2013.07.11

2013.07.11. 15:03

Tavaly októberben ideiglenesen repülésképtelenné vált a RAF egyik Panavia Tornado vadászbombázókkal felszerelt repülőszázada a Lossiemouth-i támaszponton. Az ok, a földi személyzet létszámának hiánya volt, amit más egységektől, illetve bázisokról történő átcsoportosítással oldottak meg, ideiglenes jelleggel. A Védelmi Minisztériumban ennek hatására újragondolják a légierő leépítésének tervét.

Az áprilisban elvégzett első tengeri próbajárat után júniusban befejezésre került a harmadik is, a Marokkói Királyi Haditengerészet megrendelésére épült MOHAMMED VI. nevű FREMM-osztályú fregattal. Legutóbb a DCNS szakemberei a francia és a marokkói tengerészekkel együtt a harcvezetési és harci rendszerek próbáit végezték el Bretagne közelében. Utóbbiak ezt megelőzően a DCNS Lorient és Le Mourillon városokban található központjaiban szimulátorok segítségével ismerkedtek meg a harcvezetési rendszerekkel. A MOHAMMED VI. ez év végén kerül majd átadásra, míg a harmadiknak épülő, második francia FREMM, a 2012. október 18 óta vízen lévő, a DCNS által 2009 októbere óta épített NORMANDIE nevet viselő egység az év végén kezdi meg tengeri próbáit és a következő évben kerül átadásra. További három épülőben lévő fregatt van a Lorient-i hajógyárban (PROVENCE, LANGUEDOC, AUVERGEN), ezek közül a PROVENCE még az idén vízre lesz bocsátva.

46 millió dollár értékben vásárol Scan Eagle UAV gépeket a Brit Királyi Hadtengerészet. A 15 órán át a levegőben tartózkodni képes gépek 5 km-es magasságba emelkedhetnek, tömegük 19 kg, szárnyfesztávolságuk 3,2 méter. A 2005-ben szolgálatba lépett Scan Eagle 100 km-re távolodhat el az irányítását végző földi, vagy a mostani esetben hajóra telepített irányítóközponttól. A Royal Navy hadi és ellátóhajóin egyaránt alkalmazni kívánja a Scan Eagle gépeket.

Kevesebb GPS vezérlésű 155 mm-es Excalibur lövedéket használnak fel az amerikai haderőben, mint azt várták. Ennek okaként most csökkentették az eddigi megrendelésben szereplő mennyiséget. Ennek az az igazi érdekessége, hogy 2007 óta szolgálatban álló Excalibur hasonló sorsra jutott, mint a 2011-ben rendszeresített műholdas vezérlésű 120 mm-es aknavetőlőszer. Ez utóbbiból szintén csökkentették a rendelési állományt, mivel mind a kettőből kevesebbet használnak el Afganisztánban, ugyanis más precíziós vezérlésű fegyverek, például a Hellfire, vagy a GMLRS többször kerül alkalmazásra. Mindezek mellett az Excalibur számára egy konkurens is megjelent a színen, a PGK kittek formájában. Ezeket a már meglévő 105 és 155 mm-es lövedékre lehet utólag rászerelni és bár kevésbé pontosak, mint a 4 méteres körkörös szórással dolgozó Excalibur, azonban egy PGK kitt ára kevesebb, mint a fele az Excalibur-nak. A PGK-k a közelmúltban jelentek meg Afganisztánban.

Egyiptomban, bár az év eleje óta nem nevezhető nyugodtnak a hangulat, folyamatosan érkeznek az USA-tól, még 2009. december 24-én (Peace Vector VII) rendelt 20 F-16-os (16 Block 52-es C és 4 Block 52-es D) vadászbombázók kötelékei. Január óta 8 gép érkezett meg, az elkövetkező hetekben újabb 4 leszállítása van tervbe véve. Az 1,3 milliárd dolláros rendelésből még hátralévő utolsó 8 példány az év vége előtt megérkezne az arab országba a tervek szerint.

Július 9-én újabb három Szuhoj Szu-34 Fullback vadászbombázó került átadásra az oroszországi Novoszibirszkben. Az elkövetkező három évben nagyobb mennyiségű MiG-35 Fulcrum és Szu-35 Flanker vadászbombázó is átadásra fog kerülni az orosz légierő részére a legújabb hírek szerint.

Továbbra is Oroszországnál maradva meg kell jegyezni, hogy egyes hírek szerint szeptemberben kerül majd hivatalosan bemutatásra az Armata nevet viselő harckocsi. Az orosz kormány 2010-ben visszalépett a program támogatásától, de a tervezést és majdan a gyártást végző Uralvagonzavod tovább dolgozott a harckocsi magalkotásán. Tavaly a gyárból származó értesülések szerint elég jól álltak a prototípus építésével. Idén már egy közös járműplatform részeként került említésre az Armata. Az oroszok reményei szerint az új páncélosok első darabjai már 2015-ben átadásra kerülnek a szárazföldi erők részére. Sok részlet eddig még nem látott napvilágot az Armatáról, annyit azonban megemlítettek, hogy a két, prototípus szintig eljutott harckocsi, az Object 195-nél és a Black Eagle-nél használt számos elgondolás (pl: közös fülkében elhelyezett személyzet) felhasználásra kerül az Armatánál is.

Hét fregattal, egy aknamentesítő hajóval, egy vadász-tengeralattjáróval, egy partraszállítóhajóval és két ellátóhajóval fog csökkenni a 2014-es költségvetési évben az amerikai haditengerészet hajóállománya. A partraszállítóhajó azonban nem a TARAWA-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozó, a USS PELELIU (LHA 5) lesz, mint ahogy arra számítani lehetett. A tengerészgyalogság sikeresen érvelt a kilenc repülőfedélzetes egység szolgálatban tartása mellett, így a USS PELELIU  nyugdíjazása egyelőre lekerült a naprendről. Az OLIVER HAZRD PERRY-osztályú fregattok más államok számára lesznek elérhetőek, az aknamentesítő szétbontásra fog kerülni és alkatrészeit a még szolgálatban lévő testvérhajókban fogják hasznosítani. A partraszállítóhajó tartalékállományba fog kerülni.

Július elsején egy sikeres fegyverleoldási tesztet hajtottak végre az F-35A változattal. Az Edwards légibázisről felszálló Lightning II-ről egy 1 tonnás GBU-31-es bombát oldottak le 3000 méteres magasságból. Természetesen a többi változattal is tovább folytatódnak a próbák, augusztus közepén például a B variáns újra (előzmények: 1., 2.) a USS WASP (LHD-1) partraszállást támogató helikopterhordozó fedélzetén lesz megtalálható.

NETARZENÁL GALÉRIA

Porfelhő és Merkava.

Lockheed Martin F-16E Fighting Falcon.

Mil Mi-28.

Dassault Mirage F1CR.

Fairchild C-119J Flying Boxcar.

Lockheed Martin F-35C Lightning II.