2018. feb 24.

2018.02.24

írta: Netarzenál
2018.02.24

Hollandia számára Washingtonban jóváhagyták a Boeing AH-64D Block II Apache harci helikopterek átalakítását AH-64E variánssá. 1,191 milliárd dollár ellenében mind a 28 AH-64D átépítésre fog kerülni, így például a megnövelt teljesítményű T700-GE-701D hajtóműből 51 darab kerül beszerzésre. Ezeknek köszönhetően az AH-64E esetében magas tengerszint felett elhelyezkedő repülőtérről, magas hőmérséklet mellett felszállva sem kell súlykorlátozás miatt nélkülözni a rotoragy fölé szerelhető rádiólokátort. Érdekesség, hogy míg Hollandia számára a számos pótalkatrésszel együtt egy Apache modernizálása 42,5 millió dollárba fog kerülni, addig az ez évi költségvetésében az amerikai hadsereg 911,1 millió dollárt fizet a 48 AH-64D hasonló átalakításáért. Az amerikai harci helikopterek darabjára csak 18,9 millió dollárt kell elkölteni.

Nagy-Britanniába megérkezett az első két Beechcraft T-6C Texan II-es turbópropelleres kiképzőgép, melyekkel 2019-től mind a légierő, mind a haditengerészet számára fognak repülőgép-vezetőket oktatni. A típusból összesen 10 példány került majd a RAF Valley támaszpontjára, ahol a szintén itt repülő BAE Systems Hawk T.2-es sugárhajtású kiképzőgép előtti, illetve az alapképzést szolgáló Grob 120TP Prefects utáni lépcsőfokként fognak szolgálni a Texan-ok.

Svédországban jól halad a Saab a JAS-39E Gripen berepülési programjával. Az eddigi repülések során gyűjtött adatok az elvártaknak felelnek meg, sőt egyes egyetekben a prototípus jobb eredményeket produkált, mint amit vártak. A második prototípus az év vége előtt fog csatlakozni tárásához, míg az első két, immáron sorozatban gyártottnak tekinthető példányt a következő évben adják és a svéd és a brazil légierőnek.

Február 23-án pedig a Linköping-i gyárban mutatták be az elsőnek elkészült GlobalEye radargépet. A Bombardier Global 6000-es üzleti repülőgépre épített rendszer egyaránt képes a légtér, a földfelszín, valamint a tengerfelszín ellenőrzésére. A géptörzs fölé épített, gallium-nitrid (GaN) félvezető technológiát tartalmazó, elődjéhez képest zavarvédettebbé tett Erieye ER (Extended Range) AESA antennájú rádiólokátor felderítési képessége 650 kilométer, tömege majd egy tonna. A törzs alá, a szárny bekötési pontja előtt a tengerfelszín ellenőrzésére képes Leonardo Seaspray 7500E radar nyert elhelyezést, míg ez előtt egy Star Safire 380HD szenzortorony került felszerelésre. A 11 órányi repülési idővel rendelkező GlobalEye személyzete kétfőnyi pilóta és öt rendszerkezelő. A típust elsőként az Egyesült Arab Emírségek légiereje rendelte meg még 2015-ben két példányban, a harmadikat 2017 elején rendelték meg. Az elsőnek elkészült gép még az idén végrehajthatja első repülését.

Elkezdte első Sikorsky HH-60W helikopter végszerelését az amerikai gyártó. Az amerikai légierő harci kutató-mentő egységeinél hadrendbe állítandó típus az öregedő HH-60G Pave Hawk helikoptereket váltja majd le. A HH-60W számos területen jelent majd előrelépést, ugyanis nem csak egy másik HH-60G-ről van szó. Elég csak megemlíteni a majd kétszeres űrtartalmúra növekedett, kb. 3000 literes üzemanyag-rendszerét, vagy a Tactical Mission Kit (TMK) nevet viselő rendszer együttest, amiben megtalálhatók radarbesugárzás-jelzők és egyéb védelmi rendszerek is.  Az első repülését várhatólag még idén teljesítő Sikorsky HH-60W-ből az elkövetkező években 103 darab állhat majd hadrendbe.

Március 9-től az amerikai légierő kivonja a szolgálatból a General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI) MQ-1 Predator távolról irányított repülőgépeit. A majd 100 darabos flotta jövője most még nem világos. A Davis-Monthan bázis közelében lévő repülőgép tároló, vagy akár múzeumok is lehetnek a típus következő előfordulási helyei. Azonban folynak tárgyalások is, jelenleg éppen a haditengerészet képviselőivel, akik igen komolyan érdeklődnek a MQ-1 Predator felhasználhatóságáról.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F-4G Phantom II

Lockheed L-1011-385-3 TriStar KC.1

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

AgustaWestland AW-159 Wildcat HMA.2

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

MiG-29A

Boeing 737-7ES Peace Eagle

CASA C-101EB Aviojet

General Dynamics F-16C Fighting Falcon

Dassault Mirage 2000D

McDonnell Douglas F-4EJ Kai Phantom II

Szuhoj Szu-25SzM

LTV Aerospace A-7E Corsair II

Sud SE-3160 Alouette III

McDonnell Douglas F-15C Eagle

MiG-21UMD

Szólj hozzá

Boeing Sikorsky BAE Systems Leonardo Apache Saab Beechcraft Gripen JAS-39E AH-64D Block II T-6C Texan II Hawk T.2 Grob 120TP Prefects GlobalEye Bombardier Global 6000 Erieye ER Seaspray 7500E Star Safire 380HD HH-60W General Atomics Aeronautical Systems Inc MQ-1 Predator