2012.11.16

2012.11.16. 15:11

Egy újabb lépéssel került közelebb a hordozófedélzeti próbák kezdetéhez a Northrop Grumman személyzet nélküli felfegyverzett robotrepülője, az X-47B. A haditengerészet Patuxent River-i bázisán ugyanis a hónap elején a gép fedélzeti mozgását iránytó egységet, a CDU-t (Control Display Unit) tesztelték.  A gép vezeték nélküli irányítására szolgáló CDU-n lehetőség nyílik a tolóerő változtatására, a fékezésre és megállásra, valamint az orrkerékkel történő kormányzásra. Az X-47B-t az elvárt precizitással sikerült irányítani a földi tesztek során, így remélhetőleg nem okoz majd gondot a repülőgép-hordozók fedélzetén történő mozgatása, a katapultra történő felállása, valamint a leszállás utáni manőverezés sem.

Ezeket a lehető leggyorsabban kell majd végrehajtani a repülőgép-hordozókon, hiszen a következő gép minél hamarabbi indításán, vagy landolás után a szögfedélzet szabaddá tételén sok múlhat. Az elvárások szerint a CDU-val gyorsabban, egyszerűbben fognak a gépek a fedélzeten mozogni, mint a jelenleg szolgálatban állók, hiszen már a hangárfedélzet elhagyásakor, a liften sor kerülhet a hajóművek beindítására és ezzel az önálló gurulásra, ellenben a jelenleg használatos módszerrel, amikor a gépek mozgatására vontatókat vesznek igénybe. A technika fejlődési ütemét látva azonban elképzelhető, hogy megjelenését követően a CDU is rövid időn belül el fog tűnni a hordozók fedélzetéről.

Ausztráliában a következő generációs tengeralattjárók megvalósításának programja mellett gondolnak arra is, hogy a fejlesztési, gyártási, de akár az anyagi vonzatok miatt csak késéssel lehet  majd szolgálatba állítani az új felszín alatti egységeket. A megoldást a jelenleg is szolgálatban álló COLLINS-osztály tengeralattjárói jelenthetik. Egy a közelmúltban végzett felmérés szerint a főbb szerkezeti egységek további 8-10 évnyi szolgálati időt tudnának biztosítani a hajóosztály tagjainak, azonban több gépészeti (dízelmotorok, generátorok) és elektronikai összetevőt le kell cserélni ehhez. Jelenleg a Canberrában zajló Submarine Institute of Australia konferencia keretén belül tárgyalják a közeljövőben meghozandó döntéseket és azok következményeit a szakértők és védelmi minisztérium képviselői.  Várhatólag az elkövetkező 1-2 hónapban eldöntésre fog kerülni a 12 új tengeralattjáró legfőbb külső-belső megjelenési formája, míg a meghajtási mód kiválasztására még 12 hónapot várni kell.

Újra fontolóra veszi az amerikai haditengerészet, hogy mely bázisokon helyezze el a jövőben a Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépekkel felszerelt 12 századát. A problémát az a három századnyi, összesen 18 gép jelenti, ami a tengerészgyalogság Ohau szigetén található Kaneohe Bay támaszpontjára kerülne. Megérkezésük előtt ugyanis 300 millió dolláros beruházás válik szükségessé, de emellett azt is fegyelembe kell venni, hogy repülőtér kettős, polgári és katonai hasznosítású, így már túlzsúfolttá válna.  Kissé furcsának tűnik ez a most megjelent probléma, hiszen egy évvel ezelőtt még azt fontolgatták, hogy a haditengerészet Whidbey Island-i bázisát bezárják és az ide szánt négy Poseidon századot a floridai Jacksonville-be, illetve Hawaii-ra telepítik át. Meg kell említeni, hogy a floridai repülőtéren már eredetileg is öt századot kívántak felállítani.

Most azonban arról van szó, hogy további századokat kellene elhelyezni két kontinentális bázison, míg Kaneohe Bay-re csak egy kisebb egység települne ki állandó rotációban 2-3 P-8A-val. A már megkezdett környezettanulmány elkészülte után dől el, hogy a 12 századnyi tengeri járőrgép milyen elosztásban kerül majd és mely repülőterekre. Kaneohe Bay-en a bőrnyakúak is további repülőeszközök megjelenésével számolnak, így a már ott lévő 367 Harci helikopter–század négy UH-1Y Venom és öt AH-1W Super Cobrája mellé 24 MV-22B Osprey billenőrotoros gép és további 27 forgószárnyas érkezik meg.

NETARZENÁL GALÉRIA

Az ADMIRAL KULAKOV romboló: 1., 2.

LTV Aerospace TA-7P Corsair II.

Spanyol Sikorsky SH-3D Sea King.

Saab J35J Draken.

Görög Mirage.

North American F-100D Super Sabre.