2017. sze 09.

2017.09.09

írta: Netarzenál
2017.09.09

A Lengyel Légierő Technológiai Intézete és a Thales szándéknyilatkozatot írt alá arról, hogy integrálni fogják a lengyel Mil Mi-24 Hind harci helikopterek fegyverzetébe a Thales leányvállalata, a TDA által gyártott TELSON 22 rakétarendszert. Az EC665 Tiger harci helikoptereken bemutatkozó 22, vagy 12 irányítás nélküli, 70 milliméteres rakétát magába foglaló konténerek közül a nagyobb kapacitással bíró a TELSON 22. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a lézerirányítású rakéták is indíthatókká váltak a konténerek összes változatából (22, 12, 8 és 2 csővel ellátottak).

Hazai megrendelésben reménykedve a nehéziparban érdekelt lengyel Huta Stalowa Wola (HSW) is kifejlesztette a Borsuk (Borz) gyalogsági harcjárművet, mint a BWP-1/BMP-1-ek utódját. A 30 milliméteres Mk 44 Bushmaster II-es gépágyúval, valamint az ezzel párhuzamosított 7,62 milliméteres UKM-2000C géppuskával és a távirányított ZSSW-30 torony jobb oldalán elhelyezett két Spike-LR irányított rakétával ellátott páncélos mozgatásáról egy 885 lóerős MTU 199TE20 hathengeres motor gondoskodik, egy Perkins X300 sebességváltóval együttműködve. A gépágyúhoz 200, míg a géppuskához 400 darab lőszer került elhelyezésre a Borsuk belső terében. A parancsnok és a lövész számára célok felderítését a GOC-1 Nike és GOD-1 Iris rendszerek segítik, ezek megtalálhatók a PT-17-es harckocsin is.Háromfős személyzete mellett hatfőnyi lövész szállítására képes a Borsuk.

A 120 milliméteres aknavetővel ellátott mellett parancsnoki, egészségügyi és műszaki feladatokra átalakított járművek is megvalósíthatók az alváz felhasználásával. Továbbá a 24-25 tonnás úszóképes variáns mellett egy erősebb páncélzatú, így már 30 tonnás, igaz így már nem úszóképes változat is kidolgozásra került. Az első prototípus összeszerelése 2018 harmadik negyedévére fejeződhet be, így már a következő év vége előtt megkezdheti a próbákat, amelyek 2019-ig tarthatnak. Ezek kiértékelése és a szükségessé váló módosítások végrehajtása után a sorozatgyártás 2021-ben veheti kezdetét.

Továbbra is Lengyelország és páncélos technika szerepel a NETARZENÁL erről a hétről szóló összefoglalójában, mivel a finn Patria AMV Rozsomák néven rendszeresített lövészpáncélosának egy újabb variánsát mutatták be Lengyelországban. A Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) által megalkotott, egyébként 6x6-os kerékképletű változatának fegyverzetét a 25 kilométeres hatótávolságú Spike NLOS rakéták alkotják. Ezek páncéltestbe behúzható indítóállványán 4 rakéta helyezhető el.

Befejezte a hazai területen végezett próbákat a finn Patria a 120 milliméteres Nemo automata aknavető konténerbe épített változatával. A szállításban használatos 6 méteres konténer méreteinek megfelelő konténerbe természetesen az automata aknavető mellé az önálló működéshez szükséges összes rendszer beépítésre került, így teherautóval könnyedén új helyre szállítható és ott rögtön alkalmazható. A konténer szerkezete ellenáll a lövések okozta hátrarúgások erejének és 3 fős kezelőszemélyzet mellett még 100 darab aknagránát számára is helyet biztosít. A majdani megrendelő igénye szerint a konténerre további acél, vagy kerámia páncélzat is felszerelhető lesz a védelem fokozására, de atom, biológiai és vegyi szűrővel is ellátható lesz a légkondicionáló rendszer. A Sisu ETP13 8x8-as kerékképletű katonai teherautó segítségével lefolytatott próbák igazolták a tervezők elképzelését a gyors telepíthetőségről, a nagyfokú autonómiáról és megbízhatóságról.

Szeptember 7-én szállt fel az első, francia megrendelésre épített Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) légi utántöltő/szállítógép. A franciaországi szolgálatban Phénix-nek nevezett gépből első körben 9 darabot rendelt meg Párizs, további 3 opcióként szerepelt a tárgyalások során. A törzs alatt merev (Air Refueling Boom System = ARBS), míg a szárnyak alatt hajlékony tömlős rendszerekkel is felszerelt gépek az eddig gyártottakhoz képest strukturális módosításokat, valamint aerodinamikai fejlesztéseket is tartalmaznak, ennek köszönhetően a Phénix-ek 1%-al kevesebb üzemanyaggal kevesebbet fogyasztanak, mint elődeik.

Meg kell jegyezni, hogy ezekkel a módosításokkal készülő gépek közül az első francia, már a második a sorban. A 3 órás 25 perces repülést végrehajtó példányt várhatólag 2018-ban adják majd át, míg a remélhetőleg 12 darabosra növekvő gépállomány utolsó tagjának átadási időpontja 2025-re lett kitűzve. A Rolls-Royce Trent 700 hajtóművekkel ellátott Airbus A330-200 MRTT légi utántöltő/szállítógép 271 üléssel is ellátható, de lehetőség van 10 sérült személy ellátására képes, francia fejlesztésű MORPHEE rendszerrel való felszerelésére is, ennél még 88 ülés is elhelyezhető a gép belső terében. Az Airbus A330MRTT légi utántöltő/szállítógép változataiból eddig nyolc ország rendelt ötvenegy darabot, ezek közül huszonnyolcat már átadtak.

Várhatólag csak 2020-ra fejeződnek be az új orosz harckocsi, a T-14-es Armata tesztjei. Az utóbbi évek híranyagára visszaemlékezve ebben nincs is semmi rendkívüli, hiszen a páncélosból eddig csak pár 10 darabos mennyiséget készítettek el és még számos területek folyik a fejlesztés, vagy éppen nemrégiben indult meg a próbagyártás. Pár éve még drágának tartotta az Armata harckocsi árát az orosz Katonai Ipari Bizottság elnöke. A gyártást végző Uralvagonzavod vezetői szerint a beszerzési ár a sorozatgyártás elindulásakor mérséklődni fog, na meg persze a világpolitikában is változások történtek azóta, így biztos lesz pénz a páncélosra. Az Uralvagonzavod alá tartozó, Jekatyerinburgban található 19-es számú üzemben nem is olyan régen minden eddiginél pontosabb, a nyugati szemmel is igen korszerű gyártósoron készülnek a 125 milliméteres lövegek.

A csökkentett hátrarúgású 2A46M5 125 milliméteres sima csövű löveg, mely egyaránt megtalálható a T-72B3-as, a T-90MSz, harckocsikon és a 2S25 Sprut-SzDM deszantharckocsin is, itt készül. De legújabb orosz harckocsi, az T-14 Armata 2A82-1M jelű lövege is ebben az üzemben kerül előállításra, ennek a lövegnek elődjeként tekinthető a 2A46 család. A pontosabb fúrás (ez a 2A46M5-ös löveg esetében egy 6 méter hosszú cső előállítását jelenti) és az egyéb, szintén kisebb hibaszázalékkal végrehajtott gyártási (hegesztés, lézeres, vagy plazmás vágás) műveletek eredményeképpen a lövegek pontossága 15-20%-al is megnövekedhet az üzem vezetői szerint. Az alacsonyabb ütemű gyártás már ebben az évben kezdetét vette, míg a teljes gyártási kapacitást az üzem három év alatt fogja elérni.

Ez további próbákat vetít előre, de a hideg időjárási körülményeknek jobban megfelelő T-14 Armata harckocsi megvalósítása, majd rendszeresítése is tovább tolhatja ki a hadrendbe állás időpontját. Az akár -50 fokos hőmérsékleten is probléma nélküli motorindítást és a fedélzeti rendszerek áramellátását szuperkondenzátorok segítségével valósítják meg. Az akkumulátoroknál kisebb helyigényű, de nagyobb teljesítmény leadására képes áramforrás a motor indítása mellett képes lesz több elektromos rendszer működtetésére is, így a torony forgatására és a lövegcső emelésére-süllyesztésére is a generátort hajtó belsőégésű motor beindulásáig. Így a személyautókból már ismer "start-stop" technológiához hasonló megoldás fog megjelenni a páncélos járművek világában.

Kenyában szeptember közepéig el kell dönteni, szeretnék ténylegesen megvásárolni az AT-802 Longsword repülőgépeiket, vagy sem. Washingtonban a 2015 decemberében tett kérelemre reagálva 12 példány megvásárlását hagyták jóvá a döntéshozók 418 millió dollár ellenében, a kért 6-al szemben. A júniusig érvényes amerikai ajánlatot meghosszabbították szeptember 16., így segítve a vásárlás melletti döntést. Az afrikai államban ugyanis a közelmúltban lezajlott választások okán nem erőltették a beszerzés véglegesítését.

Japánban ettől az évtől kezdték meg a Type 16 MCV páncélvadász járművek átadását a haderő részére. A 2008 óta fejlesztett és 2013-ban még csak prototípus képében bemutatott MCV -t a Japán Műszaki kutatás-fejlesztési Intézet és a Japán Honvédelmi Minisztérium közösen alkotta meg. Tömege 26 tonna, 8,45 méter hosszú, 2,98 méter széles, valamint 2,87 méter magas. Fegyverzetét egy 105 mm-es löveg, egy párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska, továbbá a parancsnok búvónyílásához szerelt 12,7 milliméteres nehézgéppuska alkotja.

Mozgatásáról a járműtest menetirány szerinti bal mellső részébe beépített vízhűtéses, négyhengeres, 570 lóerős dízelmotor gondoskodik, legnagyobb sebessége 100 km/h. Személyzete 4 fő, mivel a löveg töltését nem automatizálták. Számítógépes tűzvezető rendszerét éjjel-nappal alkalmazható kamerák, lézeres távolságmérő és a francia Thales által gyártott meteorológia egység egészíti ki. Védelmét az IED robbanásoknak ellenálló fenékpáncél mellett a modulárisan cserélhető páncélzat, valamint lézerdetektorok növelik.

Keresik az Egyesült Államokban az ellenséges erők parancsnoki láncolatának elektronikai zavarására képes EC-130H Compass Call repülőgépek utódját. Az EC-X program igen vontatottan halad, ugyanis a légierő nem volt képes egyértelműen állást foglalni a berendezéseket hordozó géptípus esetében. A választás lehetőségét a programban érdekelt, rendszerintegrátori feladatokat ellátó L3 Technologies számára tették lehetővé. Ők a Gulfstream G550-et találták a feladatra alkalmasnak, persze alapos átépítés után. Ez az elképzelés pár nappal megjelentét követően számos érvet és ellenérvet szült a sajtóban, így a típus jövője ebben a szerepkörben még távolról sem biztosított.

Brazília feltett szándéka, hogy tovább növelje a Leopard 1-es harckocsik alkotta páncélos erejét. Ennek érdekében most Olaszországban néztek körül az olasz hadsereg állományából már kivont páncélosok között. A 230 Leopard 1A5BR és 36 Gepard 1A2 önjáró légvédelmi gépágyú mellé újabb 120 Leopard 1A5 kerülhet beszerzésre, amennyiben a felek meg tudnak állapodni a feltételekben. További 13 Biber hídvető és Bergepanzer, valamint PionierLeopard műszaki variáns szintén a megbeszélések részét képezi. A brazilok szintén megvásárolható Leopard 1A5 harckocsik után érdeklődtek már Németországban és svájci RUAG Land Systems cégnél is, amelyik kivonásra került haditechnika értékesítésével (is) foglalkozik.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Tupoljev Tu-22M-3.

Dassault Mirage 2000-5Di.

Northrop F-5E Tiger II.

Alenia Aermacchi T-346A Master.

Mitsubishi F-2A.

McDonnell Douglas F-4E Phantom II.

NHI NH90 TTH.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

Szuhoj Szu-7BM.

Xian JH-7A.

Convair QF-106A Delta Dart.

Dassault Mirage IIIRS.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

AMX International AMX.

Rockwell B-1B Lancer.

Antonov An-72.

Lockheed Martin F-35B Lightning II.

EHI EH101 Merlin HC.3.

TAI Hurkus-A.

Sikorsky MH-60R SeaHawk.

Sepecat Jaguar A.

Northrop F-5E Tiger II.

AIDC F-CK-1A Ching Kuo.

Boeing P-8A Poseidon.

Westland Wessex HC.2.

Boeing C-17A Globemaster III.

Szuhoj Szu-22UM-3K.

Boeing Chinook HC.2.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

AIDC AT-3.

Szólj hozzá

Mil Spike-LR Huta Stalowa Wola HSW PGZ Nemo Mi-24 Hind Thales TDA TELSON 22 Borsuk Mk 44 Bushmaster II UKM-2000C MTU 199TE20 GOC-1 Nike GOD-1 Iris PT-17 Spike NLOS Polska Grupa Zbrojeniowa Sisu ETP13 Airbus A330-200 MRTT T-14 Armata AT-802 Longsword Type 16 MCV EC-130H Compass Call EC-X Leopard 1A5BR Gepard 1A2