2012.07.16

2012.07.16. 15:49

Az Eglin légibázison folyó F-35-ös pilótaképzés jelenleg csak az A és B verziókkal végzik, már ami a repüléseket is illeti. Július 11-én került sor a 100. felszállásra, ebből a mennyiségből 76-ot az A, míg 24-et a B variánssal hajtottak végre ez év márciusától, illetve májusától kezdődően.

Európai sisakkijelzőt fognak használni az A400M katonai teherszállítógép pilótái a jövőben. A gépek fedélzetén már ettől az évtől kezdődően 2013 áprilisáig tesztelik a Thales TopOwl rendszerét. Jelenleg a már több típuson is alkalmazott TopOwl sisakkijelző az egyetlen, mely beépített éjjellátóval van ellátva és ez jelentősen növeli a pilóták kényelmét az éjszakai repülési feladatok végrehajtás során.

Kína egy új irányított páncéltörő rakétát kínál külföldi vásárlók részére. A Blue Arrow 7 hasonló az amerikai AGM-114 Hellfire rakétához. Lézeres félaktív irányítású, tömege 47 kg, hatótávolsága 7 km, ára az előrejelzések szerint viszont csak harmada lesz, mint az amerikai rakétának.

Sikeres éleslövészetet hajtott végre Skócia partjai mentén a HMS DRAGON (D 35) Type 45-ös DARING-osztályú romboló a Sea Viper légvédelmi rakétáival, egy ötnapos teszt végén.

Július 5-én hajtotta végre két francia Mirage 2000D Afganisztánban a légierő utolsó harci bevetését. Ekkor egy konvojt biztosítottak a levegőből a kétüléses csapásmérők. A francia gépek 2001 októberétől fordultak meg az ország légterében, ekkor még csak felderítés és elektronikai felderítési és hadviselési célzattal, a Perzsa-öböl környéki bázisaikról felszállva. Egy hónap múltával már a pakisztáni partok előtt hajózó CHARLES DE GAULLE (R 91) repülőgép-hordozó volt a francia gépek indulási és érkezési helye. 2006-ban Afganisztán északi szomszédja, Tádzsikisztán egy bérleti szerződés értelmében a Manasz légibázist biztosított a francia kontingens otthonául.

Egy időben ritkán volt egy tucatnál több francia gép a térségben, mégis ez idő alatt több mint 7200 bevetést, nagyrészt felderítőt és csapásmérőt repültek meg. Ez utóbbiakból 380 esetben kellett bombát oldani, vagy a fedélzeti gépágyúval tüzet nyitni, és 1500 esetben a jelenlét demonstrálására nagy sebességgel kis magasságban repülni. Öt évvel ezelőtt bevetésre kerültek a Dassault Rafale F2-es gépek is, a légierő Tádzsikisztánból, míg a haditengerészet a CHARLES DE GAULLE fedélzetéről indította Afganisztán fölé három-három gépét lézer vagy GPS irányítású bombákkal felszerelve.

Azonos mennyiségű, de jelentősen eltérő beszerzési költséggel rendelkező megrendelések érkeztek a DB-110-es felderítőkonténerek gyártójához a Goodrich-hoz. Omán négy DB-110-est rendelt meg 34,3 millió dollár értékben. Ugyancsak négy DB-110-est rendelt meg Irak is, azonban a Bagdad által fizetendő 71,5 millió dollár gyaníthatóan jelentősebb logisztikai támogatást tartalmaz.

Szeptembertől egy francia és egy angol pilóta repülheti a másik ország Typhoon, illetve Rafale gépét a július 13-án aláírt brit-francia védelmi együttműködési megállapodás értelmében.  A brit pilóta a Rafale gépeket nemrégiben megkapó, híres 2/30 Normandie Niemen század kötelékében próbálhatja ki a franciák új vadászbombázóját.

Márciusban került megemlítésre, hogy sok MRAP vált feleslegessé az USA-ban. Nos, a hónap elején légi szállítással megérkezett Dél-Koreába az első öt MRAP. Az Osan légibázison július 7-én landoló C-5 Galaxy által hozott járművek, valamint további 45-50 társuk a 2. Gyalogoshadosztály egységeinél kerül tesztelésre.  Az esetleges észak-koreai provokációk, valamint az alaposan aláaknázott demilitarizált zóna határán végzett őrjáratok során jól jöhet az aknák és kézi lőfegyverek ellen nyújtott védelem, amit egy ilyen jármű biztosít. Az MRAP-k a dél-koreai hadsereggel augusztusban megrendezésre kerülő közös hadgyakorlaton fognak bemutatkozni.

Helyi lapértesülések szerint Szöul 2000 darab használt, ám felújításon átesett MRAP beszerzéséről állapodott meg Washingtonnal és a járművek 2013-tól kerülnek majd átadásra fegyveres erők részére.

Törökországban a roncsok elemzése után megállapították, hogy nem találat miatt veszett el a légierő McDonnell Douglas RF-4ETM Phantom II-es felderítőgépe június 22-én. A felszínre elemelt roncsok vizsgálata során nem találtak robbanószerre utaló maradványokat, így valószínűsítik, hogy az alacsonyan és nagy sebességgel repülő Phantom a szír légvédelem aktivitása következtében végzett kitérőmanőverek miatt csapódott a tengerbe. Szír részről is elhangzott egy nyilatkozat az esetet illetőleg, abban megemlítették, hogy azért nyitottak tüzet a gépre, mert izraelinek vélték.

NETARZENÁL GALÉRIA

A CHARLES DE GAULLE (R 91) és a  USS DWIGHT D. EISENHOWER (CVN 69) hordozók: 1., 2., 3.

Különleges festésű görög F-16-os: 1., 2., 3.