2012.02.15

2012.02.15. 16:07

Új, helyi fejlesztésű radarsugárzást elnyelő anyaggal (RAM) látják el az ausztrál COLLINS-osztályú tengeralattjárókat. A dízel-elektromos meghajtású egységeknél a légperiszkóp bevonataként használatos a radarsugárzást elnyelő anyag. Az új RAM elődjénél könnyebben felhordható, valamint tartósabb is ezáltal kevesebb javítást igényel.

Tajvan 440 amerikai AN/SSQ-53F szonárbóját rendelt meg. A darabonként 762 dolláros, 8,6 kg-os szerkezet öt évig mindenféle időszakos ellenőrzés nélkül tárolható. Az egyszer felhasználható AN/SSQ-53F szonárbója leoldása után nyolc órán keresztül képes érzékeny mikrofonjának segítségével a tengeralattjárók felderítésére. A US. NAVY tavalyi 65000 darabos szonárbója beszerzésének is jelentős részét az AN/SSQ-53F teszi ki.

Az USAF F-16-ainak élettartamát 8-10 évvel meghosszabbító SLEP program számára már a 2013-as költségvetésben lekülönítésre kerül némi pénzmag. Így az első 30 SLEP korszerűsítésen áteső Fighting Falcon számára 2016-ban átadásra kerülnének az AESA radarok, a pilótafülkébe kerülő új kijelzők, valamint adatkapcsolati fejlesztések és a továbbfejlesztett önvédelmi rendszerek. A következő 48 SLEP készlet 2017-ben kerülne átadásra.

Még ebben az évben szeretné a Boeing kiválasztani a regionális sugárhajtású repülőgépek piacáról azt a típust, mely egy új, olcsó hírszerző, megfigyelő, felderítő repülőgép alapjaként szolgálna. A cég elképzelései szerint a Boeing 737-esén alapuló, a P-8A Poseidonon is használt, ilyen jellegű feladatokra is alkalmas rendszerekkel felszerelt gép több állam számára is kelendő lehetne. Jelenleg két-három, a regionális sugárhajtású repülőgépek gyártásával foglakozó céggel folytatnak egyeztetéseket.

Február 13-án a Raytheon Company leszállította az első APY-10-es fedélzeti radart, mely az India által megrendelt Boeing P-8I gépekbe kerül beépítésre. Az indiai haditengerészet követelményeinek megfelelően új üzemmódokkal bővült az APY-10-es. Így már képes repülőeszközök észlelésére, valamint időjárásradarként is használható és kibővítették a tengerfelszínt felderítő üzemmódjait is.

Olaszországban megszületett a döntés, csökkentik a beszerzendő F-35-ösök darabszámát. Így 131 Lightning II helyett csak 90-et fognak megvásárolni. Az is ledőlt, hogy a jelenlegi haderő további leépítésére van szükség. Ezért a szárazföldiek két dandárja kerül felszámolásra, harckocsik, helikopterek, tüzérségi eszközök kerülnek kivonásra. A haditengerészet 18 őrhajójából csak 10 marad szolgálatban, valamint szintén kivonásra kerül két tengeralattjáró is. Olaszországban így 23000 katona és 10000 polgári alkalmazott kerül majd leszerelésre, illetve elbocsájtásra.

A hajtóműben észlelt, nem részletezett problémák miatt a Pentagon lelassította a Raytheon AIM-120D AMRAAM légiharc-rakéták gyártási ütemét. Ebben az évben a légierő a haditengerészettel és a tengerészgyalogsággal együtt összesen 180 darab AIM-120D beszerzését valósította volna meg.  Az USAF részére ebből a mennyiségből 138 darab került volna átadásra, azonban most a légierő úgy döntött, hogy ebben az évben csak 113 példányt vesz át.

A Bell Boeing átadta az első Block C változatú MV-22B Osprey billenőrotoros gépet az amerikai tengerészgyalogság részére. A Block C egy új időjárásradart, áttervezett légkondicionáló rendszert, megnövelt hatékonyságú elektronikai hadviselési rendszert, további infracsapda-és dipólszókat kapott.

Egy új F-16-os változatot mutatott be a Lockheed Martin a Singapore Air Show 2012-n. Az F-16V (V mint Viper) AESA radart, új fedélzeti számítógépeket és pilótafülkét kapna. A Vipera létrehozható újonnan gyártottként és akár a korábbi verziók modernizálásával is.

NETARZENÁL GALÉRIA

Mk 38-as 25 mm-es gépágyú a USS KEARSARGE (LHD 3)  fedélzetén.

Rockwell B-1B tankolás közben.

VFW-Fokker CH-53G.

Vought F-8E(FN) Crusader.

Bell-Boeing MV-22B Osprey Afganisztán felett.

Svájci McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Panavia Tornado GR.4 késben:1., 2.