2017. dec 02.

2017.12.02

írta: Netarzenál
2017.12.02

Lengyelországban legalább 2018 decemberéig elemzik a beszerezhető többcélú harci repülőgépek képességeit és egyéb tulajdonságát. Mivel a Szu-22M-4-es vadászbombázók és a MiG-29-es vadászgépek leváltását egyetlen egy típussal szeretnék megoldani, így nem elképzelhetetlen, hogy a vizsgálódás 2018 decembere után is tartani fog. Előbbi típusból jelenleg még 18 hadrafogható míg a 29-ből 31 példány pótlása válik majd szükségessé 2024-től kezdődően. A minimum 32 gépes beszerzést eredményező kiválasztási procedúrán a Eurofighter Typhoon és a Saab Gripen várhatólag legfőbb ellenfele az F-16V változata és az F-35-ös lehet.

Varsóban nem csak a gépállomány jövőjére figyelnek oda, hanem jelenére is, ugyanis sikerrel szereznek be további AIM-120 AMRAAM légiharc-rakétát, méghozzá a C-7-es verzióból. A 150 darab rakétáért és szükséges kiegészítőkért (tartalék és javító alkatrészek, vizsgáló berendezések, kiadványok és műszaki dokumentáció, oktatás, műszaki és logisztikai támogatás) 250 millió dollár körüli összeg kifizetése várható.

Belgium 2018 februárjától két NHI NH90 TTH helikoptert fog telepíteni Maliba. A két forgószárnyas az 50 főnyi légi és földi személyzettel együtt 4 hónapra települ át az afrikai kontinensre, de ez az időszak további két hónappal meghosszabbítható lesz. A Beauvechain-i bázison állomásozó 18. század állománya katonai szállítási és harctéri egészségügyi feladatokban fogja támogatni az ENSZ csapatait.

Hollandiában csak 2019-ben fog döntés születni az utolsó három Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó beszerzéséről. A 37 darabos beszerezni kívánt mennyiség teljessé válását a magas dollár árfolyam teszi még jobban lehetetlenné az országban, de ugyanígy vélekedik számos külföldi beszerző is. Ezért egy pár éves kivárási folyamat jót tehet a holland és más országok béli tervek valóra válásának.

Finnországban is keresik az F/A-18C/D Hornet vadászbombázók utódját. Az elképzelés szerint 7-10 milliárd eurót szánnak 64 darab gép beszerzésére, mivel függetlenül a képességek növekedésétől, ennyit tartanak szükségesnek az állam megvédésére. 2018 elejétől várják a Boeing, a Lockheed Martin, a Saab, a Dassault Aviation és a BAE Systems ajánlatait, amelyek közül a 2019-ben hatalomra kerülő kormány fogja kiválasztani a megfelelőt 2021-ben. A 90-es évek óta szolgáló Hornet-ek 2030-ra kerülnek majd kivonásra.

A francia Direction Générale pour I´ Armement (DGA) védelmi beszerzési ügynökség átvette az első 50 rakétát és 20 indítóállványt az MBDA MMP rendszeréből. A Milan, a HOT és az ERYX irányított rakétákat egyaránt felváltó MMP a hadsereg alakulatai mellett rendszeresítésre fog kerülni a haditengerészetnél és a légierő különleges alakulatainál is. A Lockheed Martin és a Raytheon Javelin, valamint a Rafael Spike rendszere, valamint a megnövelt hatótávolságú Milan ER helyett 2013-ban megrendelt, több mint 4 kilométeres hatótávolsággal rendelkező és zárt térből is indítható MMP-t csak a következő évben fogják szolgálatba állítani, de 2025-re már 400 indítóállvány és 1750 rakéta fog leszállításra kerülni.

18 hónap elteltével véget ért az izraeli Iron Dome tüzérségi lövedékek elleni védelmi rendszer tengeri tesztsorozata. Ennek záró mozzanataként három ellenrakétát indítottak el egy Grad rakéta-sorozatvetőben használt rakétát szimuláló cél ellen, a SAAR 5 osztályba tartozó INS LAHAV korvett fedélzetéről. Az első két rakéta találatot ért el, így ezt a próbát is sikerrel zárta az eredetileg szárazföldi telepítésű rendszer tengeri felhasználásra módosított és így már C DOME nevet viselő variánsa, mely a korvett Adir rádiólokátorával működött együtt. Tel-Aviv az ország tengerpartjának közelében 2009-ben felfedezett földgázlelőhelyein telepített fúrótornyok védelmében tervezi alkalmazni a hajók fedélzetére helyezett Iron Dome rendszereit.

November 28-án az egyiptomi légierő átvett további három Dassault Aviation Rafale EM együléses harci repülőgépet, az EM06-ot, az EM07-et és az EM08-at. Az egyiptomi légierő jelenleg 14 Rafale (8 Rafale EM + 6 Rafale DM) vadászbombázóval rendelkezik az eddig már megrendelt 24-ből, a Gebel El Basur légibázison települt 203. taktikai Vadászrepülő ezred, 34. Századának állományában. A 12 további példányról szóló szerződést még nem írták alá.

Pakisztánban költségvetési korlátok akadályozzák meg a nagyobb ütemű harckocsigyártást. A kínai eredetű Al-Khalid-I páncélosokat előállító Heavy Industries Taxila (HIT) vezetése szerint képesek lennének évente akár 50 harckocsi legyártására is, azonban a jelenlegi állapotok csak 18 elkészítését teszik lehetővé. Mindenesetre a gyártás folyamatos és továbbfejlesztési is folyik, ugyanis hamarosan gyártásba vehetővé fog válni a javított képességű Al-Khalid-II-es harckocsi is.

November végén első alkalommal vételezett üzemanyagot a levegőben egy indiai Embraer EMB-145 légtérfelderítő repülőgép. A 10 perces összecsatlakozás másik résztvevője egy szintén indiai tulajdonban lévő Iljusin Il-78MKI tankergép volt. A 2004-től hadrendbe állított hat Il-78MKI gép, egyenként hat-nyolc Szuhoj Szu-30MKI számára elegendő üzemanyagot képes szállítani a belső tartályaiban.

Valamikor szeptember környékén rejtélyes, eddig nem részletezett ok(ok) miatt sérüléseket szenvedett az Oroszországtól India által bérelt nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró, az INS Csakra. Az AKULA-osztály indiai pénz segítségével befejezett tagja akkor került a média figyelmébe, amikkor kiderült, két darab, pótlásra szolgáló szonárburkolatot rendelt hozzá a haditengerészet.

Hat Embraer A-29 Super Tucano felfegyverezhető kiképzőgépet vásárol meg a Fülöp-szigeteki Légierő a döntés előtti körben még bent maradt Aero Vodochody L-39NG és a Textron Beechcraft AT-6 helyett, a SIAI-Marchetti SF-260TP, valamint a nyolc elavult Rockwell OV-10B Bronco feladatainak átvételére. A fegyverzetet igénylő feladatok ellátása igen gyakori lesz a szigetországban, ahová a 99 millió dollárba kerülő gépek 2019 végéig érkeznek majd meg.

34 repülés után igen elégedettek a japánok a Mitsubishi X-2-es (ATD-X) technológiai demonstrátor repülőgéppel. A repülések során nem derült fény jelenős hibákra, sőt az IHI XF5-1 sugárhajtóművek igen jól teljesítettek nagy állásszögű repülések során.

Ausztráliában december elsején hivatalosan is kivonták a haditengerészetnél használt Sikorsky S-70B-2 Seahawk és Eurocopter AS350BA Squirrel helikoptereket. Az amerikai forgószárnyas 29, míg európai társa 33 év után szerelt le.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Changhe Z-10K.

Boeing T-45C Goshawk.

Eurofighter C-16 Typhoon.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Transall C-160D.

Boeing AH-64D Apache Longbow.

Dassault Rafale C.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Changhe WZ-10.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

MiG-21Bisz.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Panavia Tornado IDS.

Pilatus PC-9M Hudournik.

Mil Mi-8AMTS-V.

McDonnell Douglas EAV-8B Matador II+.

Dassault Mirage F1B.

AB-212 Plus.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon: 1., 2.

Changhe Z-8K.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

NHI NH90 NFH.

Szólj hozzá

Aero Vodochody L-39NG Lockheed Martin Embraer A-29 Super Tucano AKULA-osztály korvett F-35A Lightning II F/A-18C/D Hornet Iron Dome Eurofighter Typhoon MiG-29 Rafael Spike F-16V AIM-120C-7 Raytheon AMRAAM Saab MBDA Dassault Aviation Gripen Szu-22M-4 NH90 TTH MMP Milan HOT ERYX Javelin Milan ER Grad SAAR 5 INS LAHAV C DOME Rafale EM Al-Khalid-I Embraer EMB-145 Iljusin Il-78MKI INS Csakra Textron Beechcraft