2013.08.05

2013.08.05. 16:00

A következő évtől újabb 40 Mi-8AMTS (exportra Mi-171-es jelzéssel gyártják) helikopter kerül átadásra az orosz haderő számára. A forgószárnyasokért 380 millió dollárt fizet Moszkva.

Július 29-én kivonásra került az utolsó Vickers VC10C.1K szállító/tankergép is a RAF állományából. A 101. Repülőszázadtól nyugdíjazott XR808-as lajstromjelű példány 46 évesen, 43865 repült órával búcsúzott el a légierőtől. Pályafutását még a 10. Repülőszázadnál kezdte 1966 július elsején mint VC10C.1-es típus. A polgári gépektől leginkább a megerősített padlózatban tért el, ennek jó hasznát vette a RAF, amikor az első Öböl-háború idején gépenként 50 darab 454 kg-os bombát szállítottak a típussal a Panavia Tornado GR.1-es bombázók számára. 1993 és 1996 között 13 VC10C.1-es szállítógépet láttak el a szárnyaik alatt, oldalanként egy-egy utántöltőkonténerrel.

Ezekket kapta meg az XR808-as is, az átalakított példányok közül utolsóként, és került vissza a 2005 októberében feloszlatott 10. Repülőszázadhoz, immáron VC10C.1K jelzéssel. A Brit Királyi Légerő terveiben az szerepelt, hogy 2013 márciusában kerül kivonásra a VC10-es összes verziója, ám az Airbus Military A330 Voyager program csúszása ezt keresztülhúzta. A RAF állományában még három VC10K.3-as tanker található meg, ezeket októberben fogják nyugdíjazni.

Újra lesz INDIANAPOLIS nevet viselő hadihajó az Egyesült Államokban. A második világháborúban egy japán tengeralattjáró által 1945. július 30-án megtorpedózott cirkáló nevét 1980 és 1998 között egy vadász-tengeralattjáró viselte, míg hamarosan egy LCS-osztályú fregatt, a 17.-nek megépítendő (egyébként FREEDOM-osztályú) fogja újra ezt a nevet viselni.

Brit lapértesülések szerint Cristina Kirchner argentin miniszterelnök személyesen egyeztet a Spanyolországtól megvásárolni kívánt Mirage F1-es vadászbombázók ügyében. Az angolok információ szerint 20 Mirage-t vásárolna meg a dél-amerikai ország 145 millió fontért. Ezekre nagy szükség lenne az országban, hiszen tavasszal látott napvilágot az a hír, miszerint a légierő gépállományának mindössze 17%-a képes a repülésre, egyrészt a karbantartás hiánya, másrészt az alacsony költségvetés miatt. Akkor az 1997-ben modernizált 36 A-4AR Fightinghawk vadászbombázóból mindössze 7 volt repülhető állapotban. A 2015-ben kivonásra kerülő Mirage III-ok között több olyan is akadt, amelyik képes volt a repülésre, de harci feladat végrehajtására már nem, a meghibásodott rádiólokátora miatt.

Argentína szomszédjainál, Brazíliában és Chilében a légierő gépeinek legalább 50%-a mindig repképes, ezt a szintet Argentínában 2001 és 2003 között tudták csak elérni, azóta folyamatosan hanyatlik a hadrafoghatósági mutató, 2010-ben például már csak 30%-os volt. Elképzelések persze akadnak a modernizálásra (Lásd: 1., 2.), de hogy ezekből mi fog megvalósulni, azt most még nem tudni. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az országban 2015-ben lesz esedékes az elnökválasztás, így a légierő képességének növelése számos szavazatot eredményezhet. Most pont jól lehetne időzíteni a beszerzést, hiszen ez nagyjából hat-nyolc hónap alatt hajtható végre és további pár hónapot igényelne a Mirage F1-esek szolgálatba állítása.

Átadták a harmadik, utolsó A330 MRTT szállító/tankergépet is az Egyesült Arab Emírségek számára. A gépek személyzetének képzését már 50%-ban végrehajtották, az első öt főt követően már a második öt fő képzése veszi kezdetét szeptemberben, ők a következő év elején végeznek majd.

Ma helyi idő szerint 16:05 körül lezuhant Japánban egy amerikai Sikorsky HH-60 Pave Hawk helikopter. A forgószárnyas a Kadena bázison állomásozó 33. Rescue Squadron gépe volt és a tengerészgyalogság Camp Hansen-i kiképzőközpontjának területén zuhant le négy fővel a fedélzetén. Közülük egy főt szállítottak kórházba.

NETARZENÁL GALÉRIA

Pansír-S1 menetben és munkában.

Rockwell B-1B Lancer.

Vought RF-8G Crusader.

SE-3160 Alouette III.

Panavia Tornado ECR.

Dassault Mirage 2000N.