2012.08.31

2012.08.31. 14:42

A Boeing-től származó információk szerint az új líbiai vezetés az iránt érdeklődött, hogy volna-e lehetőség használt Chinook helikopterek megvásárlására. Mint gyártó a Boeing a Védelmi Minisztériumnál tudakolta meg a hazsnált CH-47E variánsok eladásának lehetőségét. Tripoli még az 1970-es években vásárolt CH-47C változatokat.

Dél-Korea Haditengerészete átvette a harmadik Aegis rendszerrel felszerelt 11000 tonnás rombolóját. A SEOAE YU SEONG-RYONG (DDG 993) KING SEJONG THE GREAT-osztályú romboló építését 2009 szeptemberében kezdte meg a Hyundai Heavy Industries, mely az osztály névadó egységét is készítette. Vízre 2011. március 24-én bocsátották. A hajóosztályra szerelt SPY-1D radar egyszerre képes követni mintegy 1000 repülőgépet és helikoptert, mintegy 500 kilométer sugarú körben. A SEOAE YU SEONG-RYONG várhatólag kilenc hónap múlva, 2013 közepére éri majd el a bevethetőségi szintet, addig a legénység kiképzése és számos gyakorlat van hátra.  Az ázsiai ország tengeri erői 2016-ig még egy DOKDO-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozóval, a MARADO-val lesznek gazdagabbak és 2016-tól 2019-ig 6 darab 5000 tonnás "mini-Aegis romboló" építése is a tervek között szerepel.

A még meglévő 34 darab Grumman C-2-es Greyhound tehergép leváltásának lehetséges alternatívája újra és újra napirendre kerül az US. Navy vezetésében. A 4,5 tonna rakományt, vagy 26 személyt 460 kilométer per órás legnagyobb sebességgel, több mint 800 kilométerre elszállító C-2-esek még legfeljebb egy évtizedig maradhatnak szolgálatban, azután végképp cserére fognak szorulni. Már több alkalommal is felmerült a Bell-Boeing V-22-es Osprey mint váltótípus, azonban eddig a magas, darabonként 70 millió dolláros beszerzési ára elriasztotta a flotta vezetését a vásárlástól, és inkább a régi szállítógépek jóval olcsóbb fejújítást követő további használatára kötelezte a haditengerészetet.

A billenőrotoros gép hasonló teljesítményadatokkal rendelkezik, emellett a függőleges fel- és leszállási képesség miatt alkalmazható lenne nagyobb tömegű terhek szállítóhajókról történő tengeri átrakására a hadihajók fedélzetére. Mentőgépként is kiváló a V-22-es, ezt a közelmúltban egy Amerika partjainál törtét esetben bizonyította. Egy atom-tengeralattjárón történ baleset súlyos sérültjét egy tengerészgyalogos Osprey vette a fedélzetére és szállította a kórházba messze gyorsabban, mint arra a helikopterek képesek lettek volna. Gép konstrukcióját illetőleg üzembiztosnak mondható, eddigi baleseteinek döntő többségét pilótahiba okozta, így például az ez év júniusában történt esetet is, ahol a légierő egyik CV-22B-je járt szerencsétlenül.

Egy vesztegetés gyanújában végzett nyomozás miatt felfüggesztették Indiában a haditengerészet izraeli Barak I légvédelmi rakétáinak átvételét. A flotta 14 hadihajójára, köztük a VIRAAT hordozóra is szánt Barak I-esek beszerzéséről még 2001-ben írtak alá szerződést a felek. Izraeli részről a Izrael Aerospace Industries és a Rafael Advanced Defense Systems volt érintett a 268,6 millió dolláros üzletben. Jelenleg a haditengerészet akkori vezetőjének, az akkori honvédelmi miniszternek és több politikusnak az érintettségét vizsgálnak a nyomozóhatóságok

Öt éven át fogja földi strukturális fárasztópróbának kitenni egy Rockwell B-1B Lancer sugárhatású nehézbombázó szárnyát a Boeing. A variaszárnyú gépek hadrendben tartásával 2050-ig számolnak, így a szerkezeti elemek tartósságáról, esetlegesen időközben felbukkanó hibáiról nem árt még idejében tudomást szerezni.  Így mire a repedések előjönnének a szolgálatban maradt gépek szerkezetében, addigra már kidolgozott javítási és megelőzési intézkedésekkel rendelkezhet a légierő. Egy komplett B-1B törzsrész hasonló fárasztópróbáját 2013 novemberében kezdik meg.

NETARZENÁL GALÉRIA