2012.08.20

2012.08.20. 16:01

Norvégiában egy újabb C-130J Super Hercules kerül beszerzésre 83 millió dollárért az ez év márciusában, egy baleset következtében elvesztett gép pótlására. Az ebben az évben megrendelt két példány után ez a gép 2015 közepén készül majd el a Lockheed Martin Marietta-i üzemében.

Mivel Nagy-Britanniában immár véglegesnek tekinthető, hogy katapultok nélkül kerül megépítésre a QUEEN ELIZABETH-osztály két egysége, így a légtérfelderítésre jelenleg is alkalmazott Sea King ASaC.7 helikopterek utódja nem lehet az E-2D Advanced Hawkeye. Így a flotta vezetőinek figyelme az AW101 Merlin helikopter átalakított változatára, illetve egy az amerikai V-22-es Osprey gépen létrehozandó légtérfelderítő változatra irányul. A Merlin szükséges átalakítását a Thales és Lockheed-Martin közösen végezné, míg a költségesebb V-22-est a Lockheed-Martin egyedül alakítaná át a Vigilance névre hallgató légtérfelderítő konténer felhasználásával.

Az MQ -5B Hunter, a Predator és a Reaper UAV-k irányítását végző személyek oktatásához fejlesztett ki egy távirányítású gépet a Northrop Grumman. A Sandstorm/Longshot nevű távirányítású repülőeszköz fejlesztését négy évvel ezelőtt kezdték meg, a személyzet nélküli gépekkel történ balesetek okainak elemzése után. A 2,5 méter hosszú, 4,5 méteres fesztávú és 56 cm magasságú repülőgép képes több UAV repülési, fel- és leszálló tulajdonságait reprodukálni. Meghajtására többféle motor közül is lehet választani. A Northrop Grumman szerint a Sandstorm/Longshot leginkább a fel-és leszállási, valamint a vészhelyzeti teendők begyakorlásában nyújt segítséget.

Egy újabb képességgel fogja bővíteni a Block IV-es Tomahawk csapásmérő robotrepülőgépek képességét a Raytheon 2015-re. Az 1600 km-es hatótávolságú fegyverek egy milliméteres hullámhosszú AESA antennájú radarral lesznek ellátva és a célpontok adatait a kétirányú műholdas adatátvitel segítségével akár egy pilóta nélküli repülőeszközről is megkaphatják majd. A továbbfejlesztésnek köszönhetően a Block IV-esek hajók elleni is bevethetővé fognak válni.

Az USAF F-15C és F-15E gépeinek pilótái szeretnék, ha a fedélzeti rendszerek modernizálásával egyidőben, a pilótafülkék kijelzői is korszerűsítésre kerülnének a gépeken. Az F-15E Strike Eagle vadászbombázók számára az Raytheon APG-82(V)1 AESA antennájú radar, valamint új számítógépes hardver is beépítésre fog kerülni az önvédelmi rendszerek mellett. Ezeken felül új barát-idegen azonosító és sisakkijelző is integrálásra kerül majd több új szoftverrel együtt.

Az F-15C-k esetében hasonló önvédelmi és számítógépes háttér mellett a Raytheon APG-63(V)3 AESA antennájú radarok kerülnek beépítésre egy műholdas rádió adó-vevő mellett. A pilóták véleménye szerint az új rendszerek által nyújtott előnyök csak akkor lesznek teljesen kiaknázhatók, ha az általuk megjelenített információ is gyorsan, minél könnyebben megérthetővé válik a gépet irányítók, a harcot megvívók számára.  Az számítógépeket csak a 2016-os (F-15E) és a 2017-es (F-15C) évben fogják beépíteni a gépekbe, így a pilótafülkék kért modernizálásáról szóló döntés megszületése pár éven belül várható.

Valószínűleg nemsokára az Izraeli Védelmi Erők megrendeli a Rafael Spike irányított rakétacsalád legújabb és legkisebb méretű tagját a Mini Spike-ot. A beépített területen is alkalmazható rendszer teljes tömege mindössze 12 kg és a 1,5 km-es hatótávolságú, 4 kg-os huzalvezérlésű rakéta 70 cm hosszú, illetve 75 mm átmérőjű. Robbanófeje erődítmények és nem páncélozott célok ellen hatásos.

Nem hozta a várt eredményeket Indiában a hazai fejlesztésű Nag irányított páncéltörő rakétával ellátott NAMICA (Nag Missile Carrier) rakétás páncélvadász júliusi próbája. A rádzsasztáni Mahajan lőtéren négy Nag indítására került sor, azonban ezek közül csak egy ért el találatot, a többi meghibásodott. A módosított BMP alvázon alapuló hordozójármű a terepen megfelelően mozgékonynak bizonyult, azonban a vízi átkelés során már nem szerepelt elfogadhatóan. Az irányzó és a parancsnok célzórendszere is jól teljesített, így a DRDO-nak már csak az 1980-as évek óta fejlesztett Nag hibáit kell kiküszöbölnie. A közeljövőben szeretnének sort keríteni a Nag helikopterek által bevethető HELINA nevet viselő változatának tesztindítására is.

Az F-35-ös pilóták képzését végző 33. Repülőezred egy jelentős pillanatához érkezett a múlt héten, ugyanis a márciusban elindított kiképzőrepülések óta teljesítették a 100. F-35A géppel végzett felszállást is. Az ezred által teljesített összes felszállási szám már 200 felett van.

NETARZENÁL GALÉRIA