2012.03.27

2012.03.27. 15:22

Egy újabb érv amellett, hogy London az F-35 C változatát válassza a rövid fel- és függőlegesen leszálló B helyett az, hogy az Amerikai Haditengerészet kész az elektromágneses katapultok (EMALS) fejlesztésében esetleg beálló költségnövekedést teljes egészében vállalni. Ez jól jönne az angoloknak, hiszen a 65000 tonnás QUEEN ELIZABETH-osztályú hordozók átépítése a katapultok és a fékezőrendszer miatt 1,8 milliárd font plusz kiadással jár. London 2011 novemberében jelentette be vásárlási szándékát az EMALS elektromágneses katapultra. A tartalék alkatrészeket, a személyzet képzését, a műszaki dokumentációt, a szoftver és a műszaki támogatást is magába foglaló üzlet értéke 200 millió dollár körüli alakulhat.

Indiában az első SCORPENE-osztályú tengeralattjárót 2013-ban tervezik vízre bocsátani és 2015 közepén szolgálatba állítani. A légierő 2012-ig modernizálásra kerülő Dassault Mirage 2000-es gépeinek fegyverzetét alkotó, 985,9 millió euróért megvásárolt MICA légiharc-rakétákat 2015 és 2019 között szállítják le.

Norvégiában újabb terv született az F-35-ös beszerzéssel kapcsolatban. Eddig 56 gép megvásárlásáról volt szó, bár ebben a hónapban már sejteni lehetett, hogy ez a darabszám csökkenhet. Az első négy Lightning II 2015-re került volna átadásra és ezeket elsősorban tesztelésre, valamint képzésre használnák. Most ezen példányok várható megérkezését 2016-ra halasztották el.  2017-től kezdődően évente 5-6 gépet vásárolnának meg, így 2013-2014 környékére 46 példánnyal rendelkeznének. Ez a megoldás lehetővé tenné a beszerzési ár csökkentését, mivel reményeik szerint a később gyártott F-35-ösök ára már alacsonyabb lesz. A fennmaradó hat Lightning II-es megvásárlásáról csak később hoznák meg a döntést, így az ország 52 darab F-35-össel rendelkezhetne.

Szaúd-Arábia érdeklődik a francia Sagem SBU-38 Hammer AASM rakéta-póthajtású bomba iránt. A szaúdiak a Panavia Tornado csapásmérők fegyverzetébe szeretnék integrálni a francia eredetű fegyvert.

Tegnap megérkezett Chilébe az Airbus Military A400M katonai szállítógépe. A Santiago repülőterén éppen a FIDAE légibemutató idején landoló másodiknak elkészült prototípus, vagyis a Grizzly 2-es a magasan fekvő repülőtereken végzett tesztek miatt repült át Latin-Amerikába. A gép próbáit a perui Limában, valamint a tengerszinttől 3962 méterrel magasabban lévő La Paz és 2550 méteres magasságban lévő Cochabamba a bolíviai repülőtéren hajtják végre.  

Nem zárható ki, hogy a francai Dassault Rafale repülőgépek fegyverzetében a Eurofighter Typhoon gépeket megelőzve kerül rendszerestésre a brit Brimstone levegő-föld rakéta. Érdekes módon jelenleg csak a légierő érdeklődik a fegyver integrációja iránt, a haditengerészet eddig nem tett lépéseket ez ügyben. Mivel London jelenleg elégedett a Panavia Tornado GR.4-esen végzett rendszeresítéssel és nem áll szándékában finanszírozni a Eurofighter Typhoon-okon elvégzendő munkákat, így Párizs megfelelő helyzetet teremthet magának, hogy az exportpiacon kelendőbbé tegye a Rafale-t.

A kínai hatóságok nem próbálnak meg erélyesebben fellépni a hamisított elektronikai alkatrészek forgalmazása ellen. Éppen ezért az USA lesz kénytelen valami megoldást találni a lassan minden géptípust érintő hamis alkatrészek ügyében. A tavalyi bejegyzés megszületése óta ugyanis a légierő F-15-ösében és az AGM-65 Maverick levegő-föld rakétákban is találtak a katonai szabványoknak nem megfelelően gyártott, kínai eredetű alkatrészeket.

Az A400M Chilébe való megérkezése.

NETARZENÁL GALÉRIA

Az AQUITAINE (D650) fregatt és a Caiman.

Március 22-én sor került az első éjszakai légi utántöltésre az F-35-ös történetében. Az AF-4-es gépet Peter Vitt alezredes irányította a KC-135-ös Stratotanker alá, az utántöltési pozícióba: 1., 2., 3., 4.

B-1B Lancer-ek: 1., 2., 3., 4., 5.

Tupoljev Tu-142M Bear F.

Német Panavia Tornado IDS MW 1-es aknaszóró konténerrel.

Francia Aerospatiale SA-342M Gazelle Kabulban.