2012.01.10

2012.01.10. 15:13

Indonézia ez év márciusában átveheti első négy Embraer EMB-314 Super Tucano kiképző/könnyű támadó repülőgépét. Jakarta 2010 novemberében jelentette be, hogy a brazil géppel fogja leváltani Rockwell OV-10 Bronco repülőgépeit. A Super Tucano 16 példánya kiképző és fegyveres feladatokra egyaránt igénybe lesz véve. Jelenleg már 12 indonéz pilóta van kiképezve a típusra, így várható, hogy az új gépek megjelennek a levegőben is a légierő jubileumi ünnepségén, 2012 áprilisában.

Nagyobb „vasak” is beszerzésre kerülnek az ázsiai országban. A már szolgálatba állt hat Szuhoj Szu-27SKM és négy Szuhoj Szu-30MK2-es mellé újabb hat Szu-30MK2-es került megrendelésre 470 millió dollárért.  A gépek 2013 után kerülnek leszállításra.

Új, az eddigieknél erősebb futóművet fejlesztett ki a General Atomics Aeronautical Systems az MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépek számára.  A nagyobb teherbírású futóműveket elsőként az új építésű Block 5-ös MQ-9-ek kapják majd meg, de a későbbiekben a korábbi példányokra is felszerelhetők lesznek. A számok nyelvén a nagyobb teherbírás azt jelenti, hogy a 4770 kg-os legnagyobb felszállótömeg 5310 kg-ra emelkedik. Természetesen a leszálláskori maximális tömeg is megnő. A tervek szerint a Reaper UAV egyik leszármazottja, az MQ-1C Gray Eagle is használhatja majd az erősebb futóművet. Az első gép, melyre felszerelésre kerül a nagyobb teherbírású futómű a General Atomics tulajdonában lévő példány lesz, mely első repülését még ebben az évben végre fogja hajtani.

És még egy kicsit az UAV-knál maradva. Jelenleg a Washington irányítása alá tartozó repülőeszközökből már 31 százalék a pilóta nélküli repülőgép. 2005-ben ez az arány még csak 5 százalék volt. Jelenleg 7494 UAV áll hadrendben a különféle haderőnemeknél. Legnagyobb darabszámban a hadsereg által alkalmazott Raven típus került rendszeresítésre, 5346 példányban. A hatalmas mennyiség ellenére, a Pentagon által repülőgép beszerzésre fordított összeg 92 %-a még mindig a pilóta vezette gépekre kerül kifizetésre. A baleseti statisztikák is javulófélben vannak, ugyanis az MQ-1 Predator estében már elérték a pilótás gépeknél is előforduló 7,5 gép veszteséget 100000 repült óra alatt.

Franciaországban befejeződött
az első EDA-R legénységének kiképzése. Így most már az EDA-R bevethetővé válik a MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozókról.

2011-ben 70%-os megsemmisítési arányt tudott felmutatni az izraeli Iron Dome tüzérségi lövedékek elleni védelmi rendszer. A Rafael Advanced Defence Systems által kifejlesztett rendszerből eddig három üteg települt az izraeli területek védelmére és 47, palesztinok által indított rakétából 33-at semmisített meg a Tamir ellenrakéták segítségével.

Törökországban a TAI (Turkish Aerospace Industries) fogott bele egy 18 hónapos megvalósíthatósági tanulmány elkészítésébe. A 2013 elejére elkészülő tanulmányban felvázolásra kerül a török légierő által  2023 után használandó kiképző és harci repülőgépekkel szembeni elvárás.

Hat Hawker Beechcraft T-6C+ turbólégcsavaros repülőgépet rendelt meg a Mexikói Légierő (Fuerza Aérea Mexicana - FAM). A T-6-os Texan II eme továbbfejlesztett változatát elsőként megrendelő Mexikó a svájci eredetű Pilatus PC-7 gépeit kívánja lecserélni.  A T-6C+ színes kijelzőkkel, HUD-al és HOTAS-al ellátott pilótafülkét kapott, navigációs rendszerének adatait GPS pontosítja, szárnyain megerősített csomópontokat is kialakítottak. Így több olyan feladat ellátására képes, melyet régebben csak a drágábban beszerezhető gépek segítségével volt megvalósítható. Az első két T-6C+ még ebben az évben meg fog érkezni Mexikóba.

Az NH Industries január 3-án átadta a 100. NH90 helikoptert. A TTH változatú forgószárnyas az olasz hadsereg tulajdonába került.

Az utóbbi öt évben az amerikai repülőgép-hordozók és a partraszállását támogató helikopterhordozók vezette hajókötelékek rendszeresen tovább voltak távol honi kikötőjüktől, mint 7 hónap. Január 8-án a USS BATAAN (LHD 5) vezette harccsoport 291 napi távollétet jegyezhetett fel, ezzel túlszárnyalva a repülőgép-hordozók között eddig fennálló rekordot. Ezt még 2003-ban a USS ABRAHAM LINCOLN (CVN 72) vezette kötelék állította be 290 nap távolléttel. A BATAAN és kísérete már hazafelé hajózik, azonban ha január 20-ig nem futnak be, akkor úgymond „házon belül” is egy újabb rekordot mondhatnak majd magukénak. 1990-ben a USS OKINAWA (LPH 3) ugyanis 302 napot töltött távol, míg így a BATAAN vezette különítmény már egy plusz nappal ezt a rekordot is a múltnak adná át.
 

NETARZENÁL GALÉRIA
 

Munkában a USS KEARSARGE (LHD 3) egyik légvédelmi gépágyúja.
 

Az APG-77-es prototípusával felszerelt Lockheed NC-141A Starlifter.
 

Svájci Sud Aviation SE-3130.
 

Ausztrál NHI MRH-90.
 

Ománi Pilatus PC-9M:1., 2.
 

Lechfeldi Panavia Tornado ECR.