2021. jún 18.

Már elkészült az első két B-21-es bombázó

írta: Netarzenál
Már elkészült az első két B-21-es bombázó

Ezt még június 8-án jelentették be a légierő képviselői Washington-ban, a fegyveres erők albizottsága előtt tett meghallgatáson.

A típus gyártása jelenleg a kaliforniai Palmdale-ben, egy titkos üzemben folyik. A bombázót kifejlesztő Northrop Grumman hamarosan elkezdi a szükséges földi ellenőrzéseket eme két példány segítségével. Az új bombázó fedélzetére szánt rendszereket már hónapok óta repülés közben is tesztelik. A B-1B Lancer és a B-2A Spirit bombázógépek utódjának szánt csupaszárny B-21 Raider -ek esetében több újítás is alkalmazásra került, de fő cél a minél előbbi szolgálatba állítás, na és a költségek alacsonyan tartása volt.

Persze a korral haladni kell, éppen ezért a B-21-es kialakítása esetében már nem csak a leggyakrabban alkalmazott X hullámhossz tartományban dolgozó rádiólokátorok esetében válik nehézzé a stratégiai csapásmérésre is képes gép észlelése, hanem csökkentett észlehetőségű típusok esetén jobb felderítési képességgel rendelkező, éppen ezért egyre inkább terjedő L hullámhossz tartományban dolgozó rádiólokátorok esetében is. A B-21-es fejlesztése jól halad, bár némi csúszást azért sikerült összeszedni az eredeti ütemtervhez képest. Mindezektől függetlenül a Northrop Grumman a bombázó első repülését 2022 közepére várja.

Fantáziarajz a Northrop Grumman B-21 Raider csupaszárny stratégiai bombázóról (Wikipedia)

Ez a gép bemutatása ez előtt nem sokkal fog megtörténni, addig csak találgatni lehet a csupaszárny B-21 Raider pontos megjelenését illetőleg.  A rendszeresítés időpontja is ki van jelölve, de az utóbbi évek elhúzódó szoftveres fejlesztéseit ismerve, az USAF az immáron már 45 darabosra csökkentett B-1B Lancer flottáját addig szeretné hadrendben tartani, míg a B-21-ek el nem érik a bevethetőségüket. A légierő reményei szerint ez a 45 gépes B-1B állomány a darabszámot tekintve legalább akkora, ha nem nagyobb bevethetőséget fog tudni felmutatni, mint a 62 darabos, mivel a legtöbb munkát adó példányok kikerültek a rendszerből és a karbantartók munkája így nem szétaprózva.

Bár a B-21-es első repülés késik, ezt eredetileg 2021 decemberére várták, a költségvetési oldalon nem mutatkozik veszély a B-21-re, itt eddig minden rendben van. A Kongresszusi Költségvetési Iroda 2018-ban úgy becsülte, hogy az első 100 repülőgép fejlesztésének és megvásárlásának költsége 80 milliárd dollár körül lesz, 2016-os dollárárfolyammal számolva. A Raider-ek szolgálatba lépésének dátumaként legutóbb 2026-2027 került megállapításra. Az új típusból legalább 100 darab legyártására van esély. A darabszámokat befolyásolja majd, hogy a B-1B és a B-2A gépekből 2030 után mennyi kerül majd kivonásra, de az már most látszik, hogy a kellő kapacitás biztosítására a meglévőkön felül még további 7 bombázószázad felállítására lenne szükség.

Szólj hozzá

Northrop Grumman B-21 Raider