2013.01.16

2013.01.16. 15:15

Egyiptom a mai napon jelentette be, hogy további hat Airbus Military C295-ös közepes szállítógép beszerzéséről állapodtak meg a gyártóval. A típusból hármat még 2010 novemberében rendeltek meg, ezeket a 2011-es évben adták át. A most megrendelt gépekből az elsőt még ebben az évben át fogják adni Egyiptom részére. Az Airbus Military eddig 121 C295-ösre talált vevőt a világ 15 országában, számukra eddig 90 darab gépet szállítottak már le.

Lehetséges, hogy a költségvetési megszorítások miatt az USA-nak fel kell adnia az iraki és az afganisztáni hadműveletek óta bevett gyakorlattá vált, két repülőgép-hordozóval történő jelenlétet a Perzsa-öböl környékén. Jelenleg a haditengerészetnél hatalmas matekozás folyik, hogy a még meglévő 10 hordozóval hogyan fogják végrehajtani a Pentagon által kiszabandó feladatokat. Ugyanis az elmúlt évek gyakorlatát követve a 11-12 egységből két hordozó mindig a Perzsa-öböl környékén cirkált, egy további a Csendes-óceán nyugati részén volt megtalálható, míg egy további a világ egyéb részén hajózott.

További egy-két egység ezzel egyidejűleg éppen a pihenő utáni újbóli őrjáratra készült fel légi, felszíni és felszín alatti kísérőivel. A többi repülőgép-hordozó éppen a befejezett őrjárat utáni karbantartásokon, illetve pihenőn, vagy a több hónapot igénybe vevő időszakos karbantartáson, nagyjavításon tartózkodott. A USS ENTERPIRE (CVN 65) tavaly év végi, úgymond utód nélküli kivonása azonban komoly fejtörés elé állítja a flotta vezetését a felmerülő igények kielégítésért végzett tervezőmunka során.

További APKWS irányított rakétákat szerez be az amerikai haditengerészet. A 28 millió dolláros szerződést a BAE Systems 2014 negyedik negyedévében fogja teljesíteni.

Finnországban a légierő január 15-én átvett az első TRS (ThalesRaytheonSystems) GM (Ground Master) 403-as 3D-s nagy hatótávolságú felderítő radarját. A radarokból 12 példányt rendeltek meg a finnek 200 millió euró értékben, még 2009 májusában, ezekből az első 2012 júliusában került átadásra. Eddig a műszaki paramétereinek ellenőrzését folytatták le, sőt, azóta már a második GM 403-as is megérkezett az országba. Az utolsó rádiólokátor várhatólag 2015 végére kerül átadásra.

A teljesen digitális berendezések viszonylag jól alkalmazhatók az alacsonyan repülő célok felderítésére és nyomon követésére is. Vadászgép méretű célokat már 450 km-es távolságból képes felderíteni, míg a kiesebb radarkeresztmetszettel rendelkező robotrepülőgépeket 250 km-ről. Helsinki további elvárása az volt velük szemben, hogy mobilak is legyenek és telepítésük kevesebb mint két óra alatt végrehajtható legyen, így a radart és egyéb berendezéseit két SISU katonai terepjáró teherautón helyezték el. A programból a helyi védelmi iparban érdekelt cégek közül négy is kiveszi a részét. A TRS GM 400-as családja iránt még most is érdeklődnek több országból, jelenleg a 10 finn radar mellett további kettőt szállítanak Észtországba, míg Franciaország három, Németország pedig hat rádiólokátor beszerzéséről írt alá szerződést. A helyi megjelölésben MRR2010-ként ismert GM 403-ok az 1978 óta szolgáló finn készítésű KEVA2010 rádiólokátorokat váltják le.

Immáron a harmadik olyan évet zárhatták le Oroszországban, amelyben egyértelműen erősödött az ország katonai repülőereje. 2012-ben ugyanis 40 új, vagy korszerűsített repülőgépet és 127 helikoptert vehettek át. Ez azt is jelenti, hogy sikerült a kitűzött célt tartani a gépek darabszámát illetőleg.  A repülőgépek között 10 Szu-34-es, 6 Szu-35-ös, 2 Szu-30SzM és több mint 20 Jak-130-as volt megtalálható. Ez javulást jelent a 2011-es évhez képest, amikor 31 merevszárnyú repülőgép és több mint 50 helikopter kerültek beszerzésre. 2010-ben 23 és 37 merev- illetve forgószárnyas repülőeszköz került átadásra. A 2020-ig meghirdetett modernizációs program keretében azonban 1200 darab helikoptert és 600 repülőgépet szeretnének beszerezni.

NETARZENÁL GALÉRIA

Litván páncélosok partváltás közben.

Boeing B-52H Stratofortress.

Lengyel Fulcrum-ok.

Mitsubishi F-2A.

Sikorsky S-70A-42 Black Hawk.

Avro 683 Lancaster B1.