2012.07.11

2012.07.11. 16:27

Franciaországban a Dassault Rafale F3-as változatának megjelenését követően a földi képzést végző szimulátorok is korszerűsítésre kerülnek, az új változat képességeivel felruházva. A Védelmi Közbeszerzési Hivatal (Direction Générale de l'Armement -DGA) már meg is rendelte négy szimulátor F3.2-es szintre történő modernizálását, amit a Thales végez majd el. A Saint-Dizier-i bázison üzemelő négy szimulátor közül az elsővel már el is készültek a cég emberei és a DGA ellenőrzése sem derített fényt az elvégzett munkában hibára. Egy további szimulátor csak a jövőben lesz képes az AM39 Exocet és az ASMP/A rakéták, a Reco-NG felderítő és a Damocles célmegjelölő konténerek használatának gyakorlására. Két további szimulátor, melyek a Landivisiau-i bázison találhatók, majd csak 2013 nyarán kerülnek átalakításra az F3.2-es szintre.

A mai napon a Farnborough Air Show-n átadásra került az első AgustaWestland AW159 Lynx Wildcat helikopter az Egyesült Királyság Honvédelmi Minisztériuma részére.

Malajzia Törökországból megvásárolt 257 darab Pars kerekes gyalogsági harcjárművéhez a dél-afrikai Denel-től rendelt meg különféle változatú tornyokat 340 millió euró értékben. A Denel részéről ez az eddig legnagyobb fegyverexport. 2013 januárjától hét éven át 69 darab kétfős személyzetű, 30 mm-es GI30-as gépágyúval szerelt torony, 54 darab a GI30-as gépágyú mellett Denel Dynamics Ingwe irányított páncéltörő rakétával is felszerelt torony, valamint 54 távirányítású fegyverállvány kerül majd leszállításra az ázsiai ország részére.  Az Ingwe irányított páncéltörő rakétákból 216 darabot rendelt meg Malajzia. Az országban a Denel segítségével lehetővé fog válni a tornyok összeszerelésére, majd gyártása is.

Tajvanon már az elkövetkező tíz év várható költségvetéseit elemzik, ugyanis egyre inkább hajlanak az F-35B beszerzése felé. Optimistán úgy vélekednek, hogy nem az a kérdés, hogy Washington hozzájárulna-e az ötödik generációs gép eladásához, hanem az, hogy lenne-e rá elegendő pénzük. A szigetország légierejének képességei az előrejelzések szerint 2020-ra 70%-al csökkennek, ezen a mutatón csak mintegy 20%-ot javítana a 66 F-16C/D beszerzése.

Hétfőn Tajvanon egy nagyobb szabású éleslövészet hajtottak végre légi, földi és vízfelszíni célpontok elleni rakétákkal. A 26 elindított fegyverből mindössze kettő, egy hajók elleni Hsiungfeng I és egy légvédelmi Tien Chien I nem találta el a kijelölt célpontját. A légi célok elleni rakéták számára célt repülő egyik robotrepülőgép viszont az indítását követő egy perc elteltével egy ház mellett csapódott a földbe, személyi sérülést nem okozva.

Bár a 2010 novemberében megrendelt nyolcból, csak a következő hónapban kapja meg az első négyet Indonézia, újabb nyolc Embraer A-29 Super Tucano kiképző/könnyű támadó repülőgépet rendelt meg. A most megrendelt gépeket a brazil vállalat 2014-től kezdi majd átadni.

Július 10-én újabb négy F-35 Lightning II-es került átadásra az amerikai haderők részére. Az Eglin légibázisra a fent említett három A és egy B variáns napokon belül megérkezik majd. Ezekkel együtt a Lockheed Martin eddig 30 darab F-35-öst szállított le (ebből a mennyiségből 9-et ebben az évben), ezek közül 14 különféle tesztekben vesz részt Patuxent River-ben (8 darab) és az Edwards légibázison (6 darab). A fennmaradó 16 példány pedig a pilóták képzését szolgálja.

A típus C variánsához kapcsolódó hír, miszerint elképzelhető, hogy évekig csak egy századnyi F-35C lesz majd megtalálható egy-egy hordozófedélzeti repülőezred állományában, a legutóbbi tervekben szereplő kettő helyett. A katonai kiadások csökkentése, a típus magas ára és elhúzódó fejlesztése miatt, na és persze a még évekig üzemelő, kedvező beszerzési áron termelő F/A-18E/F Super Hornet gyártósor lehetőséget adhat a kezdetekben egy csökkentett mennyiségű haditengerészeti Lightning II-es állomány megjelenésére az ezredeknél. Így a hordozók repülőerőinek java részét a Super Hornet-ek jelentenék, és ezeket támogatná fejlettebb rendszereivel az F-35C. Ezen erőkben persze a későbbiekben megjelenhetnek a személyzet nélküli harci gépek is, így színesítve a hordozók fedélzetén uralkodó összképet.

A Pratt&Whitney elkészült azzal az első négy F117-PW-100 sugárhajtóművel, melyeket az India által tavaly megrendelt 10 Boeing C-17 Globemaster III teherszállító repülőgépbe fognak beépíteni.  Az első indiai C-17-es 2013-ban kerül majd átadásra.

Japánban megpróbálják megnyugtatni a lakosságot az MV-22B Osprey gépek biztonságos voltáról. Ehhez felhasználták az Amerikai Védelmi Minisztérium által kiadott, a típusra vonatkozó baleseti statisztikát is. E szerint az MV-22B kissé biztonságosabb, mint a kiöregedő CH-46E Sea Knight, amelyet az Osprey-val fognak helyettesíteni. A statisztika legnagyobb hibája éppen az, hogy ebben nem szerepel a Marokkóban lezuhant gép. A mutatók jelenlegi állasa szerint az MV-22B kevésbé biztonságos, mint a Sea Knight, azonban a tengerészgyalogság szerint a biztonsági mutatók az idő elteltével újra emelkedni fognak. Egészen pontosan a CH-46-os esetében 100000 repült óra jut 1,14 gépveszteség, míg az MV-22B esetében jelenleg ez az érték 1,93. A helyiek emlékében még él az a 2004-es eset amikor egy Sea Stallion zuhant le a helyi egyetem közelében, miután farokrésze egy villanyoszlopnak ütközött. A balesetben civilek nem sérült meg és a helikopter személyzet is túlélte az esetet, bár a helikopter a földön kigyulladt.

A Marokkóban lezuhant Osprey esetének kivizsgálás befejeződött, így kiderült, hogy a balesetet pilótahiba okozta. A VMM-261-es század gépét vezetők a leszállást az előírás szerint hajtották végre, gépükkel a szélirányba fordulva. Pár perccel később a felszállás során viszont kb. 15 méteres magasságban  egy jobb fordulóba kezdtek, majd botkormány lenyomásával a gép orrát a horizont alá engedték mintegy 10 fokkal. Mindeközben a hajtóművek eddig függőleges álló gondoláit az előírásokat megszegve 75 foknál nagyobb szögben billentették vízszintes irányba, mint azt a gép vízszintes sebessége lehetővé tette volna. Az így orrnehézzé vált MV-22B-t a nagyjából 37 km/h-s szél még inkább a földfelszín felé taszította és orral becsapódott. A pilóták súlyos sérülésekkel, de túlélték a balesetet, azonban a tehertérben lévő két tengerészgyalogos az életét vesztette. Az Osprey szárnyai egyébként 203 km/h-s sebesség felett termelnek több felhajtóerőt, mint a légcsavarjai.  A gondolák nem kellően nagy sebesség melletti elfordítása miatt magasságvesztés nem ismeretlen jelenség, ezt a betartandó sebességhatárokkal együtt oktatják is az Osprey pilóták számára.

Ahogy az várható volt a Japánban tavaly pusztító földrengés és szökőár kihatással lett az F-2-es pilóták képzésére is. (Előzmény). Így aztán a nem teljesen azonos, de hasonló kialakítású F-16 Fighting Falcon-okon folyik a japán pilóták képzése az arizonai Tucson légibázison, a 162. Vadászrepülő Ezrednél. A Légi Nemzeti Gárda egységnél jelenleg három japán pilóta repül és az ősz folyamán megérkezik negyedik társuk is.

NETARZENÁL GALÉRIA

A török TCG Gelibolu (F-493) fregatt: 1., 2.