2012.04.03

2012.04.03. 14:58

A Raytheon Company készítette az 1000. GBU-58 precíziós irányítású bombakittet. A 113 kg-os bombákhoz gyártott GBU-58 a járulékos károk minimalizálása érdekében került kifejlesztésre. Az amerikai cég egy másik bombájával szintén szerepelt a hírekben. A mindössze 6 kg-os, elsősorban UAV-k számára fejlesztett STM (Small Tactical Munition) bombával ugyanis végrehajtották az első tesztet. A félaktív lézeres, valamint műholdas irányítással egyaránt ellátott fegyvert egy Cobra UAV oldotta le a Yuma lőtér felett és az a kijelölt terülten csapódott be.

Váltótípust ajánl a Bell OH-58D Kiowa Warrior felderítő helikopterek szerepkörébe az EADS North America. Az amerikai hadsereg által már jól ismert UH-72A Lakota könnyű többcélú helikopter bázisán létrehoztak egy felderítő és fegyveres támogató bevetésekre egyaránt alkalmas helikoptert, az AAS-72X-t. Az AAS-72X-ből a cég saját költségén egy műszaki demonstrátor példányt is készített. Az AAS-72X idén nyáron kerül bemutatásra a hadsereg képviselőinek és amennyiben megrendelés érkezik rá az AAS-72X első példányai már 2016-tól átadásra kerülhetnek.

Az elkövetkező hat hónap során felszerelésre kerül az első GFAS (Ground Fire Acquisition System) rendszer egy Boeing AH-64D Longbow Apache fedélzetére. A GFAS egy földi torkolattüzeket észlelő rendszer, speciálisan helikopterek számára kifejlesztve. A GFAS infravörös szenzorok segítségével észleli a légvédelmi gépágyúk, géppuskák, de akár a kézi lőfegyverek torkolattűzét is, majd az lövés pontos helyét megjeleníti a pilóták kijelzőjén. Sőt, egy gombnyomással a fedélzeti célzórendszerek a GFAS által megjelölt helyre nézhetnek a vizuális azonosítás végett. Ezeken túlmenően a koordináták továbbíthatók lesznek más helikopterekre és repülőgépekre, valamint a földi csapatok számára is.

A fejlesztők szerint a GFAS-al felszerelt helikopterek nem csak saját önvédelmükre használhatják majd a rendszert, hanem a földi harcok támogatásában is segíthetik a szárazföldi erőket, az ellenséges lövészek helyeinek felderítésében. Első lépésként az AH-64D Longbow Apache harci helikopter fedélzetén lesz integrálva a GFAS. A beszerelést követően a gép fedélzeti rendszeriben csak minimális változtatásra lesz szükség a tervezők szerint. Az első GFAS egy Afganisztánban állomásozó harci helikopterre kerül felszerelésre, így éles helyzetben mutathatja meg mit is tud. Az arizonai Mesában és Yumában tesztelt rendszer hat infravörös érzékelője egy-egy konténerben került elhelyezésre, melyeket a helikopter szárnyvégeire integrálnak.

Ha már említésre került a Boeing AH-64D Longbow Apache akkor néhány szó a legfejlettebb Block III-as verzióról. Ezekből eddig tíz példány készült el a csökkentett ütemű gyártás során. A lehető legnagyobb tempójú termelés ez év második felében indulhat meg a Block-III-assal, erről a döntés csak augusztusban fog megszületni. Azonban a régebbi Block-II-eseken is megjelenthet néhány a Block-III-ra tervezett változtatás. Jelenleg ugyanis az új kompozit főrotorlapáttal folynak tesztek egy Block-II-en.

Oroszországban már elkezdték egy felfegyverzett pilóta nélküli repülőgép létrehozását. A Honvédelmi Minisztérium által felállított követelményeknek a Tranzas és a Sokol próbál közösen egy olyan szerkezetet megalkotni, amelyik tökéletesen megfelel. A Tranzas a navigációs és az irányítórendszerek létrehozását vállalta magára, míg a Sokol a majd öt tonnás sárkányszerkezetet építi meg. A moduláris felépítésű gép képes lesz felderítő bevetések végrehajtására is.

NETARZENÁL GALÉRIA

Hullám ellenében.

B-52 Stratofortress.

Boeing AH-64D Apache.

Douglas TA-4J Skyhawk.

Antonov An-22.