2012.10.31

2012.10.31. 15:21

Szeptember 24-én indult útnak az ausztrál HMAS TOBRUK (L 50) partraszállító hajó, hogy részt vegyen három egymást követő kétéltű gyakorlaton (Sea Lion, Croix du Sud és Pae Tata).  Mindezek a hadijátékok egyben az új többcélú MRH90 helikopterek fedélzeti tesztelésére is szolgálnak. A hírek szerint a próbák sikerrel zárultak, ám a 2014-ig szolgáló TOBRUK meghajtó rendszerében némi hiba lépett fel.

A legutóbbi Perzsa-öbölben tartott nemzetközi aknamentesítési gyakorlaton két dolog vált egyértelművé: a különféle nemzetek aknamentesítő hajó, illetve azok felszerelése, valamint a szintén erre a célra specializált MH-53E Sea Dragon helikopterek nem voltak képesek olyan mérvű aknafelderítésre, mint az várták. Pozitív volt viszont a Seafox távirányítású víz alatti jármű teljesítménye. A már tíz ország által használt Seafox az év elején került megrendelésre az USA által és most első alkalommal használták őket hadgyakorlaton az AVENGER-osztályú aknamentesítő hajók fedélzetéről.

A 1,4 x 4,2 méteres 43 kg-os Seafox akkumulátorok segítségével halad a vízben, míg az irányítást végző jeleket, illetve a szonár és a kamerák képét egy üvegszálas kábel továbbítja. A gyanúsnak talált víz alatti tárgyak közelébe irányítva a Seafox bekapcsolja nagy fényerejű reflektorát, így lehetővé téve a pontos azonosítást, majd ha az ténylegesen aknának bizonyul, lehetőség van a Seafox által hordozott robbanóeszköz elhelyezésére is, ami megsemmisíti az aknát. A Seafox nagyjából 100 percig képes akkumulátorai segítségével a felszín alatt tartózkodni, maximális merülési mélysége 300 méter, legnagyobb sebessége 10 km/h.

Október 30-án egy sikeres torpedóindítást hajtottak végre a HOBART-osztályú HMAS BRISBANE fedélzetére szánt MK32 Mod 9-es rendszerrel. Ez a vetőcsövön kívül az automata töltőberendezést is magában foglalja, ami az MU-90-es torpedók megfelelően gyors indítását fogja lehetővé tenni az ellenséges tengeralattjárók ellen. A tesztindításra a Techport Australia üzemében egy egyedi tervezésű próbapadon került sor. Az osztály névadójára telepítendő MK32 Mod 9-es rendszerrel végzett próbaindításokra még júniusban került sor.

Bár az iraki hadműveletek amerikai részről hivatalosan befejeződtek, mégis egyre növekszik az amerikai haderőkben használt UAV-k mennyisége. A legtöbb természetesen a mikró méretű, nagyjából 5 kg körüli gépekből áll hadrendbe, itt a legnagyobb darabszámban a RQ-11B Raven található meg a csapatoknál, több más típus mellett. A több mint 100 kg-os gépek közül a RQ-7 Shadow 200-asból 450 darab található meg az amerikai hadsereg leltárában, de a típus 20 példánya a tengerészgyalogságnál is használatban van. Az új MQ-1C Grey Eagle jelenleg 40 darabos mennyiségben található meg, de további 110 gépet már megrendeltek.Az 1990-es években megjelent RQ-5 Hunter-ek kivonás már folyamatban van.

A légierő 175 MQ-1 Predator-ral és 40 MQ-9 Reaper-rel rendelkezik és azt tervezi, hogy további 480-at vásárol utóbbiból, míg az előbbi típusból már nem igényelnek többet. A RQ-4 Global Hawk-ok közül jelenleg 14 van szolgálatban és további 50 beszerzése várható pár éven belül. Jelentős mennyiségű, 30 gépből álló Predator és Reaper UAV-kből álló flottával rendelkezik a CIA is. A hírszerző szolgálat terveiben további 10 Reaper megvásárlása szerepel.

Október 24-én első alkalommal hajtott végre sikeres rakétaindítást az amerikai haditengerészet a USV PEM (unmanned surface vessel precision engagement module) személyzet nélküli felfegyverzett naszádról. A 10 méter hosszú USV PEM fegyverzetét egy 12,7 mm-es nehézgéppuska és Rafael Spike irányított rakéták alkotják. A kisméretű vízfelszíni célpontok elleni feladatra szánt naszádról hat indítást végeztek az izraeli eredetű fegyverekkel. A szárazföldi telepítésű központból irányítva maximum 3,5 km-re lévő álló és mozgó célpontokat semmisítettek meg a rakétákkal.

NETARZENÁL GALÉRIA

Dél-afrikai Olifant Mk 1B.

HAL Tejas.

Helvét Lódarázs.

Westland Wessex HC.2.

Berijev Be-6P (Qing-6).

Westland WG-13 Lynx AH9A.