2012.03.02

2012.03.02. 15:44

Továbbra is erősen folyik a matekozás az USA-ban az F-35-ösök üzemeltetési költségei körül. Az egyik kiadáscsökkentő elképzelés szerint a századok gépállományát növelnék meg, így kevesebb bázison kellene kiépíteni a gép üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrát. A terv szerint egy F-35-ös század 30-36, de talán 40 gépből is állhat majd.

Alig egy hónap elteltével újra szárazdokkba került a USS FREEDOM (LCS 1). A 3300 tonnás FREEDOM 4 Kamewa 153 SII vízsugárhajtóművel van ellátva, ezek biztosítják a maximum 47 csomós (87 km/h) sebesség elérését. A vízsugárhajtóművekhez futó tengelyeknél azonban újra szivárgás lépett fel. Az itt elhelyezkedő tömítésekkel akadt már probléma, most hat héten keresztül folynak majd a javítási munkálatok. A szivárgás most sem volt veszélyes, a hajó saját erejéből futott be San Diegoba. Az tömítések hibáinak kiderítésében a haditengerészet együttműködik a gyártóval, a Lockheed Martinnal.

A FREEDOM tesztjeinek fontos része zajlik majd ebben az évben, ugyanis a hajó hosszú időre el fogja hagyni a part menti vizeket, tudniillik a Pentagon az LCS-k részére egy előretolt bázist szeretne létrehozni Szingapúrban. A megbeszélések már a múlt hónapban megkezdődtek a felek között, és a FREEDOM ez év végén várhatólag befut  az ázsiai városállamba. A másik partmenti hadihajó a USS INDEPENDENCE jelenleg a hajók rugalmas bevethetőségének az alapját jelentő cserélhető rendszermoduljaiból éppen az aknamentesítésre szolgálót teszteli még néhány hétig.

Kazahsztán két Airbus Military C295-ös katonai szállítógép megvásárlásáról írt alá szerződést tegnap. A gépek 2013 áprilisában kerülnek átadásra, azonban nem biztos, hogy mindössze ennyi szállítógép kerül az országban, hiszen további hat beszerzéséről is szándéknyilatkozat született.

Franciaországban kerülnek felújításra a még repülőképessé tehető líbiai Dassault Mirage F1ED vadászbombázók. A két ország között február végén megkötött a védelmi együttműködési megállapodás értelmében a franciák a pilóták és a földi személyzet képzésében is támogatást fognak nyújtani.

Londonban elképzelhető, hogy újra tárgyalások fognak zajlani a két új repülőgép-hordozó és a róluk üzemeltethető repülőgépek ügyében. A HMS QUEEN ELIZABETH és testvérhajója a HMS PRINCE OF WALES fedélzetére az F-35 Lightning II-es B verzióját tervezték eredetileg. A röviden fel- és függőlegesen leszálló variánst azonban lecserélték a katapulttal indítható C változatra. Ez a hajók alapos áttervezését vonta maga után, de így elkerülhetővé vált a fejlesztési szakaszban még sok hibával küzdő F-35B, valamint megnyílt az út a franciákkal való kooperálásra, ugyanis a náluk rendszerben lévő Rafale M és az F-35C egyaránt üzemeltethető lenne mind a két ország hordozóiról. Mindemellett az F-35C nagyobb távolságra képes a fegyverzetét eljuttatni, így ezen a téren is előrelépést könyvelhettek el a britek a cserével. Most azonban a hajókat érintő átépítések miatt – melyek elérhetik az egy milliárd fontot is – Londonban újragondolják a C verzió beszerzését. A kezdeti 3,5 milliárd fontos hordozóépítési program a jelenlegi becslések szerint 6,2 milliárd fontba fog kerülni.

Az eddig megrendelt öt KC-30A ausztrál légi utántöltő repülőgép mellé egy további megvásárlásának tervével állt elő az Airbus Military. A cég szerint ajánlatuk igen kedvező árat tartalmaz a hatodik gépre. Ausztrália eddig négy KC-30A-t vehetett át, az ötödik tanker még ebben az évben leszállításra kerül.

Négy és fél hónap után hazatért Skóciába a HMS ASTUTE nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró. Észak-Amerika keleti partvidéke mellett egy igen alapos próbának vetették alá az ASTUTE minden rendszerét és legénységét. A 6 Spearfish torpedó és 4 Tomahawk manőverező robotrepülőgép indítását is sikerrel tudták le és szintén a várakozásoknak megfelelően teljesített a Type 2076 szonárendszer, - ennek képessége állítólag teljesen lenyűgözte az amerikaiakat - valamint a Thales Optronics által gyártott optronikus árboc is, mely az eddig használt periszkópokat váltotta fel. Az optronikus árboc megfelelő képet biztosított a személyzet számára éjszakai körülmények között is. A HMS ASTUTE szimulált küzdelemben is részt vett, itt az USA legmodernebb tengeralattjáró-osztályába, a VIRGINIA-oszályba tartozó USS NEW-MEXICO tengeralattjárójával szemben bizonyította képességeit.

Finnországban a Honvédelmi Minisztérium felhatalmazta az ország haderejének vezetését, hogy megköthetik a szerződést a légierő F-18C/D Hornet gépinek fegyverzetébe szánt AGM-158 JASSM csapásmérő robotrepülőgép megvásárlásáról. Helsinki 255 millió dollárért 70 darab Lockheed Martin Corporation AGM-158 JASSM csapásmérő robotrepülőgép vásárlási szándékával kereste meg még az elmúlt évben az Egyesült Államokat, 600 darab rövid hatótávolságú FIM-92 Stinger-R Block-1 légvédelmi rakéta és a hozzájuk szükséges kiszolgáló és oktató anyagok, valamint tartalék alkatrészek mellett. A Kongresszus még tavaly áldását adta a robotrepülőgépeket érintő üzletre.

Az amerikai hadsereg átvette a 200. UH-72A Lakota könnyű többcélú helikopterét. Az amerikai hadsereg evvel az Európából származó típussal váltja le az öregedő OH-58 és UH-1 forgószárnyasait. A 200 hadsereg részére készült Lakota mellett már az amerikai haditengerészet részére is átadásra került öt H-72A változat, mely a pilótaképzésben kerül felhasználásra. Washington eddig 345 UH-72A helikoptert rendelt meg.

NETARZENÁL GALÉRIA

Izraeli Merkava Mk IV.

Tankoló AV-8B+ Harrier.

Kötelék bontása: 1., 2.

Ausztrál S-70B-2 Seahawk.

Dassault Mirage 2000BG.

Lengyel Fulcrum.