2017. dec 30.

2017.12.30

írta: Netarzenál
2017.12.30

A Washington Post információi szerint az USA Barrett M107A1 rombolópuskák eladásához járult hozzá Ukrajna számára. Az hírekben darabszámot nem, csak összeget közölnek, ennek alapján a fegyverbeszerzés értéke 41,5 millió dollár. A jövőben várható további amerikai fegyverek ukrán megvásárlása is, hiszen elhárult a Javelin irányított rakéták beszerzése elől is az akadály.

Lengyelországban a következő évbe újra nekifutnak egy helikopter beszerzési programnak. 230 millió dollár körüli összeget szánnának 14 forgószárnyas megvásárlására. A megmérettetésre várják az Airbus, a Sikorsky és a Leonardo termékeit is.

Finnországban modernizálják a SISU XA-180-as PASI lövészpáncélosokat, hogy azok 2030-ig hadrendben tarthatók legyenek. A 65 darab PSZH-t a Patria Land Systems látja el 2018 és 2020 között új elektromos és erőátviteli rendszerekkel, felfüggesztéssel, nagyobb védelmet adó ülésekkel körülbelül 16 millió euró ellenében. Az 1980-as évek elején megalkotott 6x6-os kerékképletű XA-180-as jelentősebben továbbfejlesztett variánsát nagyjából egy évvel ezelőtt mutatták be. A szintén 6x6-os kerékképletű XA-220-as változat a 295 lóerős Valmet dízelmotor helyett egy nagyobb teljesítményű Cummins Isle 8.9 dízelmotort kapott, de az Allison MD 3560PR automata sebességváltó változatlan maradt.

A kor szavának engedve szintén változáson esett át a PSZH elektromos rendszere, ugyanis az új generátor által feltöltött, 240 amperes akkumulátorból már USB csatlakozón keresztül is kinyerhető az elektromosság, de az első és a hátsó lámpákba is LED-es világítótestek kerültek, továbbá szintén ilyen diódák állítják elő az éjszakai alkalmazást segítő infravörös fényt. A nyitott elektronikus architektúra számos kijelző és kamera majdani alkalmazását teszi lehetővé, de a kormányzást is könnyebbé tették a vezető részére. A deszanttérben szállított lövészek számára a Partia AMV gyalogsági harcjárműben is használt ülések kerültek beszerelésre, természetesen az aknák hatását csökkentendően a tetőpáncélzathoz erősítve. Szintén ebből a célból került sor a páncélzat megerősítésére, azonban az XA-220-as úszóképességét elveszítette.

Két meglepetés ajándék is került a svéd Saab karácsonyfája alá, hiszen egy hajógyárat és egy hajójavító üzemet is felvásároltak. Az 1905-ben alapított, az észak-svédországi Örnsköldsvik mellett fekvő Dockstavarvet az alumíniumtestű hajók egyik vezető gyártójává vált az utóbbi évtizedekben, legyen szó katonai, vagy civil felhasználására készített egységről. Itt készültek az utóbbi években igen népszerűvé vált, többfeladatú CB90-es gyorsnaszádok is. A Stockholm közelében lévő Muskö-i tengerészeti bázison lévő Muskövarvet egy teljes körű szolgáltatást nyújtani tudó javítóbázis tulajdonosa volt és már régóta végeztek ilyen munkákat a svéd haditengerészet részére.

A következő évben szeretné elkezdeni a haditengerészeti feladatokra módosított Pantsir légvédelmi rendszer tesztjei az Orosz Haditengerészet. A próbák első szakaszát a szárazföldön tervezik végrehajtani, míg a másodikra a Fekete-tengeren szeretnének sort keríteni. Elsőként egy Project 1241 MOLNIYA-osztályú rakétás korvettre kerül majd felszerelésre a módosított Pantsir légvédelmi rendszer. Amennyiben a próbák sikerrel zárulnak elsőként a Project 22800 KARAKURT-osztályú korvettek fedélzetén fog megjelenni az új légvédelmi komplexum.

Befejeződtek a TULA nevet viselő ballisztikusrakétákat hordozó tengeralattjáró korszerűsítési munkálatai. A DELTA IV-es hajóosztály (Project 667BDRM) negyediknek megépített tagját két évvel ezelőtt vették kezelésbe a szeverodviszki Zvezdocska hajógyárban. Az Északi Flottához csatlakozó TULA-t a BRJANSZK nevű testvérhajója váltja sólyán.

Egy hordozófedélzeti légtérfelderítő repülőgép tervét dolgozta ki a Berijev tervezőiroda pár évvel ezelőtt. A síugrósáncos felszállásra is képes gép szárnya előtt és mögött lévő nyújtott szárnytövek adnának lehetőséget az AESA antennával ellátott rádiólokátorok beszerelésére. Ezeken felül további egy-egy radar kerülne a repülőgép orr-és farokrészébe is, ezáltal teljessé téve a 360 fokos lefedettséget. A hajtóművek a törzs hátsó, felső részébe kerülnének, végüknél helyezkednek el a pillangóvezérsíkok. Az erőforrások osztott beömlőnyílásaik a törzs végénél helyezkednek el. A két egymás mellett ülő pilóta mögött még négy rendszerkezelő foglalhat helyet, mindegyikük számára biztosítja a gép kialakítása a katapultülés alkalmazását. Jelen pillanatban még nem lehet tudni, hogy a terv a jövőben megvalósul-e, vagy csak egy érdekes, de életképesnek tűnő ötlet marad.

Egyes hírek szerint újabb orosz T-90A harckocsik érkeztek Szíriába. A szír erők harcát eddig több mint 40 T-90A támogatta, most ez az erő több tucatnyi hasonló páncélossal növekedett. Az Oroszországban 2005-ben rendszeresített, Stora-1 aktív páncélzattal is ellátott harckocsik Latakita kikötőjében kerültek le a szállítóhajókról.

Izraelben a Goláni Dandár után a Givati Dandár kerül másodikként átfegyverzésre Namer nehéz páncélozott szállító harcjárművekre. Az új lövészpáncélossal az első zászlóalj a következő év végére átfegyverzésre fog kerülni. Harmadikként a Carmeni Dandár felszerelésében fog megjelenni a Namer. A Merkava harckocsin alapuló Namer-en a múlt évben fejeződtek be a Rafael Trophy aktív páncélzattal végzett integrációs munkálatok. Első lépésben a gyártósorról frissen lekerülő Namer-ek kapják meg a Trophy aktív páncélzatot. Az évekkel ezelőtti tervekben 386 Namer hadrendbe állítása szerepelt, azonban az elmúlt évek során főleg finanszírozási okok miatt veszélybe került ez a darabszám. A közelmúltban újabb Namer variánsok is megjelentek.

A Golán-fennsíkon tartott hadgyakorlat során a műszaki csapatok már 2016 közepén használták a Namer páncélozott szállító harcjármű műszaki változatát. A világnak az év áprilisában bemutatott variáns elsősorban aknamezők mentesítésére, más páncélosok vontatására és kisebb árkok, vízfolyások áthidalására alkalmazható. Idén pedig egy új, még a fejlesztés korai szakaszában lévő távirányítású torony prototípusával szerelték fel a Namer nehéz lövészpáncélos egyik példányát. A szállított lövészek számát nem csökkentő, igen alacsony toronyban egy 30 milliméteres gépágyú, (a fotók alapján Orbital ATK Mk44 Bushmaster) és egy 7,62 milliméteres párhuzamosított géppuska került elhelyezésre. A célpontok felderítését, megfigyelését, valamint a fegyverzet irányzását két független optikai rendszer teszi lehetővé.

A torony jobb oldalán lévő, 360 fokban körbeforgatható a parancsnok, a másik, a bal oldalon lévő az irányzó számára jeleníthet meg képeket és adatokat a kijelzőn. Irányított rakéták eddig még nem voltak láthatók a tornyon, de a Rafael Trophy APS aktív páncélzat radarantennáit fel lehetett fedezni rajtuk (ezek eddig a páncéltest oldalán voltak láthatók), így alkalmazásával nem csak a támadó (eddig csak egy Rafael Samson távirányítású fegyverállványra szerelt 12,7 milliméteres nehézgéppuska jelentett a fegyverzetet egy-két, de nem távirányítású állványra szerelt 7,62 milliméteressel együtt), de a védekező képesség is erősödni fog a Namer esetében.

Dél-Koreában három hajóval csökkent a haditengerészet vízen lévő egységeinek létszáma. Az ULSAN-osztályú CSUNGNAM (FF-953) fregattot 31 év, míg a POHANG-osztály két korvettjét, a YEOSU (PCC-765) és a JINHAE (PCC-766) szintén 31, illetve 27 évnyi szolgálat után nyugdíjazták.

Tajvanon továbbra is keresik a meglepetésszerű kínai támadás által rombolt repülőterekről történő merevszárnyú, nagysebességű repülőgépek üzemeltethetőségének a megoldását. Évtizedekkel ezelőtt, majd egy kicsit később is az AV-8B Harrier II+-ok hadrendbe állításával kacérkodtak, míg napjainkra a Lockheed Martin F-35B verziója mozgatja meg a katonai vezetők fantáziáját. Mindezek azonban újabb beszerzéseket eredményeznének és a meglévő nagyszámú harci gép nem lenne bevethető eléggé gyorsan. Éppen ezért a legújabb elképzelés alapját a katapulttal nem rendelkező repülőgép-hordozók adják, ugyanis az ezek némelyikén alkalmazott síugrósánc életképes lehetne szárazföldi környezetben is. A szigetországban ezt mobil elemekből, könnyen összeállítható alkalmatosság formájában valósítanák meg.

Japánban a 27000 tonnás IZUMO-osztály első, névadó egysége került bele a hírekbe, ugyanis egy rövid átalakítás után szeretnék képessé tenni amerikai Lockheed Martin F-35B Lightning II-es rövid távon fel-és függőlegesen leszálló vadászbombázók üzemanyaggal való feltöltésére. Az 1970-es években épített SHIRANE-osztályú rombolók leváltására hivatott 22DDH-ként is emlegetett osztályt, mint helikopterhordozót, vagyis mint helikoptereket hordozó rombolót mutatták be terveinek 2009-es elkészültét követően, de tény hogy a 7 tengeralattjárók elleni hadviselésre és 2 kutató-mentő feladatok ellátására képes helikopter mellett, a 248 méter hosszú, 38,3 méter széles hajó képes további 400 fő és 50 3,5 tonnás jármű szállítására is. A repülőfedélzeten egyidejűleg 5 helikopter végezhet fel- és leszállásokat, de a repülő- és hangárfedélzet teljes kihasználtsága mellett akár 14 forgószárnyas is elhelyezhető rajta. 

Fegyverzetét mindössze két Phalanx közelkörzeti gépágyú és két RIM-116 SeaRAM rakétaindító alkotja. Az IZUMO (DDH-183) és KAGA (DDH-184) nevet viselő testvérhajója alkalmas a Bell-Boeing V-22-es Osprey billenőrotoros gépek üzemeltetésére. Amint a tervezet napvilágra került, többen emlékeztettek arra, hogy a japán alkotmány 9. paragrafusának 2. bekezdése megakadályozza, hogy Tokió támadó képességekkel rendelkező repülőgép-hordozóval rendelkezzen, itt szintén tiltva van az interkontinentális ballisztikus rakéta, valamint nagy hatótávolságú stratégiai bombázó is. Márpedig az IZUMO ilyetén átalakítása már felvetné, hogy ez a hajó nem csak helikopterek bevetésre, indítására alkalmas. Tény, hogy egy ilyen jellegű kapacitás kialakítása viszont jelentősen szorosabbra fonná a már így is igen erős amerikai-japán szövetséget.

A repülőfedélzet mérete a számítások alapján lehetővé tenné egyidejűleg 10 F-35B kiszolgálását és üzemanyaggal, netán bombákkal és rakétákkal történő feltöltését. Így Észak-Korea azon területei is biztonsággal és akár több alkalommal is igen rövid fordulóidővel elérhetők lennének a Lightning II-esek számára, amik megtámadása több időt venne igénybe. Persze a gordiuszi csomót egyszerűen meg lehet oldani és van rá esély, hogy ez meg is fog valósulni, ugyanis Japán tervezi, hogy felülvizsgálja a Nemzeti Honvédelmi Program iránymutatásait 2018 végéig. Amennyiben a változtatás mellett döntenének számos (most még) támadónak minősített fegyverrendszer hadrendbe állíthatóvá válna. Nem lenne meglepő, ha törvénymódosítással segítenék elő ezeket a változásokat és ezzel már megnyílhatna az út az F-35B Japán általi rendszeresítése előtt is, ami a napokban szintén szóba került. Talán nem meglepő módon, de Dél-Koreában is felvetődött az F-35B beszerzése, ott a DOKDO-osztály fedélzetéről képzelnék el az üzemeltetést.

A távoli szigetek védelmében is jól jöhet egy hadihajóról bevethető vadászbombázó, Tokióban azonban az IZUMO mellett kézzelfoghatóbban is izmoznak, hiszen a meglévő négy Boeing KC-767J tartálygép mellé négy KC-46A Pegasus-t is megvásárolnak. Ezzel a lépéssel az új légi-utántöltő repülőgép első külföldi megrendelőivé váltak.

Újabb M109A7-es 155 milliméteres önjáró tarackokra érkezett megrendelés Washingtonból a BAE Systems-hez. Az 48 járműért 413 millió dollárt fizetnek ki az amerikaiak, akik cserébe egy nagyobb védelmet biztosító áttervezett páncéltestű, a Bradley gyalogsági harcjármű futóművének alkatrészeivel (ez a közös pont csökkenti a program összköltségét és a logisztikai igényt), valamint 600 V-os feszültségű fedélzeti elektromos rendszerrel ellátott tüzérségi járművet kapnak. Természetesen a kilőtt lőszerek utánpótlását 95 darabos mennyiségig szállító lőszerszállító jármű is megújult hasonlómódon, ennek jelzése M992A3. A gyártó most még csak az alacsony termelési ütemben készíti az M109A6-os Paladin-nal megegyező fegyverzetű M109A7-eket, így évi 48 darab készül el belőle a lehetséges 60 helyett.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Dassault Mirage 2000-5BG.

McDonnell Douglas F-15J Eagle.

Panavia Tornado ECR.

Boeing CH-47F Chinook.

BAE Systems CT-155 Hawk.

Sikorsky CH-53E Super Stallion.

SIAI-Marchetti SF-260M+.

Boeing KC-46A Pegasus.

British Aerospace Harrier GR.7.

General Dynamics F-16A Fighting Falcon.

Saab JAS-39C Gripen.

Boeing EA-18G Growler.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Boeing C-17A Globemaster III.

Airbus A400M Atlas.

 

B.U.É.K.

Szólj hozzá

Barrett Lockheed Martin F-35B fregatt Boeing Namer CB90 XA-180 Trophy Lightning II M107A1 SISU PASI Dockstavarvet Muskövarvet Project 1241 MOLNIYA-osztály Pantsir Project 22800 KARAKURT-osztály TULA DELTA IV Project 667BDRM BRJANSZK Berijev T-90A ULSAN-osztály CSUNGNAM (FF-953) POHANG-osztály YEOSU (PCC-765) JINHAE (PCC-766) AV-8B Harrier II+ IZUMO-osztály DOKDO-osztály KC-767J KC-46A Pegasus M992A3 M109A6 Paladin M109A7