2012.08.17

2012.08.17. 15:32

Valószínűleg a szeptember 13-án záruló választás lehetett az oka annak, hogy nem került bejelentésre az elsőként elkészült és majdan a Holland Királyi Légierő (RNLAF) állományába kerülő F-35A Lightning II-es első repülése. Erre pedig augusztus 6-án került sor, sőt augusztus 7-én és 10-én az F-001-es jelzésű gép újra a levegőbe emelkedett.

A KONGO-osztály négy romolóján felül további japán hadihajók ballisztikus rakéták elleni képességének megteremtéséről folynak tárgyalások Washington és Tokió között.  Ezek a hajók a KONGO-k megnövelt méretű továbbfejlesztései, a 10000 tonnás ATAGO-k lennének, melyekből 2004 és 2008 között két romboló az ATAGO (DDG 177) és az ASHIGARA (DDG 178) épült meg.  A hírek szerint a két egységre az Aegis rendszer jelenlegi legfejlettebb 4.0.1-es verziója kerülne.

Így az ATAGO-k nagyobb távolságból lennének képesek a ballisztikus rakéták megsemmisítésére, mivel itt már a Japán és az Egyesült Államok által közösen kifejlesztett SM-3 Blokk IIA rakéták végzik a célpontok megsemmisítését. Jelenleg az ATAGO-k fedélzetén a 64 mellső 32 hátsó Mk-41-es függőleges indítókonténerekben az SM-3 Blokk IA és az SM-2MR légvédelmi rakéták találhatók meg.  Az elkövetkező években a KONGO-osztály egységein is tervezik az Aegis BMD 4.0.1-es verziójának telepítését.

Tegnap volt 50 éve, hogy a Boeing átadta az első CH-47-es Chinook szállítóhelikoptert. Az eltelt fél évszázad alatt több mint 1200 darab tandemrotoros gép készült el és ezekből több mint 800 még napjainkban is repül 18 országban.

Augusztus 6 és 16 között a Hill légibázisra áttelepülve, a Utah államban található lőtéren hajtották végre az alaszkai Elmendorf-Richardson légibázison állomásozó F-22-es pilóták a 3.1-es szoftver segítségével a GBU-39 kis átmérőjű bombákkal végrehajtott bombázási gyakorlatot. A 113 kg-os SDB ledobásához ugyanis az Egyesült Államokban csak ez az egyetlen, kellően nagy kiterjedésű lőtér található, ahol az F-22-esek nagy repülési magasságukból és sebességükből kifolyólag biztonsággal leoldhatják a műholdas vezérlésű bombákat.

A sikeresen teljesített légi és földi tesztek után, India számára az Embraer São José dos Campos-i főhadiszállásán tegnap átadásra került, az első EMB-145 AEW&C légtérellenőrző. 2008-ban Új-Delhi három módosított brazil gépet rendelt meg 208 millió dollárért. A bevált Embraer ERJ 145 regionális utasszállító a módosított feladatkörnek megfelelően megnövelt hűtési és elektromos kapacitással bír, levegőben utántölthető, és képes lesz műholdakon keresztül kommunikálni, adatokat küldeni és fogadni más repülőgépektől illetve földi harcálláspontoktól. A speciális feladathoz szükséges rendszereket a hazai iparra támaszkova állítják elő, ezt a munkát a CABS (Centre az Air Borne Systems) és a DRDO együtt végzi. Ezek integrációjára még ebben az évben szeretnének sort keríteni.

Egy prototípust fog készíteni a Lockheed Martin az Amerikai Tengerészgyalogság számára 3,5 millió dollárért, a 8x8-as kerékképletű Havoc moduláris páncélozott járműből. Az amerikai cég a jól ismert, több mint 1200 darabos mennyiségben már gyártott Patria AMV páncélozott szállító harcjármű igény szerint módosítható változatait ajánlotta a bőrnyakúak figyelmébe. Az elkészült páncélost a tengerészgyalogosok egy mindenre kiterjedő nyolc hónapos teszten vizsgálják majd meg.

Jelentősen erősödni fog a Csendes-óceánon az amerikai jelenlét, mit az már tudott.  Eme folyamat egyik első lépése az lesz, hogy a következő évben a Japánban található Atsugi támaszponton állomásozó P-3C Orion tengeri járőrgépek lecserélésre fognak kerülni a sokkal korszerűbb P-8A Poseidon típussal. A tengeralattjárók és hajók felderítésére képes új rendszerekkel ellátott gépek mellé a hasonló feladatkört betöltő személyzet nélküli MQ-4C Triton gépek is csatlakozni fognak pár éven belül. A Tritononok részére a Guam-szigeten található Andersen támaszpont fog otthont biztosítani. A bázis átalakítását már a 2014-es költségvetési évben biztosított összegből elkezdik, míg a gépek nagyjából három év múlva érkeznek majd meg. Andersenen az MQ-4C elődje a Global Hawk már megtalálható.

Tegnap reggel az észak-oszétiai Mozdok bázison egy durva leszállás miatt összetört egy Mil Mi-28N harci helikopter. A kiképzési repülésről visszatérő személyzet nem sérült meg a balesetben.

Augusztus 16-án nem sokkal a 14:44-es Kleine Brogel-i támaszpontról történő felszállása után madárrajjal ütközött, majd kigyulladt és lezuhant egy belga F-16AM (lajstromjel:FA-99) vadászbombázó. A holland határhoz közel, 15 óra után a bázistól körülbelül egy kilométerre lakatlan terültre eső gépéből a kiképzésének végéhez közeledő Jean Francois Van Cranem pilóta sikeresen katapultált.

NETARZENÁL GALÉRIA