2012.06.27

2012.06.27. 15:22

27 millió dollárt kapott a Lockheed Martin az M270A1 MLRS rakéta-sorozatvető járművek vezetőfülkéinek átalakítási projektjére. Ennek során mintegy 40%-al megnövelik a belteret, új energiaelnyelő üléseket és tűzjelző rendszert szerelnek be, megnövelik az aknák elleni védelmet, valamint a páncélzatot. A három évig terjedő első lépésben hét prototípust készítenek majd el és csak a sikeres próbák után látnak hozzá a további 225 M270A1 indítójármű fülkéjének átalakításához. A munkálatokban részt vesz a BAE Systems Land and Armaments LP is.

Egy új, exportra szánt harckocsit mutatott be a kínai Norico. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. No ennyit a családfáról. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus Ch1000B került beépítésre.

A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-est műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva.  Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok új célpontot keressen. A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 mm-es lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik, teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,10 méter, szélességes köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 km/h, hatótávolsága 500 km, fegyverzetét egy 7,62 mm-es koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 mm-es géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés/perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre.

Ballisztikus rakéták felderítésére és nyomon követésére végzett kísérleteket a Northrop Grumman az F-35-ös rendszereivel felszerelt BAC1-11 géppel. A fedélzeti rendszerek repülő próbapadjaként szolgáló gépen megtalálható a 360 fokos lefedettséget biztosító AN/AAQ-37 DAS elektrooptikai célfelderítő rendszer, valamint az AN/APG-81-es AESA antennájú radar is. A BAC1-11-essel már végeztek a valós harchelyzetet szimuláló próbákat. Most azonban öt NASA által végrehajtott rakétaindítás során tették próbára a rendszereket és a némileg módosított szoftvereket. A tesztek eredményeként megállapították, hogy az AN/AAQ-37-es és az AN/APG-81-es minimális szoftvermódosítást követően tökéletesen alkalmassá válik egyidejűleg több ballisztikus rakéta követésére is. Az AN/AAQ-37 DAS egyéb célú felhasználási lehetőségei is megemlítésre kerültek már a Netarzenálon: 1., 2.

Első alkalommal került megrendelésre egy ázsiai ország részéről a Rolls-Royce MT30 gázturbina, amit a brit cég hajók meghajtására fejlesztett ki.  A várhatóan nyolc egységből álló dél-koreai FFX Batch II fregattok részére beszerzésre kerülő erőforrások szerződését, majd csak a következő hónapban fogják véglegesíteni. Az első szériában megépült fregattok számára egyébként az amerikai General Electric LM2500-as gázturbinák kerültek beszerzésre.  A Rolls-Royce MT30 gázturbinája már megjelent az amerikai haditengerészet FREEDOM-osztályú hajóin, valamint a jövőben a QUEEN ELIZABETH-osztályú repülőgép-hordozók és a ZUMWALT-osztályú rombolók mozgatásához szükséges energiát is az MT30-asok fogják biztosítani. Az Egyesült Királyságban megépített és letesztelt gázturbinák közül az első 2014 közepén kerül majd a dél-koreai Hyundai Heavy Industries gyárba, ahol a lég be- és kiömlőket, valamint a beépítéshez szükséges néhány részegységet fogják elkészíteni. A fregattok építésének színhelye a Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering hajógyára lesz. Várhatólag a jövőben az FFX Batch II fregattok még említésre fognak kerülni, hiszen a gázturbinák mellé kerülő dízelmotorok még nem kerültek kiválasztásra.

A Dassault Aviation számításai és szimulációi szerint a Rafale haditengerészeti M (Marine) változata szerkezeti átalakítások nélkül képes a hordozók fedélzetéről katapult helyett, a rámpás felszállási módszerrel üzemelni. A francia gyártó ezzel a bejelentéssel minden bizonnyal India figyelmét szeretné felkelteni, hiszen a légierő részére beszerzésre kelülő gépek hordozófedélzeti változata alternatívát jelenthet a MiG-29K/KUB gépekkel szemben. A Dassault bejelentése után az alkalmazott repülőgéptípus nagyfokú egységesítésének lehetősége akár a brazil döntéshozók számára is még kedvezőbb fényben tüntetheti fel a Rafale-t.

Egy kicsit még a francia típusnál maradva meg kell említeni, hogy lassan befejeződnek a GBU-24-es irányított bombával végzett integrációs tesztek.

Újra felszállási tilalom alatt állnak az ausztrál Eurocpter EC665-ös Tiger ARH harci helikopterek. Június 25-én egy kiképzőrepülésen lévő személyzet észlelt újra füstöt a pilótafülkében. A harci helikopterrel a személyzet megszakította a feladatot és sérülésmentesen leszállt. Két hónapon belül ez már a második ilyen eset az ausztrál gépekkel, melyekkel nem sokat repülhettek az előző eset óta.

NETARZENÁL GALÉRIA