2012.02.19

2012.02.19. 15:22

Pénteken az Egyesült Királyságban megkezdték a második QUEEN ELIZABETH-osztályú repülőgép-hordozó, a HMS PRINCE OF WALES építését. Az első lemezvágást a BAE Systems Portsmouth-i hajógyárában ejtették meg.  A majdan 65000 tonnás vízkiszorítású hordozó alsó 2-es blokkjának megalkotását jelentő első lépés végén, a 2-es blokk majd 6000 tonnás lesz és különféle gépészeti rendszerek mellett 85 fő elhelyezésére képes kabinrészt is magába foglal.

Kormányzati jóváhagyás esetén az amerikai Raytheon lehetőséget lát arra, hogy vízfelszíni célpontok leküzdésére is alkalmassá tegye több ázsiai ország AGM-154 JSOW siklóbombáit JSOW-ER manőverező robotrepülőgépeit és AGM-65 Maverick rakétáit.  Kisméretű célpontok ellen a cég az újra gyártásba vett lézerirányítású AGM-65E2/L variánsát ajánlja. A Singapore Airshow-n említettek leginkább Ausztrália figyelmének felkeltésére szolgálhattak, hiszen ezen ország légierejének fegyverzetében található meg az AGM-154 JSOW siklóbomba és AGM-65 Maverick rakéta.

A február 18-i Szuezi-csatornán történt átkelésük után, immáron a Földközi-tenger vízen hajózik a KHARG ellátóhajóból és a SHAID QANDI korvettből álló iráni hajókötelék. Az Iráni Iszlám Köztársaság Haditengerészetének egységeit szemmel tartja Izrael, derült ki a külügyminisztérium közleményéből. A hajók úti célja még mindig nem ismert.

Húsz nap elteltével befejeződött az AW159 Lynx Wildcat helikopter tengeri körülmények között végzett tesztelése a Type 23-as HMS IRON DUKE-on (F 234) fregatt fedélzetén. (Előzmény) A próba igazán zsúfolt volt, hiszen majd 400 felszállást hajtottak végre ezen időszak alatt nappal és éjjel egyaránt.  A honi kikötőjét Portsmouth-ban tudó hadihajó Dél-Angliától Skócia északi részéig hajózott és kereste a lehető legrosszabb időjárási viszonyokat, a helikopterre vonatkozó üzemeltetési szabályzat megalkotásához. Ezen hajóút alatt sikerült megtalálni azokat az időjárási körülményeket, melyek a Wildcat bevetését már nem tették lehetővé, így a biztonságot adó határértékek is rögzítésre kerültek a 390 repülés során. Ezekből 148-at éjjel hajtottak végre és 76 alkalommal használta a személyzet az éjjellátó szemüvegeket. Fotók a tesztekről:1., 2., 3., 4.

David Cameron és Nicolas Sarkozy miniszterelnökök kézjegyével ellátva megszületett az az együttműködési megállapodás, melynek értelmében Nagy-Britannia és Franciaország közösen fejleszt ki egy harci feladatok végrehajtására is képes személyzet nélküli repülőgépet (UCAV). A tavalyi év végén már megemlített előkészületek után, talán nem meglepő módon már ez év végre szeretnék a géppel szemben elvárt képességeket véglegesíteni a fejlesztést végző BAE Systems és a Dassault emberei. A két szomszédos ország közötti együttműködés az elkövetkező hónapokban tovább is bővülhet, hiszen a sikeresnek tekinthető MBDA Storm Shadow/Scalp csapásmérő robotrepülőgép fejlesztés után egy hajók elleni fegyver közösen végzett megalkotásáról is aláírásra kerülhet egy szerződés.

NETARZENÁL GALÉRIA

Hordozók generációi egymás mellett.

Saab AJSH 37 Viggen:1., 2.

Mil Mi-24P.

Boeing B-52H Stratofortress.

Tüzes agresszor:1., 2.