatrészeket, összetevőket használhatnak fel megalkotása során.

A fejlesztés és a tesztek végeztével elkezdte az UMTAS-IIR (Uzun Menzilli Tanksavar Sistemi), hűtés nélküli infravörös képalkotó irányítórendszerrel ellátott rakéták gyártását a Roketsan. Az elmúlt évtizedekben a Roketsan jelentős tapasztalatra tett szert az irányítás nélküli rakéták világában és ezt felhasználva kezdték meg az irányított rakéták fejlesztését. A munkálatokban azonban több török cég is bekapcsolódott, legjelentősebb mértékben az Aselsan vállalat vett részt a fejlesztésben. Az UMTAS vagy TAM-LR nagy hatótávolságú páncéltörő rakétát szánja a Roketsan a T-129 ATAK harci helikopter fő fegyverzetéül is.

Az UMTAS rakéta a 1,8 m hosszú és 16 cm átmérőjű. Indulótömege 37,5 kg, hatótávolsága 500-8000 méter. Az UMTAS irányítását, egy az orrába szerelt hűtés nélküli infravörös képalkotó végzi, melyet az Aselsan fejlesztett ki. Az UMTAS képes indítás után is befogni a célpontot. Helikopterekre két rakétát tartalmazó blokkokban lehet majd függeszteni. Szárazföldi járműre, vagy hadihajóra az UMTAS, egy négy rakétát indítani képes rendszeren nyer elhelyezést. A hadseregtől érkezett megrendelés egy öt éves gyártási periódusra szól, az első darabok a következő évben kerülnek majd átadásra.

Augusztus 24-én újra levegőbe emelkedhettek az izraeli AH-64 Apache harci helikopterek. Ugyanis a típus augusztus 7. óta felszállási tilalom alatt állt. A hónap elején egy Apache a Ramon légi bázishoz közeledve zuhant le, ami után az AH-64-ek nem repülhettek. Mint kiderült a legutóbbi eset nem volt visszavezethető a farokrotorlapátoknál fellépő repedéshez vezető ez évi problémához.

Bár a hajózószemélyzet képzése még nem fejeződött be, a földi kiszolgálók első csoportja már visszaérkezett Egyiptomba Oroszországból, ahol a Kamov Ka-52K Katran harci helikopterekre történő átképzésen vettek részt. Ez a tanfolyam június elsején vette kezdetét és 10 hajózón felül 24 főnyi földi személyzet vett rajta részt. A pilóták és a fegyverzetkezelő navigátorok várhatólag szeptemberben zárják le az oktatási periódust. Az egyiptomiak képzését három csoportban tervezik végrehajtani, így összesen 30 repülős beosztású és 70 földi beosztású katona ismerkedhet meg a Ka-52K rejtelmeivel. A típusból az első három példány már leszállításra került, mennyiségük az év végére 15 darabra fog emelkedni.

Egyre élesebb a harc a Botswanából érkező megrendelésért a svéd Saab és a dél-koreai Korean Aerospace Industries (KAI) között. Az ázsiai gyártótól származó információk alapján (mily meglepő) a FA-50 kedvezőbb lehetőség lesz Botswana számára, mint az ex-svéd JAS 39C/D Gripen vadászbombázó. Mindezt azzal támasztják alá, hogy a teljes élettartamra számított üzemeltetési költség a svéd gép esetében majd háromszorosa lesz az FA-50-es hasonló költségeihez képest. A még kedvezőbb ajánlat miatt a dél-koreaiak turbólégcsavaros gépek mellett a T-50 Golden Eagle sugárhajtású gépek bevonását is felajánlották a botswanai pilóták képzéséhez.

Jó eséllyel akár csúszást is szenvedhet az első kínai tervezésű repülőgép-hordozó, a Type 002-es építése. Ugyanis a flotta vezetése az elektromagetikus katapultot (EMALS) szeretné a repülőfedélzetbe építve látni, méghozzá teljesen működőképes állapotban. Ez pedig jelentős kihívást jelenthet a fejlesztőkre nézve, főleg úgy, hogy nem csekély tömeget kell majd 300 kilométer per órás sebesség körülire gyorsítania. A Szuhoj Szu-33-as kínai változatainak több tíz tonnányi tömege mellett a még fejlesztése alatt álló kétmotoros légtérellenőrző repülőgép felszállását is ez biztosítaná. Ez szintén igen termetes darab lesz, legalábbis az eddig nyilvánosságra került fotók és makettek alapján. Persze 2023-ig, a hajó tervezett vízre bocsátásig van még idő, de az EMALS nem éppen egy könnyedén megvalósítható rendszer, bár számos előnnyel rendelkezik, így mindenképpen érhető a kínai döntéshozók állásfoglalása.

Új variánsát mutatta be a VP10-es páncélozott szállító harcjárműnek a NORINCO. Az úszóképes, 8x8-as kerékképletű páncélos 12,7 milliméteres géppuskája helyett egy 105 milliméteres löveg képezi a fegyverzetet az új változatnál, amit a 12 főnyi szállított lövész helyére épített toronyba helyeztek el. A löveg mellé természetesen egy párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska is beépítésre került. Az első képek alapján a jármű elvesztette úszóképességét a löveg és a torony jelentette plusz súly miatt, ezért hiányoznak a páncéltest hátuljára épített, a vízi meghajtást biztosító propellerek.

Akár már a következő költségvetési évben egy jelentős összeget különíthetnek el az Egyesült Államokban a harckocsik aktív páncélzatának beszerzésére. Az évekkel ezelőtt lezajlott próbák eredményeit figyelembe véve az izraeli Trophy lehet a legesélyesebb a megrendelésre, mely a Rafael Advanced Defense Systems és az Israel Aircraft Industries leányvállalata, az Elta közös fejlesztése. A készletenként 350000-500000 dollárba kerülő Trophy megvásárlására igen nagy a hajlandóság, hiszen egy már harci körülmények között is kipróbált és bizonyított aktív páncélzattal lehetne erősebbé tenni az amerikai harckocsik védelmét.

Az első acéllemezen ejtett vágással ezen a héten kezdetét veszi a CVN 80-as jelzést viselő repülőgép-hordozó építése az Egyesült Államokban. A GERALD R. FORD –osztály harmadik tagja a nagy hagyománnyal rendelkező ENTERPRISE nevet kapja majd, az amerikai haditengerészet történetében immáron kilencedeik egységként. A név mellett más is újrahasznosításra fog kerülni, ugyanis az előző ENTERPRISE, a CVN 65-ös hordozó bontásából származó és újraöntött acél is a CVN 80-ban került majd felhasználásra.

Peruban egyre inkább hajlanak arra, hogy két Lockheed C-130J Super Hercules szállítógépet vásároljanak meg. A gond csak az, hogy honnan teremtsenek elő pénzt a beszerzésre. Ugyanis a szűkös katonai költségvetés nem teszi lehetővé a viszonylag könnyedén történő megvásárlást. A katonai döntéshozók egyértelműen a nagyobb törzshosszal rendelkező változat, a C-130J-30-as rendszeresítését szeretnék elérni, mivel ez jobban használható természeti katasztrófák esetén.

A katonai költségvetésben szintén nem túl jó eleresztett Argentína továbbra is partraszállító hajót keres haditengerészete számára. Most az amerikai haditengerészet állományából már 2014 óta kivont, de még további szolgálatra alkalmas AUSTIN-osztály egységeivel szemezgetnek. Az első tárgyalások már lezajlottak a felek között, ezekről konkrét adatokat eddig nem hoztak nyilvánosságra.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Eurocopter AS-350B-2 Ecureuil.

McDonnell Douglas F-4G Phantom II.

Szuhoj Szu-35Sz.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Saab J29F Tunnan.

Sikorsky UH-60M Black Hawk.

Alenia Aermacchi T-346A Master.

Boeing B-52H Stratofortress.

Mil Mi-35.

Fairchild A-10A Thunderbolt II.

Dassault Mirage 5BA.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Eurocopter EC-665 Tiger HAD.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Chengdu J-10SY.

Bell AH-1F Cobra.

Aerospatiale SA-341F Gazelle.

Lockheed P-3C Orion.

Dassault Mirage 2000D.

Lockheed Martin F-22A.

Changhe Z-8K.

Boeing AH-64DN Apache Longbow.

English Electric Lightning F.6.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

AIDC F-CK-1A Ching Kuo.

Szólj hozzá

MiG-35 AUSTIN-osztály Roketsan Type 002 C-130J Super Hercules Apache Lockheed T-14 Armata Kamov Ka-27M KAI NORINCO FA-50 EMALS Fulcrum-F Trophy Mil Mi-28UB Night Hunter Helix Mil Mi-38T UMTAS-IIR AH-64 Korean Aerospace Industries VP10 Rafael Advanced Defense Systems Israel Aircraft Industries Elta GERALD R. FORD CVN 80 ENTERPRISE