2013.06.04

2013.06.04. 14:16

Május 30-án megérkezett az USAF utolsó előtti, szám szerint 222. Boeing C-17 Globemaster III-as szállítógépe, a 315. Légiszállító Ezred Charleston-i bázisára.  A 221. C-17-es szintén erre a repülőtérre került még április 25-én. Az eddig megrendelt 223 teherszállító repülőgép közül az utolsó még ebben az évben átadásra fog kerüli az Amerikai Légierő számára.

Újra a Fehér-tenger vizében hajt végre próbautat az elsőnek megépült Project 885 Jasen–osztályú vadász-tengeralattjáró a SZEVERODVINSZK. A nukleáris meghajtású tengeralattjáró képes 5000 km-es hatótávolságú atomtöltettel ellátott manőverező robotrepülőgépek indításra is. A 13800 tonna vízkiszorítású, 119 méter hosszú, SZEVERODVINSZK legnagyobb sebessége 31 csomó, és képes lemerülni 600 méter mélyre is.  Az 1993-ban építeni kezdett egység átadását 2012 végre tervezték az orosz Északi Flotta számára, azonban nem részletezett okokból kifolyólag ezt még eddig nem tették meg a Szevmas Hajógyár emberei. A tengeralattjáró a 2011-tól megkezdett tengeri tesztek alatt eddig 137 napot töltött a nyílt vízen.

Oroszországot és a tengeralattjárókat érintő hírt közölt az ITAR-TASZSZ hírügynökség. Az információ szerint Moszkva újra azt tervezi, hogy ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjárókat fog őrjáratoztatni az Atlanti-óceán déli részén, illetve a Déli-sark környékén. Moszkva irányítása alatt álló, ilyen típusú tengeralattjáró legutóbb még a szovjet érában, több mint 20 évvel ezelőtt bukkant fel ezeken a tengerrészeken.

További kilenc ARLEIGH BURKE-osztályú rombolót rendelt meg Washington a hajóosztály építését végző két vállalattól. A General Dynamics alá tartozó Bath Iron Works négy romboló megépítésére kapott megbízatást, 2,8 milliárd dollár értékben, plusz még egyet opcióként tartalmaz a szerződés. Erről a következő évben születik majd döntés. Az első egység építését még ebben az évben elkezdik, a többit 2015 és 2017 között kezdik el megalkotni. A Huntington Ingalls Industries 3,3 milliárdért 2013 és 2017 között öt romboló építését kezdi meg. Fontos megjegyezni, hogy ezek az összegek nem tartalmazzák a hajók fegyverzetét és az AEGIS légvédelmi rendszer elemeit sem.

Ezek a rombolók azonban nem lesznek azonosak, hiszen a 2016-tól épülők már a Flight III-as konfigurációban készülnének az addigi Flight IIA-k helyett. Ezek már az AMDR radarral lennének ellátva a jelenlegi testvérhajókon meglévő SPY-1-es helyett. Így hatásosabban léphetnének fel a ballisztikus rakétákkal szemben. Az elődeinél sokkal érzékenyebb AMDR radarrendszer jelentős módosításokat igényel a hajók elektromos rendszerében, mivel energiaigénye messze nagyobb lesz, mint a régebbieké.

A teljesen új elektromos hálózat is rejthet magában a kiadásokat növelő, további módosításokat szükségessé tevő javításokat. Emellett a Flight III-as rombolók meghajtása is jelentősen különbözni fog régebbi testvérhajóiktól, mivel a gázturbinákat már csak az elektromos áram előállítására tervezik felhasználni. Mindezek miatt egy Flight III-as ARLEIGH BURKE romboló ára 3-4 milliárd dollár között is lehet. Fegyverzetükben az elektromágneses ágyúk is megjelennének, és tökéletesen le tudnák váltani a repülőgép-hordozókat kísérő TICONDEROGA-osztályú cirkálókat a következő évtized elejétől kezdődően. Jelenleg még nem eldöntött tény az, hogy melyik hajógyár fogja megépíteni az első Flight III-as rombolót.

James Schofield a Brit Királyi Légierő őrnagya, Nagy-Britannia tesztpilótái közül elsőként, május 28-án végrehajtotta az első függőleges leszállást az F-35B Lightning II BF-1-es példányával a Patuxent River-i támaszponton.

Kivonásra kerülnek az angol hadsereg Merlin HC.3-as helikopterei Afganisztánból. A típus négy éven át volt jelent az országban, ahol elsősorban szállítási feladatokat látott el.  Ezen idő alatt több mint 18000 repült órát teljesítettek, 7900 tonna rakományt és 13000 főt szállítottak a szükséges helyekre. London folyamatosan csökkentette a brit katonák által felügyelt bázisok számát Afganisztánban az elmúlt években. 2010-ben még 137 volt belőlük megtalálható az országban, ez a szám mára 11-re redukálódott. Ezzel összefüggésben áll a forgószárnyasok repült órája is, hiszen 2010-ben havonta még 2300 órát töltöttek a levegőben, míg napjainkban ez 1350 órát jelent.

NETARZENÁL GALÉRIA

A USS JOHN S. McCAIN (DDG 56) és USS McCAMPBELL (DDG 85) ARLEIGH BURKE-osztályú rombolók a dél-koreai SEOAE-YU-SEONG-RYONG (DDG 993) rombolóval.

Iljusin Il-78M Midas: 1., 2.

Újra friss levegőn.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

Dassault Mirage F1B.

Grumman F8F-2P Bearcat.