2012.06.04

2012.06.04. 16:00

Észak-Norvégiában az Andoya-szigeten hajtott végre éleslövészetet a Kongsberg Defence & Aerospace AS, a Norvég Királyi Légierő, és az amerikai Raytheon Company. A repülőgép-fedélzeti AMRAAM légiharc-rakéták légvédelmi feladatokat ellátó változatának a NASAMS-nak az indítórendszerét a SISU E13TP 8x8-as önrakodó teherautó szállította a helyszínre, majd telepítette harci körülményeket imitálva. A május 23-24 között lezajlott teszt sikerrel zárult.

Dél-Korea az elkövetkező öt évben mintegy 2 milliárd dollárt fog fordítani csak a ballisztikus rakéták és a csapásmérő robotrepülőgépek beszerzésére. Ez a pénzösszeg a jelenleg meglévők mellé több mint ezer új ballisztikus rakétát és a csapásmérő robotrepülőgépet fog eredményezni. A fegyverek célpontja mi is lehetne más mint Észak-Korea, egészen pontosan az északi testvérállam rakéta- és tüzérségi erőinek raktárai, laktanyái, elhelyezkedési körletei és ezen erők vezetési pontjai. Bár az elmúlt 30 évben az Egyesült Államok megpróbálta ellehetetleníteni a déliek rakétaprogramját, ez nem jár sikerrel, a hazai fejlesztések beértek és rendszerbe álltak.

Az elsők az 1980-as években megjelent 180, illetve 300 kilométeres hatótávolságú Hyunmoo 1 és Hyunmoo 2 ballisztikus rakéták voltak. Ezek a 14 méter hosszú 4-5 tonnás fegyverek az amerikaiaktól beszerzett Nike Hercules légvédelmi rakétákon alapultak. Csapásmérő robotrepülőgépekből a 6 méter hosszú és 1,5 tonnás, 500 kg-os harci résszel ellátott Hyunmoo 3A (500 km-es hatótávolság), a Hyunmoo 3B (1000 km-es hatótávolság) illetve ennek 1500 km-es hatótávolságú továbbfejlesztett változata a Hyunmoo 3C készült el. Washington az 1998-as szerződés értelmében adott el 220 darab ATACMS rakétát Dél-Koreának. Azonban ezek a 610 mm-es, az MLRS indítójárművéről bevethető rakéták is a rövidebb 165 km-es hatótávolságú változatok, a nagyobb 300 km-es variáns eddig nem került eladásra Szöul részére.

Szombaton Ng En Hen szingapúri védelmi miniszter és Leon Panetta amerikai védelmi miniszter aláírta azt az elvi megállapodást, melynek eredményeként amerikai hadihajók állomásozhatnak majd Szingapúrban. Az egyezmény még nem teljes, több részletkérdést majd csak még ezek után tisztáznak a felek. Még áprilisi információk szerint egyidejűleg csak két LCS-osztályú egység fog tartózkodni – bár lehetséges, hogy ezek mennyisége négyre is növekedhet - az ázsiai városállamban, és az amerikai legénység a kikötői tartózkodásuk legnagyobb részében a hajóik fedélzetén lesz elszállásolva.

Svédországban jelenleg négy NHIndustries NH90-es helikopter található meg a fegyveres erők állományában. A skandináv ország által megrendelt 18 NH90-esből öt a tengeri hadviselésre lesz optimalizálva, míg a többi a TTT (Tactical Troop Transport) szállító variáns lesz.  A gépeket üzemeltető egység, a 214. század jelenleg a Linkoping közelében található Malmen légibázison állomásozik. A helikopterek példányszámának emelkedése még ebben az évben, szeptemberben vagy októberben várható.

Azonban a században lévő komplett gépszemélyzetek száma még elmarad a kívántaktól, mivel a tapasztalattal rendelkezők zöme az NH90-es késedelmes megérkezése miatt az amerikai Sikorsky UH-60-as Black Hawk helikopterekre került. Mindenesetre az NH90-essel szépen gyűlik a repült órák száma, tavaly a 214-esek 270 órát, idén viszont már több 200-at a levegőben töltöttek az új forgószárnyassal. Jelenleg a kiképzettségi szint még csak a nappali repüléseket teszi lehetővé. Amint a gépek mennyisége lehetővé fogja tenne, az ország két repülőterén egy északin (Lulea-Kallax) és egy délin (Ronneby) fog üzemelni a típus. Ez utóbbi lesz a bázisa az öt a tengeri hadviselésre felkészített NH90-esnek is.

Elképzelhető, hogy elhagyják az alaszkai Eielson légibázist a 18. agresszor század F-16-osai és az Elmendorf-hoz közelebbi Fairbanks-ba teszik át székhelyüket. A légierő vezetése ettől a megoldástól több tízmilliós megtakarítást remél. Eielson azonban nem kerül bezárásra, hiszen a szintén itt települő Alaszkai Légi Nemzeti Gárda 168. Légi utántöltő Ezrede továbbra is a bázison marad, amely a jövőben is szervesen részt fog venni a különféle hadgyakorlatok (Red Flag, Distant Frontier, Northern Edge) lebonyolításában.

Indiai lövészet Akas légvédelmi rakétákkal.

NETARZENÁL GALÉRIA

SISU E13TP 8x8-as önrakodó teherautó a NASAMS indítórendszerével: 1., 2., 3., 4., 5.

AV-8B Harrier+.

Díszes Dassault Mirage F1CR.

Bolgár Szu-25.

Saab JA37 Viggen.