2013.05.29

2013.05.29. 14:38

Május 22-én volt egy éve annak, hogy a tengerészgyalogság pilóták és a földi személyzet képzését végző 501. repülőszázada megkezdte a kiképzőrepülések végrehajtását az F-35 Lightning II B változatával a floridai Eglin támaszponton. Az eltelt időszakban a VMFAT-501 egyre növekvő gépállománya 833 felszállást teljesített és majd 1100 órát töltött a levegőben. Ennél az egységnél folyik a külföldi katonák oktatása is, jelenleg Nagy-Britanniából 14 földi és 2 légi beosztásba kerülő katona található meg a Királyi Légierő és a Haditengerészet kötelékéből.

Újabb távirányítású fegyverállványokat rendelt Horvátország a Kongsberg cégtől. A ma bejelentett szerződés összértéke 16 millió dollár és a Protector típusú távirányítású fegyverállványokra vonatkozik.

Szeretné harci kutató-mentő képességeinek határát tovább bővíteni a Francia Légierő. Erre a feladatra az EH 1/67-es század áll készen EC725 Caracal helikoptereivel, de meg kell jegyezni, hogy ugyanez a század biztosítja délnyugat Franciaország területén a kutató-mentő feladatok ellátásához szükséges személyzetet és helikoptert is. A Cazaux légibázison állomásozó egységnél még az év végéig szeretnék befejezni a nagyobb repülési magasságokban, éjszakai körülmények között végrehajtott légi üzemanyag felvételhez szükséges képzést. Nappali körülmények között a század hajózóinak már 80%-a képes ezt a bonyolult feladatot végrehajtani méghozzá úgy, hogy egyszerre két helikopter csatlakozik rá a töltőgépre. Ezzel a repülési profillal a Caracal helikopterek hatósugara akár kétszeresére-háromszorosára is növekedhet.

Kínában a közelmúltban fejeződött be a MiG-21-es helyi változatának, a J-7-nek a gyártása. Az ötven év alatt több mint 2400 darab épült meg a továbbfejlesztéseket is tartalmazó példányokból. Eme legyártott mennyiség 20 %-a került exportra, a világ 14 országa számára. Két évvel ezelőtt már azt jelenthették be Pekingben, hogy az elsőlépcsős alakulatok állományából is eltűnt a típus. Ez nem meglepő, hiszen egyrészt a négy évvel azelőtti állapothoz képest négyszeresére nőtt a korszerűbb típusok (J-10, J-11, Szu-27, Szu-30) mennyisége a repülőcsapatok állományában.

Másrészt Kínában felülvizsgálták a pilóták kiképzési programját is. Régen, az egyetemi évekkel együtt akár 10 év is eltelhetett, míg egy kiképzésre váró jelöltből bevethető pilóta vált. Az új képzési rendszerben ezt a szintet 5-7 év alatt érik el a pilóták, akik emellett 40%-al több repült időt gyűjthetnek össze, mint az elődeik. Éppen ez, a sok repült idő az, ami végképp megpecsételte a J-7-ek sorsát, hiszen a fokozott igénybevétel miatt hamarabb érik el üzemidejük végét.

Kilenc hónapos, a Közel-Keleti térségben végrehajtandó őrjáratra futott ki a HMS DARING (D 32) Type 45-ös romboló Portsmouth kikötőjéből. A hajó az elkövetkező időben részt fog venni az ez évi Bersama Lima hadgyakorlaton, valamint az idén 100 éves Ausztrál Királyi Haditengerészet ünnepségén is.

Varsó még az év vége előtt szeretné kiválasztani azt a sugárhajtású kiképzőgépet, melyből nyolc példányt szerez be. A tenderen az Aero Vodochody L-159T1, az Alenia Aermacchi M-346 és a BAE Systems Hawk AJT mellett részt vesz a Korea Aerospace Industries/Lockheed T-50-e is. Ez utóbbi gyártó egy héttel ezelőtt nyújtotta be ajánlatát a Lengyel Légierő számára. A gépek Lengyelországon kívül kerülnének legyártásra, ám karbantartásukat a Bydgoszczban található WZL 2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze) javítóbázis végezné el.

A tegnap lezuhant Kadena-i F-15C Eagle miatt a mai napra felfüggesztették a típus repülését a Japánban található bázison. Jelenleg még nem kommunikálták mi vezethetett a gépveszteséghez, a mai napon a bázis több F-15-ét vizsgálják át.

NETARZENÁL GALÉRIA

Festményen: 1., 2.

 „Na és ezt utánam tudod csinálni?

General Dynamics RF-111C Aardvark.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4: 1., 2.

Avro 698 Vulcan B2.

Boeing Vertol CH-46E Sea Knight.