2013.05.30

2013.05.30. 14:31

Egyre jobban kezdi megközelíteni az F-35A Lightning II-es egy órányi repült időre számolt költsége az elődjének tekinthető F-16-ét. Az USAF legújabb közleménye szerint jelenleg úgy becsülik, 32000 dollárba kerül egy órányi repülés az ötödik generációs típussal, míg a Fighting Falcon esetében ez a kiadás 25000 dollárt jelent.

További, a típushoz kapcsolódó hír, hogy a tengerészgyalogság reményei szerint a 2016-től bevetésre kész első F-35B század nem az eddig megszokott 10 gépből és ugyanennyi, minden időjárási körülmények között bevethető pilótából fog állni, hanem egy jóval nagyobb erővel fogja várni Washington parancsait, talán már 2015 második félévében. A jelenlegei kilátások szerint erre az időpontra a VMFA-121-es század már 16 géppel és kiképzett pilótával áll készen a bevetések végrehajtására.

Szaúd-Arábia 2012 májusában megrendelt 55 Pilatus PC-21-es turbólégcsavaros kiképzőgépéből az elsőn már a földi hajtóműteszteket végzik. A jövőre átadásra kerülő példány első felszállására is hamarosan sort kerítenek a svájci cég alkalmazottjai.

Egyre nagyobb teherként nehezedik az Egyesült Államok Haditengerészetére az Irán és Észak-Korea ballisztikus rakétái által jelentett fenyegetés. Jelenleg 28 cirkáló és romboló képes ezek lelövésére, ezek közül 16 a Csendes-óceáni, míg 12 az Atlanti flottához tartozik. Az egységenként 45 millió dollárt felemésztő, a ballisztikus rakéták elhárítását eredményező átalakítás azonban nem kellően gyors, így a már elkészült hajók rövidebb időt fognak a honi kikötőikben eltölteni mint eddig, továbbá egy-egy harci őrjárat időtartama is hosszabb lesz.

Egészen pontosan az eddigi 6 és fél hónap helyett a jövőben egy hónappal többet fognak a tengereken tartózkodni, miközben a két kifutás közötti három éves időszak kettőre csökken. Ez persze a hajók szerkezetére és gépészeti rendszereire nézve plusz igénybevételt jelent, hogy a legénységet ne is említsük, de a ballisztikus rakéták elleni védelmi képességgel egyre több egységet látnak el, így ez a teher idővel csökkenni fog. Persze nem túl gyorsan, hiszen az előrejelzések 2018-ra mindössze csak kettővel több, immáron átalakított hadihajót említenek meg.

Megerősítette az Airbus Military, hogy Algéria erősen fontolgatja 4-6 A330 MRTT szállító/légi utántöltő repülőgép megrendelését. A RAF egyik Voyager-e május elején már ellátogatott az afrikai országba egy bemutatkozás céljából. Algéria az A330 MRTT beszerzésével a Iljusin Il-78-as Midas tankereit kivonná a szolgálatból. Meg kell még említeni Egyiptomot és a Dél-Afrikai Köztársaságot is, akik szintén érdeklődést mutatnak a gép iránt. A típusból eddig  az Egyesült Királyság 14, Ausztrália 5, az Egyesült Arab Emírségek 3 és Szaúd-Arábia 6 példányt rendelt meg.

Németországban alig két héttel az Euro Hawk projekt törlése után - és négy hónappal a választások előtt – újra a személyzet nélküli repülőgépekről szóló híradások jelentek meg. Berlin terveiben ugyanis 16 felfegyverezhető távirányítású repülőeszköz beszerzése szerepel, 2016-os szolgálatba állási dátummal. Jelenleg már folynak a megbeszélések az izraeli Heron és az amerikai Reaper gépek gyártóival.

Legutoljára egy évvel ezelőtt figyelte meg egy japán hadihajó, egy kínai fregatt fedélzetén az osztrák Schiebel cég S-100 Camcopter robothelikopterére gyanúsan hasonlító szerkezeteteket.  Az osztrák cég ugyanis még 2010-ben adott el 18 darab távirányítású helikopter a kínai rendőrség számára. Bár a kínai robothelikoptereken némi eltérés fedezhető fel az osztrák eredetű példányokhoz képest, erős a gyanú, hogy ismét egy másolási eset történt, mint az már annyiszor a kínai haditechnikai fejlesztés utolsó pár évtizedében.

NETARZENÁL GALÉRIA

BM-30 Szmercs.

Consolidated PBY-5A Catalina.

Korea Aerospace T-50 Golden Eagle: 1., 2.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Rafale B.

Sud Aviation SE.3160 Alouette III.