2012. okt 15.

2012.10.15

írta: Netarzenál
2012.10.15

Indiából érkező hírek szerint csökkentik az FGFA gépekből beszerzendő ötödik generációs vadászbombázók darabszámát. Legutóbb augusztusban lehetett hallani a típus ország béli jövőjéről és úgy tűnik az akkori információk valamelyest helytállóak. A légierő főparancsnoka ugyanis bejelentette, hogy 214 példányból csak 144-et fognak beszerezni, ezek között egyetlen egy kétüléses változat sem lesz.  Ezek az együlésesek nagyrészt megegyeznek majd az orosz légierőben repülő példányokkal, csak egyes rendszereikben (pl. a fedélzeti számítógépekben) találhatók majd eltérések.

Portugáliában október 10-én átadásra került az utolsó modernizált P-3C CUP+ tengeri járőrgép is. Öt, a Holland Királyi Haditengerészet állományába tartozó Orion beszerzése 2006-ban kezdődött el a P-3P-k leváltására. Korszerűsítésük 2007-ben indult meg és ennek eredményeként az új rendszerekkel felvértezve a Beja légibázison állomásozó alakulat már az ISR (hírszerzés, megfigyelés és felderítés) feladatokban is részt vállalhat gépeivel.

Öt évvel a megrendelés után az olasz OTO/Melara leszállította Németország számára az F125-ös osztályú (vagy BADEN-WÜRTTEMBERG-osztályú), 7200 tonnás rombolók 127/64 LW Vulcano 127 mm-es lövegei közül az elsőt. A négy külön tárral rendelkező, bár éppen ezért 25 tonnát nyomó fegyverek lehetővé teszik, hogy négy különféle lőszer álljon rendelkezésre a 35 lövés per perces tűzgyorsaságú agyú számára egyidejűleg. Ez a lehetőség könnyedén ki is használható, hiszen a fegyverhez már jelenleg is alkalmazható a 30 km-es lőtávolságú repeszhatású, a légvédelmi, valamint a megnövelt hatótávolságú, több mint 100 km megtétele után is még 20 méteres pontossággal becsapódó GPS vezérlésű lövedék is.

A 2005-ben fejleszteni kezdett fegyver már megtalálható az olasz a CARLO BERGAMINI (F 590) és a VIRGINIO FASAN (F 591) FREMM-osztályú fregattokon is. Berlin egyébként öt 127/64 LW Vulcano löveget rendelt meg 80 millió euróért, ezek közül négy kerül majd a négy romboló fedélzetére, míg egy a szárazföldi kiképzést fogja elősegíteni. A nagyfokú automatizálás miatt csak 110 fős legénységet igénylő, ám mégis 190 férőhellyel rendelkező, egységenként 800 millió dollárba kerülő F125-ök közül az elsőt majd 2016-ban adják át, míg az utolsót 2018-ban kézbesítik.

És ha már említésre kerültek a FREMM fregattok, akkor nem szabad elmenni azon hír mellett sem, hogy a DCNS egy újabb változatot ajánl a lehetséges megrendelők számára. Ez a FREMM-ER (Extend Range) mely elődjétől sok mindent megörökölt, azonban elsősorban légvédelmi és ballisztikus rakéták elleni feladatra lett specializálva. Ezen feladatok ellátásának elősegítésére a Thales SF 500 (vagy Sea Fire 500) radarrendszer kerül a híd mögött elhelyezett felépítménybe és megszüntetésre került a kémények előtt lévő második árboc is.

Spanyolországban 53 Leopard 2A4-es harckocsit készítenek fel tartós tárolásra.  A páncélosokat anyagi megfontolásból helyezik ideiglenesen szolgálaton kívülre ez év végétől. A jelenlegi elképzelések szerint legalább öt évig lesznek a tárolóbázison a két lövészdandár állományából kivont Leopard 2-esek.

Argentínában végrehajtotta első repülését a kínai alkatrészekből helyben összeszerelt első Z-11–es helikopter. A helyi megnevezéssel Pampero néven is emlegetett forgószárnyas a FAdeA (Factory Argentína Aviones) üzemében készült el. A későbbiekben Argentínában gyártott összetevőket is tartalmazó  civil és katonai felhasználásra egyaránt megfelelő helikopter gyártásának beindításáról tavaly év végén került aláírásra a szerződés. A Eurocopter AS350 Ecureuil gépével szinte megegyező Z-11-es jóval olcsóbbnak bizonyult, mint az európai gyártó gépe és a Eurocopter félve tekint a térség piacára, hiszen Bolívia a közelmúltban hat Z-9-est rendelt meg.

Oroszországban viszont az alaposan korszerűsített Kamov Ka-27M Helix kezdte meg próbarepüléseit. A gép az Északi Flottánál tartózkodik jelenleg és már túl van egy kikötőben horgonyzó romboló fedélzetén végrehajtott leszálláson is. A Ka-27M fedélzetén új az avionika, a tengeralattjárókat felderítő rendszerek és a radar is, mely amellett, hogy nagyobb távolságból képes a célpontok detektálására, már képes a követésbe vettek mellett továbbiak felderítésére is. Az elektronikai modernizáció mellett a Kamovokat szerkezetileg is átvizsgálják, így további 10-15 évnyi repült időt lesznek még képesek teljesíteni.

A múlt héten említett iraki L-159 ALCA beszerzésről újabb információk jelentek meg. Ezek szerint mind a 28 példány kétüléses változatban kerülne leszállításra. Négy L-159T a szerződés aláírásától számítva 7 hónap elteltével már átadásra kerülne, míg az együlésesekből átalakított 24 L-159BQ 26 hónapon belül érkezhetne meg Irakba. Ez utóbbiak már a Bagdad által kért módosításokkal, átalakításokkal fognak rendelkezni.

Jemenben a mai napon röviddel a felszállás után kigyulladt és lezuhant egy kétüléses MiG-21-es vadászgép. Az ország déli részén lévő Al-Anad légibázisról a gép egy kiképzőrepülésre indult utolsó útján. A MiG pilótái Atiq al-Akhali ezredes életét vesztette, míg Sidqi Al-Marrani sérüléseket szenvedett.

NETARZENÁL GALÉRIA

Az olasz CAVOUR: 1., 2.

RA-5C Vigilante: 1., 2.

Görög Mirage F1-es géppár.

A BF-17-es F-35B Lightning II landol a Patuxent River-i bázison.

Sikorsky HH-60G Pave Hawk.

Fullback raj.

Szólj hozzá

500 Thales Kamov FGFA SF P-3C CUP+ OTO/Melara F125 BADEN-WÜRTTEMBERG-osztály 127/64 LW Vulcano FREMM-ER Z-11 FAdeA Ka-27M L-159BQ