2013.05.27

2013.05.27. 16:12

Tizenhat Saab JAS-39C/D Gripen lízinglehetőségét, vagy megvételét ajánlotta fel a gyártó a perui légierő számára. Jelen pillanatban már modernizálásra került a FAP (Fuerza Aérea del Peru)  nyolc MiG-29-ese az SzMP/UBP szabvány szerint. Most a további 11 sorsáról várható a döntés bejelentése, de mindezek mellett a francia eredetű Mirage 2000P/DP gépek korszerűsítése is a légierő vezetésének terveiben szerepel. Gyaníthatóan a svédek ezekkel a korszerűsítési programokkal próbálnak meg versenyre kelni a JAS-39-ek „bevetésével”.

Elképzelhető, hogy Tajvan a kínai Sz-400-as légvédelmi komplexumok beszerzési tervei miatt nem erőlködik már annyira az F-16C/D-k rendszeresítése mellett. Ugyanis a jelenleg szolgálatban lévő kínai légvédelmi rendszerek (HQ-9 és Sz-300) még a kínai szárazföldi területeken telepítve is csak a szigetország feletti légtér egy kis részén tudnak fenyegetést jelenteni a tajvani repülőgépekre. Ez a helyzet jelentősen megváltozik viszont az Sz-400-ok megérkeztével. Erre várhatólag 2017-ben kerül majd sor, de ez az időpont még változhat, ugyanis Moszkva csak akkor fogja engedélyezni az Sz-400-ok exportját, ha saját igényeit már nagyrészt kielégítette.

Tajvan számára így az F-35-ök beszerzése, valamint a hazai csapásmérő robotrepülőgépek és a rádióelektronikai hadviselési rendszerek fejlesztése válik a lehető legtöbb eredménnyel kecsegtető lépéssé az Sz-400-ok ellen. Egy háborús helyzetben elképzelhető, hogy az Sz-400-ok megjelennek a Kínához közel eső szigeteken is, ebben az esetben már a különleges erők bevetésére is lehetőség nyílna a tajvaniak számára a légvédelmi komplexumok hatástalanítása céljából.

Vasárnap a Haiti Port-au-Prince nemzetközi repülőtérről (más néven Toussaint Louverture) felszállás közben meghibásodott a brazil légierő egyik KC-137 (Boeing 707) gépének hajtóműve. A pilóták megszüntették a hajtómű üzemanyaggal történő ellátását és megpróbálták minél gyorsabban letenni a földől pár méteres magasságba emelkedett gépet. Ez azonban kicsit erősre sikerült, és az orrfutómű kitört. A gép fedélzetén 12 főnyi személyzet és további 131 fő tartózkodott, ők a MINUSTAH ENSZ-misszió hazatérő résztvevői voltak. A balesetet sérülések nélkül átvészelték a gépen tartózkodók.

NETARZENÁL GALÉRIA

AMOS.

Spanyol F-5-ös.

Lockheed EC-121P Warning Star.

Francia Gazelle Maliban.

Aero L-59E Albatros.

British Aerospace Harrier GR.1.