2012.05.10

2012.05.10. 15:40

Több mint 30-szor hajtott végre sikeres rácsatlakozást egy A400M teherszállítógép egy A330MRTT törzs alatti hajlékonycsöves utántöltő rendszerére. A vizsgálat során üzemanyag átadására még nem került sor, csupán csak a különféle magasságokban és különféle sebességek mellett végrehajtandó műveleteket gyakorolták, és ellenőrizték a szállítógépre ható turbulenciát.  A teszthez használt tanker az egyik majdani RAF Voyager volt.

Hivatalosan is ajánlatokat vár a Brazil Légierő két tanker/szállítógép megvásárlási lehetőségeiről. A brazilok három helyre küldték el vásárlási szándékukról szóló levelüket. Az európai Airbus-tól az A330MRTT, az amerikai Boenig-től a KC-767, míg az izraeli IAI-tól a polgári légiforgalomban használt és a feladatra átépített Boeing 767-esek beszerzése után érdeklődnek. Az utóbbi cég a hírek szerint képes a két gyáróriás árszabásához képest harmadannyival is kész szállítani a gépeket. A dél-amerikaiak 90 napot adtak az ajánlatok visszaküldésére.

Nagy-Britanniában megszületett a döntés a Lockheed Martin F-35-ös ügyben, így a rövid fel- és függőlegesen leszálló B variáns kerül megvételre a katapulttal indítható és fékezőkábeles megállító rendszert igénylő C variáns helyett. Ezzel a megoldással egy némileg kisebb harci hatékonyságú és kisebb hatótávolságú repülőgépet fognak beszerezni, azonban a 65000 tonnás QUEEN ELIZABETH-osztályú hordozók megépítése messze kevesebbe fog kerülni majd 3 milliárd dollárral, mintha katapultokkal és fékezőkábeles megállító rendszerrel készülnének.

2010 végén éppen az F-35B problémái sarkalták a döntéshozókat a beszerzés módosítására és ezért döntöttek az F-35C mellett. A londoni variálástól függetlenül a Lockheed Martin lassan elkészül a második brit F-35B-vel, mely a BK-2-es jelzést fogja viselni és első repülésére még a nyáron sort fognak keríteni. A harmadik brit gép 2014-ben hajthatja majd végre első felszállását.

Ausztráliában is megszületett a döntés, így 10 Alenia C-27J Spartan taktikai szállítógépet fognak megvásárolni 1,4 milliárd dollár értékben. A döntés azzal indokolták, hogy az Airbus Military C-295-össel szemben nagyobb terhet, gyorsabban és messzebbre képes szállítani a Spartan. Így aztán ár-érték arányban felette áll európai konkurensének. További előny, hogy a C-27J-ben alkalmazott Rolls Royce AE2100 hajtóművek megegyeznek a C-130J változatban használtakkal. Az ausztrál gépek a RAAF Richmond-i bázisán fognak települni és első példányuk 2015-ben érkezik meg az országba. Bevethetőségüket 2016 végére fogják elérni.

Két Eurocopter Super Puma AS332L helikoptert vásárolt meg a Chilei Haditengerészet. A helikopterek használtak és egy polgári cégtől kerültek a haditengerészet tulajdonába. Feladatuk elsősorban a szállítás, valamint a kutató-mentő feladatok végrehajtása lesz. Chile 1990-ben vásárol meg hét Super Puma helikoptert a gyártótól, ezek közül hat tengeralattjárók- és felszíni hajók elleni harcra specializált volt, (ezekből eddig kettő került balesetek miatt veszteséglistára) míg a hetedik szállító konfigurációban került átadásra.

A flotta személyszállítási és a kutató-mentő feladatoknál csak ezt az egyet, valamint a kisebb Dauphin helikoptereket tudta alkalmazni. Az Icarus Projekt név alatt futó, öt szállítóhelikopter beszerzését eredményező program azonban a szűkös anyagi lehetőségek miatt nem valósulhatott meg, így egy olcsóbb megoldást kellett találni.

Algéria további hadihajókat vásárolt. A két MEKO 200-as fregatt mellé most három 2800 tonnás kínai fregatt beszerzéséről is szerződést kötöttek. A hajók meghajtásáról MTU dízelmotorok fognak gondoskodni. A tavalyi év közepén jelentették be két orosz TIGER-osztályú (Projekt 20382) korvett beszerzését is. Ezek a legújabb SZTEREGUSCSIJ-osztály (Project 20380) külföldre szánt verziói.

A több mint 1000 km hosszú tengerparttal rendelkező ország a beszerzések mellett Oroszországban korszerűsíti és 10 évvel meghosszabbítja két-két régebbi, az 1980-as évek óta szolgálatban álló NANUCSKA II osztályú korvettjének, valamint KONI-osztályú fregattjának élettartamát. Egy-egy NANUCSKA és KONI már átadásra került 2011 februárjában, míg a másik két egység ez év júliusában kerül majd átadásra.

Intenzív piackutatást végez a BAE Systems egy könnyű, felderítésre alkalmas páncélos ügyében. A jövő hónapban a Párizsban megrendezésre kerülő Eurosatory védelmi kiállításon szintén megpróbálják kideríteni a potenciális vásárlói véleményeket és követelményeket ebben az ügyben. A cég elképzelése szerint több országban is szükség lehet egy 15-17 tonnás, 2,7 méter széles, úszóképes, szárazföldön 80 km/h-s sebesség elérésre képes, 40 mm-es gépágyúval felfegyverzett páncélosra, mely jelenleg még a CV21 név alatt fut. Legutóbb Malajziában végeztek egy gyors felmérést, amely igazolta a BAE Systems elképzelését. A könnyű, lánctalpas, nagy mobilitással rendelkező jármű számos olyan helyzetben alkalmazható lenne a speciális terepviszonyok miatt, ahol a 36-40 tonnás páncélosok nem.

A tengerészgyalogság kérésére az előre tervezettnél két hónappal tovább maradnak Afganisztánban a Kaman Aerospace/Lockheed Martin K-MAX pilóta nélküli teherszállító helikopterek. A gépeknek eredetileg tavaly decembertől, idén júniusig kellett volna a harctéren ellátmány szállításával bizonyítaniuk életképességüket.  A próba olyan jól sikerült, hogy a tengerészgyalogosok továbbra is igényt tartanak a gépekre és szállítmányaikra.

Ezek mennyisége nem csekély, eddig ugyanis majd 500 tonnányi került elszállításra a kívánt helyekre a két K-MAX által. Megbízhatóságukról csak annyit, hogy egy repült órára kevesebb mint egy órányi karbantartást igényelnek és nem ritka hogy egy napon hat szállítási feladatot is lerepülnek. Ezen repülések során bizonyossá vált, hogy tengerszinthez közeli magasságokba majd 3000 kg-nyi, míg 3000 méteres magasságba majd 2000 kg-nyi felszerelés szállítására is képesek a K-MAX pilóta nélküli teherszállító helikopterek.

NETARZENÁL GALÉRIA

Horvát M84A4-es harckocsi terepen: 1., 2.

McDonnell Douglas F-15I Ra'am.

Dassault ATL-2 Atlantique 2.

Minyók.

Díszes Mirage.