2012.03.29

2012.03.29. 16:27

Az USAF átvette a 184. F-22A Raptor vadászgépét is. Így a világ jelenleg legfejlettebb vadászgépéből már csak három példány van a berepülések különböző szakaszában. A 4192-es gyártási számú gép a Langley támaszpontra került.

Indonéziában lehetséges, hogy újra a felszínre került a tavaly decemberben véget ért tengeralattjáró beszerzési program. A három U209-es darabját 1,1 milliárd dollárért megépítő és így győztesnek kikiáltott dél-koreai Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering ugyanis bejelentette, hogy egy kicsit elszabták az árajánlatot. Jelen körülmények között egészen pontosan 1,4 milliárd dollárba kerülne egy U209-es megalkotása, azonban a tenderen részt vevő török-német egyesülés szerint ez magasabb, mint ami az ő ajánlatukban szerepel.

Megérkezett Chilébe a harmadik nagyjavításon átesett Boeing KC-135E légi utántöltő repülőgép is. A dél-amerikai ország még 2009-ben vásárolta meg a három Stratotankert, melyek közül az első 2010. február 18-án érkezett meg az országba. Ennek a gépnek jó hasznát vették a 8,8-es erősségű földrengés következtében szükségessé váló humanitárius szállítások végrehajtásánál. A második példány a KC-135-ös első felszállásának 55. évfordulója előtt egy nappal, vagyis 2011. augusztus 30-án szállt le. A harmadik KC-135E tavaly júniusban érkezett meg a Boeing San Antonióban található üzemébe, ahol a helyrehozatalát végezték. A KC-135E - mely jelenleg csak Chilében repül – még komoly jövő előtt állhat a Boeing emberei szerint.

Ugyanis a típus utolsó példányát 2010-ben kivonó USAF több gépből is csak 20000 órát repült ki, miközben a sárkányszerkezet élettartama 60000 óra. A Boeing készen áll az esetleges külföldi vásárló igényei szerint módosítani a gépeket, melyek szárnya alatt nem alakítható ki két hajlékony csöves utántöltési pont, de a Boeing hajlandó a merev csöves rendszer leszerelésére és itt létesíteni egy hajlékony csöves utántöltési pontot. Egyéb modernizálás is megoldható, hiszen a chilei Stratotankerekbe is beépítésre került a Global Air Traffic Management rendszer és a kormányoszlopról is működtethetővé váltak a fékek. Jelenleg több, közelebbről meg nem nevezett ázsiai és csendes-óceáni ország is érdeklődik a KC-135E gépek iránt.

Amerikában a Haditengerészeti Kutatások Irodája (Office of Naval Research - ONR) a Northrop Grumman céget bízta meg, hogy fejlesszen ki egy új mágneses anomália detektort (MAD).  A tengeralattjárók felderítésnek egyik eszközeként használt MAD a Föld mágneses mezejében a fémtárgyak, esetünkben tengeralattjárók okozta elváltozásokat észleli.  Most 1,750 millió dollárért a Northrop Grumman csapata megalkothat egy az eddigieknél kisebb, könnyebb és olcsóbb, ámde hatékonyabb, pontosabb eszközt, mely kevesebb energiát is fog használni működése közben, mint elődei.

Egyszerre három afrikai ország írt alá szerződést arról, hogy Brazil Embraer A-29 Super Tucano felfegyverzett turbólégcsavaros repülőgépet vásárol. Burkina Faso légierejében már megtalálható a típus három példánya, most újabb három került beszerzésre. Angola kétszer ennyit, vagyis hatot rendelt meg, ezek közül hármat még ebben az évben leszállítanak. Az átfogó logisztikai támogatással, képzéssel és tartalék alkatrészekkel együtt 180 millió dolláros megrendelés harmadik szereplője pedig Mauritánia, jelenleg még nem ismeretes gépmennyiséggel.

Brazíliában a Helibras (Helicópteros do Brasil) üzemében a következő hónapban fognak neki az első Eurocopter EC725-ös összeszereléséhez. A típusból 50 darabot rendelt meg az ország, ezek közül 16 készül Franciaországban.  A hazai beszállítók által készített összetevők is ekkortól kerülnek majd beépítésre és az első Brazíliában összeszerelt helikopter majd a következő évben fogja végrehajtani első felszállását. Az eddig átadásra került példányok csak a szokásos szállító verziót képviselik, a haditengerészet megrendelésére a tengeralattjárók felderítésére és megsemmisítésére képes változatot, a negyediknek és az ötödiknek még Európában elkészült EC725-ös helyi átalakításával hozzák majd létre.

A Eurocopter leányvállalataként a Helibras egyéb feladatokat is elvégez. Most folyik a hadsereg igényei szerint szintén itt átépített AS565 Panther helikopter első prototípusának berepülése is. Ezt a szerződést 2010-ben nyerték el és 32 AS565 Panther kerül ellátásra korszerű pilótafülkével és műszerekkel, valamint Turbomeca Arriel 2C2 hajtóművekkel. Az utolsó Panther 2021-ben készül el. Egy további megrendelés véglegesítése szintén folyamatban van, ugyanis a Helibras fogja korszerűsíteni a brazil hadsereg állományába tartozó 36 AS350 Ecureuil helikoptert 92 millió dollárért. Az egy sugárhajtóművel ellátott könnyű helikopterek több mint két évtizede léptek szolgálatba és napjainkra már csak 33 repülőképes. A jelenleg repképtelen fennmaradó három példányt egy nagyjavítással egybekötött korszerűsítés után szintén szolgálatra alkalmassá teszik.

Az AS350-eket érintő munkálatok 2018-ig folynak majd és a modernizálás eredményeként további huszonöt évig repülhetnek a Mókuskák a dél-amerikai országban. A pilótafülkébe három nagyméretű folyadékkristályos kijelző kerül a Sagem Avionics Inc. jóvoltából, míg a fedélzeti számítógépet egy brazil vállalat az Aeroeletrônica készíti el (mely az Elbit Systems leányvállalata) a két cég tavaly novemberében megkötött egyezsége szerint. A digitális repülőelektronika, a számítógépek, és az új Sagem AP85 robotpilóta jelentősen megkönnyítik majd az AS350-es pilóták dolgát, akik védelméről a padlóba, az új energiaelnyelő ülések háttámlájába, valamit a törzs oldalára szerelt kompozit páncélzat gondoskodik.

A Tajvani Védelmi Minisztériumból származó információk szerint lehetségessé fog válni a szigetállamban a tengeralattjárók építése.  Mégpedig úgy, hogy Tajvan legfejlettebb hajógyára, a CSBC Corporation állami szorgalmazásra lépéseket tett a tengeralattjárók megépítéséhez szükséges technológiák, külföldről történő megszerzése érdekében. Amennyiben a cég sikerrel jár Tajpej kész megrendeléseket adni, hiszen 2001 óta függőben van 8 felszín alatti egység beszerzése, azonban Washingtonban már több mint 10 éve nem született meg a végleges döntés az ügyben.

Csődközeli állapotba jutott az amerikai Hawker Beechcraft repülőgépgyár. A cég a repülőipart érintő visszaesést, mely a gazdasági világválság velejárója csak akkor élheti túl, ha hitelezőivel sikerül megállapodni, vagy ha állami támogatást kap. Friss hírek szerint a hitelezőkkel sikerült megállapodni, ám pénzügyi szakértők szerint ez még nem jelentheti azt, hogy az első LAS tenderen vesztes cég biztonságban érezheti magát. Némi öröm lehet az ürömben, hogy az USAF a hírek szerint nemsokára újraindítja a beszerzést.

Svédországban előkészületben van egy szerződéstervezet, melyben az áll, hogy 5 milliárd dollár értékben vásárolnának a légierő részére 60 darab JAS-39E/F Gripen NG-t. A szerződés véglegesítésére még ebben az évben számítani lehet.

Japánban kezdetét vette az ATD lopakodó képességgel rendelkező harci gép statikus szerkezeti modelljének megépítése.  Ez jelentheti az első lépést azon az úton, mely a típus 2014-re tervezett első felszállásáig vezethet.

Délnyugat-Ázsiában (ez lehet Afganisztán vagy akár Irak is) szerdán reggel kilenc után lezuhant egy amerikai F-15E Strike Eagle vadászbombázó, egy meg nem nevezett légibázistól nagyjából 28 km-re. Az egyébként az idahói Mountain Home légibázison állomásozó gépből csak a személyzet egyik tagjának sikerült kisebb sérülések árán a becsapódás előtt katapultálnia.

NETARZENÁL GALÉRIA

Háttérben a német LÜBECK (F 214), elől a dél-afrikai SAS ISANDLWANA (F146) fregatt.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Holland Boeing CH-47D Chinook.

Convair QF-106B Delta Dart.

Belga demo Fighting Falcon munka közben.

Orosz Mil Mi-24P.