2012.11.28

2012.11.28. 15:14

Franciaországban a DCNS átadta az elsőnek elkészült FREMM-osztályú fregattot a francia haditengerészetnek. Természetesen az AQUITAINE (D 650) volt ez az egység, mint ahogy ez már az év elején bejelentésre került. A DCNS-nek eddig 12 FREMM megépítésére van szerződése (vagyis most már csak 11), ezek közül egy majd Marokkóba kerül. Ez az egység a MOHAMMED VI. nevet viseli és 2013-ban kerül majd átadásra, míg a második francia FREMM, a NORMANDIE építésének befejezése a végéhez közeledik, hiszen október óta már vízen van.

Jól halad rövid hatótávolságú légvédelmi lézerfegyverének fejlesztésével a Lockheed Martin. Az ADAM (Area Defense Anti-Munitions) 10 kilowattos lézerével képes védelmet nyújtani kisméretű rakéták és személyzet nélküli repülőgépek ellen is. Jelenleg a rendszer a rakétákat mintegy 2 km-es sugarú körön belül volt képes megsemmisíteni az eddig végrehajtott 4 próba során, míg az UAV ellen 1,5 km-ről volt hatásos.  A célkövetés 5 km-ről már stabilan végezhető a ADAM-el az augusztus óta folyó tesztek bizonysága alapján. Az ADAM a célok felderítését végezheti önállóan, de képes adatok átvételére légtérellenőrző radaroktól is. (videó)

Indiában végrehajtotta első repülését a fedélzeti rendszereiben alaposan korszerűsített SEPECAT Jaguar vadászbombázó. A HAL által irányított Darin III-as program keretén belül a gépek új generátorokat kaptak, így a fedélzeti elektronika átalakítása előtt is megnyílt az út. Ezt ki is használták, ugyanis a Jaguar új fedélzeti számítógépet, repülési műszereket, új HUD-ot – az LCA Tejas-al megegyező típust - és a műszerfalra két többfunkciós kijelzőt, digitális videófelvevőt, új fedélzeti adatrögzítőt és inerciális navigációs rendszert, radar besugárzásjelzőt és rádióelektronikai ellentevékenységi rendszert kapott.

Szintén új a robotpilóta és a hajók elleni feladatra szánt Thompson-CSF Agave radarral ellátott IM változatok után az IS variánsok orrába is fedélzeti rádiólokátor kerül beépítésre (IAI Elta EL/M-2032), ami már egy több üzemmódú készülék. A szükséges orrkúp szintén hazai gyártmány, az első darabot 2010 áprilisában adták át. Természetesen ezek a modernizálások maguk után vonják egyrészt a bevethető fegyverzet bővítését is, valamint a gép üres tömegének növekedését is. Ez utóbbira az új hajtóművek beépítése lesz a gyógyír.

Nem elképzelhetetlen, hogy Ausztráliában egyre többen hajlanak majd arra az álláspontra, hogy mégsem volt olyan egyöntetűen jó ötlet megvásárolni a britektől a HMAS CHOULES (L 100) partraszállító hajót. Mint az legutóbb kiderül, a hajón az összes nagyobb transzformátor - egészen pontosan négy darab - cserére szorul a korai elöregedés miatt. Így a hajó csak 2013 áprilisában válik képessé arra, hogy újra kihajózzon, míg Canberra számára további 10 millió dollárt kell áldozni minderre.

NETARZENÁL GALÉRIA

HMS MONTROSE.

Hazánk légierejének gépei 1990-ből:

MiG-21MF,

Let L-410UVP-E4 Turbolet,

Mil Mi-8T,

MiG-23MF és UB,

Szu-22M3 és egy UM-3K.