2013.06.19

2013.06.19. 14:15

Tegnap a Saint-Nazaire-i hajógyárban kezdetét vette a második orosz megrendelésre készülő partraszállást támogató helikopterhordozó, a SZEVASZTOPOL építése. A 2012 februárjában építeni kezdett testvérhajóját, a VLAGYIVOSZTOK nevű egységet várhatólag 2014-ben fejezi be a DCNS.

Jó eséllyel akár több SC-130J Sea Hercules változat is megjelenhet az elkövetkező években. A Lockheed Martin ugyanis már az esetleges megrendelőkkel folytat tárgyalásokat arról, hogy a szokásos tengeri ellenőrző és felderítő, megfigyelő szerepen túl, egy a hajók és tengeralattjárók elleni fegyverzettel ellátott változat is kifejlesztésre kerüljön. Véleményük szerint 50-60 ilyen felszereltségű gépet tudnának eladni a világpiacon, főleg azon államoknak, ahol a kiöregedő P-3C Orion-ok helyett túl drágának találják a többet tudó P-8 Poseidon gépeket. A Hellfire rakétákkal és Harpoon csapásmérő robotrepülőgépekkel felszerelt változattal szembeni követelmények megfogalmazásánál a leendő ügyfelek elvárásait is figyelembe veszik.

Az MV-22B Osprey billenőrotoros gépek estében már bevált módszert szeretnék alkalmazni a tengerészgyalogosok, az F-35B Lightning II-es gépek költségeinek csökkentése érdekében. Ott egy úgynevezett teljesítmény alapú logisztikai szerződés került megkötésre a gyártóval és ennek segítségével a kiadások 19-20%-al csökkentek. Véleményük szerint egy hasonló megoldás az F-35B-k esetében is hasonló eredményeket hozhat.

Egy újabb sikeres tesztet hajtottak végre az Egyesült Államokban a MIM-104F Patriot PAC-3-as légvédelmi rendszer MSE (Missile Segment Enhancement) jelzésű változatával. A harcászati ballisztikus rakéták elleni képességgel felruházott Patriot PAC-3 MSE mind a 35 km-es hatótávolságban, mind az elérhető 36000 méteres magasságban jó 50%-al túlszárnyalja a világ több országában is rendszeresített PAC-3-as verziót.

Ezt csak egy nagyobb rakéta alkalmazásával sikerült elérni. A PAC-3 MSE ugyanúgy konténerből indítható és ütközéssel semmisíti meg a célpontot mint elődje, azonban a rakéta átmérője nagyobb és a rakétamotort egy második fokozattal is ellátták. Áttervezésre és megnagyobbításra kerültek a vezérsíkok és szárnyak is, valamint a fedélzeti akkumulátor is hosszabb üzemidőt képes teljesíteni. Hátrány viszont, hogy egy indítón csak 12 MSE rakétát rejtő konténer helyezhető el az eddigi 16 helyett.

Új ötlettel állt elő a Saab az 50. párizsi légiszalonon. A még teljes egészében meg sem valósult JAS-39E/F Gripen harci gépeket ugyanis alkalmassá tennék személyzet nélküli bevetések végrehajtására, mind a három (vadász, támadó és felderítő) feladatkörben. Ezzel, véleményük szerint, az utóbbi időben egyre csökkenő védelmi költségvetések mellett is lehetővé fog vélni a típus pénztárcakímélő üzemeltetése.

NETARZENÁL GALÉRIA

Jöhet a következő fuvar.

General Dynamics F-111C Aardvark.

Tájfunok.

Mutatós: 1., 2., 3., 4., 5.

Tigrisek: 1., 2.

Ukrán Békalábak.