2012.01.19

2012.01.19. 14:29

Pakisztánban január 5-én ünnepélyes keretek között kivonták a szolgálatból az utolsó FT-5-ös sugárhajtású kiképzőgépet. A kínai Shenyang J-5, vagyis a MiG-17-es helyi építésű változatának kétülésessé alakított példányait 1975 óta alkalmazta Pakisztán a Mianwali légibázison, vadászpilóták képzésére.  Váltótípusuk a szintén kínai eredetű K-8P lett.

Francia pilóták és mérnökök tettek látogatást a USS BATAAN (LHD 5) fedélzetén a múlt héten. A partraszállást támogató helikopterhordozón a tengerészgyalogság VMM 263-as századának állományában lévő MV-22 Osprey gépek álltak a látogatás középpontjában. Jelenleg még csak az Egyesült Államok rendelkezik a típussal, azonban egyre több ország mutat érdeklődést iránta, az egyre gyarapodó tapasztalatok és ezek kedvező visszhangja miatt, a még meglévő hiányosságok ellenére is. Így természetesen leginkább az MV-22-es fedélzeten történő üzemeltetése és a karbantartási igénye érdekelte legjobban a franciákat. A jövőre való tekintettel persze arról is élénk eszmecsere alakult ki, hogy a francia MISTRAL-osztály egységein hogyan lehetne üzemeltetni az billenőrotoros repülőeszközöket.

Jelenleg még tervezés fázisában van egy új, hajóról indítható többcélú robotrepülőgép a Boeing Phantom Works részlegénél. A JABMM (Joint Air-Breathing Multi-Role Missile) elsősorban az LCS hajók számára készül és a remények szerint több feladatra is alkalmas lesz. Így egyaránt képes lesz repülőgépek, hajók, de talán még rakéták és robotrepülőgépek megsemmisítésére is. Indítását egy zárt konténerből végeznék egy szilárd üzemanyagú első fokozat segítségével, majd ennek leválása után indulna be a sugárhajtóműve.

Meg nem erősített hírek szerint újra tűz volt egy javítás alatt álló orosz tengeralattjárón. Az AKULA-osztályú GEPÁRD belső tereinek tisztításához használt alkoholtartalmú tisztítószer gőze kapott lángra egy összetört lámpa okozta szikrától. A lángokat hamar sikerült megfékezni, így a keletkezett kár csekély mértékű.

Hét évnyi munka után
2012. január 14-én újra repülőképes állapotba került egy EC-121T Warning Star az USA-ban. A feltámasztott hidegháborús veterán 1955-ben állt szolgálatba a Sacramento közeli McClellan légibázison.  Légtérfelderítési célzattal megfordult Izlandon, Dél-Koreában és Tajvanon. 1976-ban került a légierő tartalékosaihoz, majd két év múlva, 1978-ban eljött a kivonás ideje is. 2004-től a gép a Yanks Air Museum tulajdona.

NETARZENÁL GALÉRIA


Lengyel Leopárdok:
1., 2.

Ukrán Flanker UB.

Chengdu J-10AY.

Boeing Vertol CH-47D Chinook.

Dassault Mirage F1C.

McDonnell Douglas Phantom FGR2 (F-4M).