2012.12.21

2012.12.21. 14:39

Egy nukleáris meghajtással bíró, mélytengeri kutató és mentő feladatok ellátására képes tengeralattjárót terveznek építeni Oroszországban. A járművet az ország egyetlen atommeghajtású tengeralattjáróinak megépítésére képes üzeme, a Fehér-tenger partján fekvő Szeverodvinszkben található Szevmas fogja elkészíteni. A Project 09852-es számot viselő jármű terveit a szentpétervári Rubin tervezőiroda fogja elkészíteni.

December 19-én a RAF Brize Norton-i bázisára megérkezett a harmadik Voyager tanker/szállító repülőgép is. Az Airbus A330-asán alapuló gépből a királyi légierő 14 darabot szerez be az elkövetkező években. 2013 első felében újabb három példány kerül majd átadásra és a gépek darabszáma 2014 közepére el fogja érni a kilenc darabot. A Lockheed TriStar és Vickers VC.10-es utódjával eddig igen kedvezőek a tapasztalatok. Az áprilisban átadott első Voyager eddig több mint 320 felszállást hajtott végre, 16000 személyt és 1100 tonna teherárut szállított a levegőben töltött több mint 1140 óra alatt. Üzemképességének mutatója átlagosa 96% körül mozog, egy rövid ideig 98% is volt.

Az olasz Alenia Aermacchi szívesen csatlakozna a brit-francia FCAS (Future Combat Air System) demonstrátor programhoz. A olaszok egyik feltétele, hogy egyenlő partnerként vennének részt a jövő személyzet nélküli harci gépét megalkotó fejlesztésben az BAE Systems és a Dassault Aviation társaként.

Oroszországban a Vedomosti üzleti napilap információi szerint félig-meddig zátonyra futott a francia MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók programja. A Védelmi Minisztérium köreiből származó, hivatalosan meg nem erősített információ szerint a négy egységből álló hajóosztály szolgálati ideje alatti üzemben tartás költségei elviselhetetlenül magasnak ígérkeznek a szakértők és az orosz hajógyártásban érdekelt cégek szerint.

A tavaly júniusban megkötött szerződés szerint Moszkva négy hajójából kettőt (a VLAGYIVOSZTOK és a SZEVASZTOPOL) Franciaországban a DCNS épít meg és ezeket 2014-ben, illetve 2015-ben adják át. A további két egység már 80%-ban Oroszországban épülne meg, de a költségükre vonatkozó számítások szerint ezek sem lennének sokkal olcsóbbak, mint a Franciaországban készült társaik. Éppen ezért a hazai építésű egységekre leadott megrendelést valószínűleg törölni fogják.

Mint ahogy arra a tegnapi bejegyzésbe is lett utalva, Omán vált a világon a hetedik, míg a Közel-Keleten a második Eurofighter Typoon megrendelőjévé. Mára már az is kiderült, hogy a vadászbombázók mellé nyolc Hawk AJT sugárhajtású kiképzőgép kerül leszállításra 2017-ől kezdődően.

Franciaországban befejeződtek a lézeres félaktív irányítást is alkalmazó SBU-54 Hammer, vagy AASM (Armement Air-Sol Modulaire) rakéta-póthajtású bombával végzett tesztek. A DGA (Direction Générale de l'Armement) Biscarrosse-i rakéta tesztközpontjának területén végzett utolsó próba során az indítást és a célravezetést végző Rafale vadászbombázótól 90 fokos eltéréssel, változó sebességgel 15 km-es távolságra haladó távirányítású járművet semmisítettek meg. A Rafale-ra egy Damocles célmegjelölőt függesztettek, mely a becsapódás előtt pár másodperccel kapcsolta be a végfázisban 1 méteres találati pontosságot eredményező lézersugarat, az addig műholdas navigációs rendszerrel haladó AASM számára.

Világvége.

NETARZENÁL GALÉRIA

Na vajon be fog férni?

Kecskemét egykori lakói.

Sepecat Jaguar E.

Embraer A-29B Super Tucano (EMB-314).

Kalózok.

Mil Mi-28N.